Onteigeningsdecreet

Ont21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Onteigeningsdecreet

#1 , 26 feb 2023 10:13

Het Vlaams onteigeningsdecreet trad op 1/1/2018 in werking. Meer en meer arresten en vonnissen besluiten dat een onteigening onwettig is. In de media en in de juridische wereld wordt dit verdoezeld. Bang om verzet te bieden tegen de macht en de overheid ?

Om tot onteigening te kunnen overgaan, moet bewezen worden dat aan de wettelijk vastgelegde onteigeningsvoorwaarden wordt voldaan.

1. Motiveringsplicht.

De onteigenende instantie dient bij elke onteigening de vervulling van de voorwaarden op afdoende wijze te motiveren. Met andere woorden, de onteigenende instantie moet bewijzen dat aan de onteigeningsvoorwaarden (waaronder cumulatief aan de drie elementen van de onteigeningsnoodzaak) wordt voldaan.

Volgens vaste rechtspraak en rechtsleer moet de onteigenende instantie niet alleen motiveren dat het onteigeningsdoel of de reden van de onteigening noodzakelijk is, maar moet ook worden aangetoond dat de onteigening als beleidsinstrument noodzakelijk en evenredig is ten opzichte van de te realiseren doelstelling.

Deze motiveringsplicht inzake de onteigeningsnoodzaak is niet vervuld door uitsluitend te verwijzen naar de habilitatiebepaling om tot onteigening over te gaan. Wetgeving (bv. VCRO) waarin bepaald wordt in welk geval een onteigening mogelijk is, heeft per definitie een algemeen karakter. Daarentegen dient de onteigeningsnoodzaak steeds in concreto geëvalueerd te worden.

De artikelen 2 en 3 van de Motiveringswet (van 9 juli 1999) vereisen dat het definitief onteigeningsbesluit, als rechtshandeling met een individuele strekking, uitdrukkelijk en dus formeel gemotiveerd moet zijn (artikel 2) en op een afdoende wijze de juridische en feitelijke overwegingen moet vermelden die aan de beslissing ten grondslag liggen (artikel 3).

De formele motiveringsplicht verplicht de onteigenende overheid dus op een duidelijke manier in het onteigeningsbesluit de redenen te vermelden die geleid hebben tot het nemen van zijn beslissing, zodat een belanghebbende met kennis van zaken tegen de beslissing kan opkomen.

De materiële motiveringsplicht, als algemeen beginsel van behoorlijk bestuur, en zoals het ook in artikel 3 van de Motiveringswet wordt opgenomen, vereist bovendien dat de genomen beslissing gedragen wordt door motieven die in feite juist en in rechte aanvaardbaar zijn.

Dit betekent onder meer dat de genomen beslissing moet steunen op motieven waarvan het feitelijk bestaan zorgvuldig is vastgesteld en naar behoren is bewezen en die in rechte als verantwoording voor die beslissing in aanmerking kunnen worden genomen.
Die motieven moeten met andere woorden relevant en pertinent zijn, met de vereiste zorgvuldigheid en redelijk zijn vastgesteld.

Daarenboven de verscherpte motiveringsplicht, opgelegd door de Vlaamse decreetgever in het instrumentendecreet: ‘de motivering dient aan te tonen dat de gezamenlijke inzet van instrumenten voldoet aan de criteria van legitimiteit, billijkheid, efficiëntie en effectiviteit’.

Ook het Hof van Cassatie oordeelde herhaaldelijk dat een onteigeningsbesluit de redenen moet motiveren waarom de onteigening noodzakelijk is, wat betekent “dat de motivering moet berusten op werkelijke feiten, dat uit de motivering een redelijk verband tussen de voorgenomen onteigening en het vooropgestelde doel kan worden afgeleid en dat, naar gelang van het geval, uit die motivering blijkt dat de genomen beleidsopties afgewogen worden”.

2. Een onteigening vereist een wettelijke/decretale rechtsgrond én een onteigeningsnoodzaak.

Artikel 1 van het Eerste Aanvullend Protocol EVRM bepaalt dat iedere natuurlijke of rechtspersoon recht heeft op het ongestoord genot van zijn eigendom. Niemand zal zijn eigendom worden ontnomen “behalve in het algemeen belang en onder de voorwaarden voorzien in de wet en in de algemene beginselen van internationaal recht”.

Artikel 16 Grondwet bepaalt dat een onteigening van algemeen nut enkel kan ‘in de gevallen en op de wijze bij de wet bepaald’.

Volgens artikel 3, §2 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017, dat verwijst naar artikel 16 Gw., is dergelijke onteigening slechts mogelijk indien daartoe een uitdrukkelijke ‘wettelijke of decretale rechtsgrond’ is voorzien.
Volgens artikel 3, §3 van datzelfde decreet, dat verwijst naar artikel 1 van het Eerste Aanvullend Protocol EVRM, is een onteigening alleen mogelijk als bewezen wordt dat die ‘onteigening noodzakelijk’ is.

Voorwaarden om tot onteigening te kunnen overgaan, zijn dus een habilitatie én een onteigeningsnoodzaak.
De onteigeningsvoorwaarde van een rechtsgrond (onteigeningsdecreet artikel 3, §2) is te onderscheiden van de onteigeningsvoorwaarde van een onteigeningsnoodzaak (artikel 3, §3).

