Heraanleg straat - Haag tot rooilijn

nick 48
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Heraanleg straat - Haag tot rooilijn

#1 , 20 aug 2024 17:51

Hoi,

ze gaan hier de volledige straat heraanleggen, riolering, gemengd fiets en voetpad enz, werken moeten klaar zijn mei volgend jaar want onze straat is een belangrijke aanrijroute voor een naburig mega festival... ..
Nu ligt voor/naast mijn oprit nog een stukje braak dat dient als extra parkeerplaats maar daar verdwijnt dus een stuk van door de aanleg van een gemengd fiets en voetpad.
Bij de heraanleg is gekozen om een gemengd fiets en voetpad aan te leggen langs de kant van de straat waar de meeste opritten, deze kant zowat 30 de andere kant amper 10, dus veiligheid is geen prio hier blijkbaar, sterker, dat idee is er slechts enkele jaren geleden gekomen nadat ze in 2016 de voorbereidende werken van nieuwe nutsleidingen al hadden gedaan waardoor ze dat nu nog is opnieuw mogen doen aan de andere kant vd straat...
Goed huisvaderschap met de budgetten van de maatschappij dus NOT, maar dat ter zijde...
Het probleem is dat onze buur vlak naast onze oprit, op de scheiding vanaf de woning een haag van 2.5M hoog staan heeft die doorloopt tot aan de rooilijn EN hij heeft zo een grote elektrische poort die open draait, maw moest die haag weg zijn belemmert die poort nog altijd het volledige zicht...
Nu kan ik door dat stuk van 2m braakliggende grond voor mijn voortuin nog net kijken of het veilig is om de straat (achterwaarts) op te rijden, echter wanneer dat fietspad er ligt is er niks afstand tussen de haag en dat fietspad, maw dan zie ik gewoon niets als ik mijn oprit achterwaarts wil afrijden.
Voorwaarts gaat niet, er is niet genoeg plaats om te keren en achterwaarts de garage binnen rijden loopt ongetwijfeld is fout af...
Dus gewoon een zeer onveilige situatie naar dat fietspad maar ook voor het oprijden van de rijweg...
Aan de andere kant van mijn buur is net hetzelfde probleem
Ik heb hem al is aangesproken toen hij dit jaar die haag aan mijn oprit aan het snoeien was, zijn reactie, zet aan de overkant een spiegel dan kan je zien..
Sorry maar achterwaarts van je oprit rijden en dan nog is in je achteruitkijkspiegel in een spiegel aan de overkant van de straat kijken om te zien of er geen fietser of voetganger afkomt is echt geen oplossing...
Bij de buurtvergadering over de heraanleg heb ik de verantwoordelijke ambtenaar hierover aangesproken want ik ben van mening, zij wijzigen de situatie, zij moeten dit oplossen, zodat ik en de andere buur een burenruzie vermijden.
De reactie van die ambtenaar, bwa maar dan moet ik die ** ambtenaar aanspreken, die moet dan langs gaan, dan moeten we hem x tijd geven om die haag af te doen, als hij dat niet doet moet diezelfde ambtenaar terug gaan, moeten we hem weer tijd even, dan naar het college enz...mijn reactie, ok begin er dan maar direct aan als dat zo lang duurt.. Toen werd het stil draaide hij wat rond en was hij weg...
Ik heb dit reeds gemeld aan de gemeente via mail (nog geen reactie gehad) maar wil dit niet laten liggen, als dat fietspad er is en ik rij per ongeluk een fietser aan omdat ik hem niet zie afkomen ben ik de pinuet...
Ik had ook op de buurtvergadering gevraagd om op dat gemengd fiets en voetpad een snelheidsbeperking van 25kmh te voorzien zodat speedpedelecs en speedpedelecs niet toe te laten omdat er zoveel opritten gekruist worden.. Reactie, bwa maar in theorie moeten die op de baan rijden (klopt niet want in een zone 50 mag die speedpedelec kiezen) en theorie en praktijk zijn verschillend wetende dat ze zo een groenbakken op de baan installeren als verkeersremmende maatregel...
Wat kan ik best doen en is het idd de taak van de gemeente in dit geval om te zorgen dat die buur de haag af doet, ik wil die burenruzie vermijden maar als het moet zal ik zeker stappen ondernemen...
Ter info, parallel aan mijn oprit heb ik ook zo een haag staan maar die staat een 8m van die oprit weg, daar heb ik al van beslist die weg te doen zodat het zicht beter wordt maar blijkbaar mag je een haag dus ook niet zomaar meer uit doen of afdoen, ook daar heb ik navraag gedaan bij de gemeente, wat voor een kafkajaanse ambtenarij hebben wij toch.....

