Goeiedag allemaal,
Ok. De omgekeerde wereld. GA het proberen kort te houden doch proberen de situatie zo goed mogelijk proberen te schetsen. Iets meer dan een jaar geleden werden hier in straat werken gestart. Het voor tegenwoordig "gewone" boeltje : nieuwe riolering ( gescheiden afvoer met nieuwe huisaansluitingen - eveneens de andere nutsvoorzieningen, leiding langs straat en nieuwe huisaansluitingen ). De eerste werken dewelke werden uitgevoerd, waren de aanleg van het drinkwater en nieuwe huisaansluitingen. Ik kreeg toen van de onderaannemer te horen dat mijn brievenbuis een halve meter te over de rooilijn stond, m.a.w. een halve meter op gemeentegrond. Ben geen moeilijk mens, heb ze jaren in 2012 zelf geplaatst en ging er in al mijn domheid vanuit dat ik wel fout gemeten zou hebben. Dezelfde aannemer heeft de brievenbus op mijn vraag een halve meter verplaatst en voor mij was daarmee de kous af. De werken liepen in de gebruikelijke "Belgische" toestanden verder en, ruw geschat, pakweg een maand geleden werden de nieuwe borduren van de weg gestort, de eerste laag tarmac en de beklinkering van de berm ( trottoir/fietspad ). Pas toen werd echt duidelijk hoe ver op mijn eigendom dit alles werd aangelegd. Gealarmeerd door de relatief grote breedte van de nieuwe berm, nam ik het kadastraal plan hetwelk bij de verkoopakte van het huis zit. Daar staan net voldoende afstanden op zodat ik de rooilijn, zoals bij aankoop van huis kan meten. Nu, ik ben echt geen moeilijk mens maar viel bijna steil achterover. Over een laterale lengte van 14 meter t.o.v. het huis zit de rooilijn aan ene kant op 1,3m en de andere kant 1,8m onder het nieuw aangelegde fietspad en trottoir. Heb een aantal keer opnieuw gemeten a.d.h.v. mijn kadastraal plan ( daterend van 1998 en huis met grond aangekocht in 2000, geen weet van wijzigingen ) en de rooilijnen vanuit Cadgis ( kan je met een tool netjes inmeten ). De buurman erbij gevraagd en samen nog eens bekeken. Hijzelf blijft zelfs over een lengte van pakweg meer dan 18m dik 2m te verliezen. U voelt me komen : voor de aanvang van de werken werden we nooit gecontacteerd door de gemeente of eender welke instantie over de inname van mijn / onze privé grond. Er is nooit enig overleg geweest. Vorige week zagen we toevallig een verantwoordelijke van de gemeente samen met mensen van de hoofdaannemer lopen en hebben hem aangesproken. Aheum, probeer het kort te houden... "ik geef toe dat het studiebureau in het begin een fout heeft gemaakt. We gaan alles inmeten en precies bepalen hoeveel grond van u ingenomen werd. Daarna laten we de waarde ervan vastleggen door het kadaster en komen u vergoeden." En hebben we het dan over bouwgrond, mijnheer? Wanneer denkt u dan ons te contacteren om af te handelen? " De prijs van bouwgrond zal het nooit zijn mijnheer. U zou toch nooit een bouwvergunning gekregen hebben om daar iets te bouwen en meer dan prijs dewelke men vaststelt bij het kadaster mogen we wettelijk sowieso niet betalen. U kan er uiteraard ook voor kiezen om het betreffende stukje grond aan de gemeente te schenken. Achter ongeveer een half jaar zal alles uitgemeten zijn en de werken opgeleverd. Daarna komen we naar u toe. Het staat u dan uiteraard vrij een tegenexpertise te laten uitvoeren." We hebben dan netjes gezwegen en de brave man heeft zijn weg vervolgd. En dan komt mijn boerenverstand bovendrijven. Zodus : ik ga morgen naar het gemeentehuis, neem daar zonder toestemming een flinke computer mee om vervolgens meer dan een jaar later naar daar te gaan en ter compensatie een telmachine te geven. Zou er verdikke niet mee wegkomen denk ik wel. Nogmaals, ben echt geen moeilijk mens en mocht men mij op voorhand gecontacteerd hebben, zou het mss wel bespreekbaar geweest zijn. Nu ben ik al heel veel minder geneigd om geen moeilijke mens te zijn. Vorige week heb ik een aangetekend schrijven gestuurd naar de Algemeen Directeur van de gemeente en de schepen van OW waarin ik ( in een notendop ) schreef dat ik helemaal niet akkoord ben met de, zonder overeenkomst / toestemming inname van mijn grond. Terloops heb ik er even bij geschreven dat ik hun graag zou bedanken voor de klinkers maar ze niet tot mijn definitie van mooi behoren. Werken werden uitgevoerd i.o.v. Fluvius. De rol van de gemeente erin ken ik niet maar samenwerking lijkt me voor de hand liggend. ( "ik geef toe dat het studiebureau een fout heeft gemaakt" ). Mijn buurman heeft ondertussen een gelijkaardig aangetekend schrijven gestuurd. Kan bovenstaande werkwijze zomaar?? Ik heb absoluut geen notie van enige wetten errond. Wat ik wel van kleinsaf heb geleerd is dat je niet mag stelen. Beetje sarcastisch : staat zelfs in de 10 geboden... "gij zult niet stelen en bedriegen, noch de achterklap en 't liegen". P.S. De nieuwe nutsleidingen langs straat werden net voor, op of achter de rooilijn aangelegd. Kan ik nu niet meer vaststellen natuurlijk. Ik meet de rooilijn alleszins tot op het blauwe putje van de waterleiding. Ben geen landmeter uiteraard.