Ex huis uit... Welke rechten

Anatool
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ex huis uit... Welke rechten

#1 , 19 aug 2023 11:22

Situatie: feitelijk samenwonend gedurende 4 jaar. De ex heeft de woonst al een maand verlaten. Ondertussen al nieuwe woonst gevonden waar ze ook al verblijft (officieel weet ik niet?) Ik ben de wettelijke eigenaar van de woonst. Ik wil dit nu afgehandeld krijgen maar er is discussie over financiële plaatjes. Over dergelijke toestanden van reiskosten en cadeaus.
De grootste zorg die ik heb, is dat ik nog steeds geen officieel document heb van adreswijziging. Alsook dat ze nog steeds beschikt over de sleutel. Kan ik haar het huis ontzeggen omwille dat ze al ergens anders een huis huurt nu. En mag ik mijn sloten wijzigen? Stel dat ik de sloten wijzig wat kan er mij dan ten laste gelegd worden. Ik wil mijn eigen huis verzekeren dat er niks gestolen kan worden indien ik niet thuis ben. Er was een afspraak van een klein bedrag om bij mij te mogen logeren. Domicilie stond dus bij mij maar niks concreet op papier maar wel. Maandelijkse storting van het geld op de rekening.

Het is mijn eigen gekochte woning. Dus volledig 100% mijn bezit. Woonachtig te België

Ook al pv opgemaakt bij de politie dat al haar eigen inboedel al weggehaald is. En melding gemaakt bij de gemeente dat ze al verblijft op een ander adres.

Wat kan ik hiermee aanvangen?

Alvast bedankt

Thomas_A

#2 , 19 aug 2023 11:28

Alvorens je haar de toegang kan ontzeggen, sloten veranderen, … moet je zorgen dat haar domicilie niet meer bij jou staat.

Aangezien je al naar gemeente en politie bent geweest, neem ik aan dat zij daar al stappen voor hebben ondernomen (ambtshalve schrapping)? Als je de bewoners van jouw woning opvraagt, staat daar dan al een melding van?

Het kan sneller gaan als je haar nieuw adres doorgeeft en de wijkagent daar langsgaat om haar aan te manen zich in te schrijven.

Discussie over cadeaus en kleine voorschotten voor elkaar (reizen) komt meestal niks van. Kost vooral veel energie.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 19 aug 2023 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Drone

#3 , 19 aug 2023 11:30

is haar domicilie al naar het nieuwe adres gezet?

zo niet heeft zij in theorie nog steeds recht om de woning te betreden . . .

maar niks belet u om voor u eigen veiligheid te zorgen en overal nieuwe sloten te steken.

als er nog materiaal van haar is en ze wilt het ophalen dan zal zij daarvoor met u een afspraak moeten maken

Reclame

Anatool
Topic Starter

#4 , 19 aug 2023 12:27

Ondertussen heeft ze alles al kunnen weghalen. Dus van haar staan hier geen stukken meer waar ze recht op heeft. Op mijn burgerprofiel staat ze wel nog steeds bij de gezinssamenstelling ondanks dat er geen verwantschap bij staat. Haar nieuw adres is doorgegeven op mijn gemeente maar dit kan tot een maand en half duren. Ik wil mijn huis en inboedel veilig stellen door zelf andere sloten te steken. Maar ik wil natuurlijk ook niet in de problemen komen hierdoor.
Zolang de financiële kant niet geregeld is wil ze haar domicilie niet wijzigen en sleutel niet overhandigen aan mij. Kan dit zomaar?

Marcus Aurelius

#5 , 19 aug 2023 16:25

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus

#6 , 19 aug 2023 20:33

Zolang dat ze er ingeschreven is mag ze er binnen want het is haar woning.
Wie er eigenaar van is of wie de kosten betaalt doen er totaal niet toe. Is iets voor een burgerlijk geding tussen partijen.
Het wonen is een wettelijk iets dat via de dienst bevolking wordt uitgevoerd en dus het wonen regelt.
Normaliter is het de politie die de inspectie op het wonen uitvoert in opdracht van de burgemeester.
Als u aangifte hebt gedaan dat ze niet meer bij u woont wordt hiervan een Administratieve Akte opgesteld en doorgestuurd naar dienst bevolking. Meestal worden er een drie tot zes controles gevraagd . Daarna volgt er door het College een Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit. Als haar ander adres gekend is kan u idd. best direct dit adres doorgeven of ze in dezelfde gemeente of niet woont heeft niet veel invloed op de afhandeling.
Bij aantreffen (op alle mogelijke ettelijke wijze) door politie op ander adres wordt betrokkene dan daar ambtshalve ingeschreven.

Wat de sloten betreft: als ze er dus nog woont heeft ze het recht om via politie (die EID controleert) een slotenmaker op te roepen ( door partij te betalen want is geen vordering) om een ander slot te steken.
U kan dan niet meer binnen en zal dus terug een slotenmaker moeten vragen.

Wat al de andere zaken betreft ... meestal vijgen na pasen hoe te bewijzen en of dat haalbaar is ???? en zeker wat dat via rechtbank gaat kosten.

Terug naar “Administratief recht”