Nick...

LeenW

#2 , 20 aug 2024 18:02

Misschien even concretiseren wat hier uw vraag is?

nick 48
Topic Starter

#3 , 20 aug 2024 18:43

Zijn er maximum hoogtes voorzien voor een haag, ik weet dat op gevaarklijke kruispunten een hoogte van ik dacht 80cm de regel was, geldt dit ook voor opritten, hagen aan de rooilijn ?
is het de taak van in dit geval de gemeente om die buur aan te spreken en die haag in orde te brengen ?
Is het alternatief de wijkagent ?
ik wil eigenlijk vermijden dat ik zelf naar het vredegerecht moet of een advocaat dien aan te spreken en zo dus een burenruzie kan vermijden...
wat zijn mijn opties..

nick

Reclame

lukasi

#4 , 21 aug 2024 14:23

Een haag mag op de perceelgrens maximaal 2 meter hoog worden en dit binnen een zone van 2 meter met die perceelgrens.
Voor een haag op de rooilijn of tot tegen de rooilijn is er een beperking van hoogte tot 1 meter indien deze zich bevind in de nabijheid van een kruispunt en of een baan met naastliggend fietspad/voetpad ( laatste wordt heel dikwijls over het hoofd gezien)
Als je buur zijn haag 2.50 hoog is en je rijdt met het afrijden van je perceel een fietser aan, is hij verantwoordelijk.

nick 48
Topic Starter

#5 , 22 aug 2024 12:35

Beste,

hartelijk dank hievoor.
Kan ik hier de gemeente de hete kastanjes uit het vuur laten halen, zij doen de heraanleg, zij moeten het maar regelen met de buur, dit om burenruzie te vermijden.

Nick

nick 48
Topic Starter

#6 , 28 feb 2025 11:17

Beste,

Ondertussen zijn we dus meer dan een half jaar verder, de gemeente is in gesprek met de buren ivm die haag maar de buur blijft halsstarrig weigeren.
De gemeente heeft dit doorgegeven aan de gemeenschapswacht en melden dat ze zelf niets kunnen doen.
Gisteren is door een dergelijke situatie ik dacht in rotselaar een dodelijk ongeval gebeurd en dat wil ik tenallen tijde vermijden uiteraard.Hier gaat dit ook een kwestie van tijd zijn, er is op geen enkele manier van de oprit te rijden met zicht op het fietspad.
Ik zou naar het redegerecht kunnen stappen maar dat wil ik eigenlijk vermijden..
Wat is jullie mening ?

Tom

mava105

#7 , 28 feb 2025 11:36

Het wettelijke verkeersreglemen verbied toch hagen tot op de rooilijk op straathoeken.,

nick 48
Topic Starter

#8 , 28 feb 2025 14:00

Hey

Deze morgen nog gesproken met de projectleider van de heraanleg op de gemeente, die heeft me zelf gezegd dat ze geen basis hebben om dit af te dwingen.
Gisteren in rotselaar een soortgelijke situatie waar mensen geweigerd hebben om hun haag te snoeien, dus blijkbaar is er daar toch wel iets van aan dat ze het niet kunnen afdwingen...
IS de rechtbank of vredegerecht de enige oplossing ?
Wie is er eigenlijk aansprakelijk als door die situatie iemand op mijn wagen knalt en dood is, volgens die zelfde ambtenaar de eigenaar van die haag...

https://www.hln.be/rotselaar/na-dodelij ... ~a97e8fed/

Nick

bullgod

#9 , 02 mar 2025 08:03

advocaat vd duivel: moeten alle privéobjecten die het zicht hier of daar belemmeren verdwijnen? het is aan de weggebruikers om gepast te reageren.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#10 , 02 mar 2025 11:13

Het wettelijke verkeersreglemen verbied toch hagen tot op de rooilijk op straathoeken.,
Ha, waar dan ?

mava105

#11 , 02 mar 2025 18:15

Heb me miskeken. Het sdtaat wel in sommige gemeentelijke verordeningen qua aanleg van straten en verkavelingen

nick 48
Topic Starter

#12 , 05 mar 2025 09:13

advocaat vd duivel: moeten alle privéobjecten die het zicht hier of daar belemmeren verdwijnen? het is aan de weggebruikers om gepast te reageren.
Dat begrijp ik wat je zegt maar vanop mijn oprit zie ik langs die kant nooit een fietser afkomen, niks, nul
Niet als ik achterwaarts van de oprit rij of voorwaarts het maakt gewoon niet ui, maw de enige reactie die ik zou kunnen hebben is mijn oprit en garage niet meer gebruiken, zoals de andere buren ook trouwens...
Er is een schrikstrook voorzien van ik dacht 0,5 M, die haag van 2M staat tot aan die schrikstrook en mijn oprit ligt vlak naast die haag....
Dit is niet hier of daar belemmeren er is gewoon geen zicht...
Ik zou is willen zien of je alle dagen een fietspad wilt oprijden met een muur van 2m tot aan dat fietspad zodat het altijd een gok is of er een fietser aankomt if niet.. hoe lang gaat het duren voor je een fietser overhoop rijdt. Als dat gebeurt is het oei ai..

Ik moet al met 2 zijn om de oprit af te rijden om risico te vermijden dat ik geen fietser dood rij...

Op mijn perceel heb ik ook een probleem wat maakt dat ik die hele voortuin moet heraanleggen, jammer maar het zij zo, veiligheid komt op de eerste plaats..
Bij hem blijft het beperkt tot de haag snoeien...

Zoals aangehaald, het is net dezelfde situatie als in rotselaar waar er verleden week een dode is gevallen, gaan we moeten wachten tot ik of de andere buur iemand dood rijdt, ik zou dat willen vermijden eigenlijk. Het kan wel zijn dat de andere in fout is dan maar ik heb het wel gedaan en op mijnj geweten...

Nick

bullgod

#13 , 05 mar 2025 11:38

of haag van buur daar mag staan en hoe gemeente straat herinricht en wie wie al dan niet mag doodrijden, zijn verschillende zaken.
wat als haag v buur een huis zou zijn? afbreken?
heb weet v een geval waar oprit geprangd zat tussen twee blinde gevels (twee oude huizen tot "tegen" de straat).
tussen de voorgevels/oprit en het fietspad was nog een parkeerstrook v twee meter breed.
eigenaar oprit kon bij het verlaten niet anders dan voorzichtig met voorkant auto tot op parkeerstrook gaan staan tot hij het verkeer links en rechts kon zien aankomen.
op een keer kwam v links een fietser aangereden op de parkeerstrook (niet fietspad) die lang achterom aan het kijken was.
fietser reed vooraan op stilstaande auto.
automobilist voor de helft aansprakelijk gesteld door rechter, wegens "onvoorzichtig".
Prietpraat is des duivels oorkussen.

nick 48
Topic Starter

#15 , 05 mar 2025 13:41

De verwijzing naar het VRT artikel is inderdaad de situatie alleen is dat pad mijn oprit...
Die haag van de buren is geen muur of huis, dat is een haag en er is ook geen 2 M parkeerstrook tussen mijn oprit en dat fietspad wat een groot verschil is, moest ik 2M hebben zou dit een heel andere situatie zijn want zou ik mijn wagen achterwaarts kunnen oprijden......
Ik probeer altijd voorzichtig vd oprit te rijden maar ik zie gewoon niets afkomen...
De moment dat ik met de wagen 5 cm van mijn oprit ben sta ik op het schrikpad, dus zelfs als ik voorwaarts vd oprit zou rijden zie ik nog altijd geen fietser afkomen maw die situatie is volledig anders...

Een optie zou kunnen zijn dat ik mijn hele oprit heraanleg zodat ik id voortuin mijn wagen kan draaien en in het midden van mijn perceel kan wegrijden maar dat betekent extra verharden en dat laat de gemeente niet toe, daarnaast hebben ze in het ontwerp zo een groenperk op de straat voorzien die mogelijks in de weg staat...

Nick

Terug naar “Administratief recht”