Artikel 2, §2 bepaalt dat een onteigening op basis van een specifieke rechtsgrond moet gebeuren als dat voorzien is, bv. in een GRUP dat vastlegt dat een onteigening moet gebeuren door een sociale woonmaatschappij.

Artikel 3, §3 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 bepaalt dat deze noodzaak cumulatief betrekking heeft op (1) het doel van de onteigening, (2) de onteigening als middel én (3) het voorwerp van de onteigening.

(1) De noodzakelijkheid van het doel van de onteigening betekent dat het doel van de onteigening een dwingende reden van algemeen belang is.

(2) De noodzakelijkheid van de onteigening als middel betekent dat het doel alleen kan worden bereikt door onteigening en dat er, redelijkerwijze, geen alternatief is voor het gebruik van onteigeningsdwang. Een onteigening is alleen wettig wanneer blijkt dat het beoogde doel niet mogelijk is zonder onteigening. Onteigening moet de ultieme remedie zijn. Onteigening mag bijvoorbeeld door de overheid als middel niet misbruikt worden om goedkoop bouwgrond te verwerven.

(3) De onteigeningsnoodzaak van het voorwerp van de onteigening heeft betrekking op de vraag of het geviseerde goed, en niet een ander goed, moet onteigend worden en betreft met andere woorden de vraag naar de zorgvuldige afweging van alternatieven.

3. Rechtspraak

Raad voor Vergunningsbestwistingen (RvVb) - onwettige onteigeningen

 Arrest van de RvVB van 1 april 2021, met nummer RvVb-A-2021-0854, in de zaak met rolnummer 1920-RvVb-0719-A
 Arrest van de RvVb van 13 oktober 2022, met nummer RvVb-A-2223-0120, in de zaak met rolnummer 2021-RvVb-0831-A
 Arrest van de RvVb van 7 oktober 2021 met nummer RvVb-A-2122-0109, in de zaak met rolnummer 2021-RvVb-0355-A

Hof van Cassatie - motiveringen

 Arrest Hof van Cassatie, 11 september 2003, jaargang 2003 nr. 9, p. 1635
 Arrest Hof van Cassatie, 7 september 2017, arrest nr N-20170907-2 (C.16.0360.N)
 Arrest Hof van Cassatie, 29 maart 2019,AR C.18.0223.N-C.18.0027.N

Het Vredegerecht en de Rechtbank van Eerste Aanleg.

 Vonnis van het vredegerecht Veurne, dd. 7 december 2021, rolnummer 21/A/748
 Vonnis van de Rechtbank van Eerste Aanleg Veurne, dd. 15 december 2022, rolnummer 22/3/A

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 10216
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 26 feb 2023 11:31

En wat is uw vraag ?

Berichtgeving over verzet tegen onteigeningen is vaak eerder negatief, vooral als het verzet tegen onteigening botst met de ideologie van de (door de onteigenende overheid gesubsidieerde) journalisten.

Maar ze berichten er wel over ...

Ont21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2023 12:47

@inazuma.
Geen echte vraag.
Gewoon een mededeling van mijn ervaring waarbij ik (als 78-jarige) een procedure heb gevoerd gedurende 6 jaar om een onteigening van familiegrond te verhinderen.

Procedure gevoerd zonder advocaat (is onbetaalbaar duur voor een privé persoon tegen de gemeentelijke overheid die een uitputtingsslag kan voeren) bij de RvVb, het vredegerecht en de REA.

Reclame

Inazuma
Berichten: 10216
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 feb 2023 16:45

Gewoon een mededeling van mijn ervaring waarbij ik (als 78-jarige) een procedure heb gevoerd gedurende 6 jaar om een onteigening van familiegrond te verhinderen.

Procedure gevoerd zonder advocaat (is onbetaalbaar duur voor een privé persoon tegen de gemeentelijke overheid die een uitputtingsslag kan voeren) bij de RvVb, het vredegerecht en de REA.
Als je je er in verdiept, en goede argumenten hebt, kan dat .

Maar is vrij gespecialiseerde materie (en IMO bewust lastig gemaakt)
Als overheid doorduwt tot Cassatie, kan je niet zonder zeer dure advocaat aan balie Cassatie ...

Ont21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mar 2023 10:18

Als je je er in verdiept, en goede argumenten hebt, kan dat .

Maar is vrij gespecialiseerde materie (en IMO bewust lastig gemaakt)
Als overheid doorduwt tot Cassatie, kan je niet zonder zeer dure advocaat aan balie Cassatie ...
Volgens de FAQ's
Het is niet verplicht dat de verwerende partij zich door een advocaat bij het Hof van
Cassatie laat vertegenwoordigen in de cassatieprocedure
Ook zonder dat de verwerende partij wordt vertegenwoordigd door een cassatieadvocaat, zal het Hof van Cassatie de zaak onpartijdig en onafhankelijk onderzoeken op basis van de procedurestukken en een even onpartijdig en onafhankelijk advies (“conclusie”) van het openbaar ministerie.
Een advocaat-generaal krijgt het dossier en vormt zich een onpartijdige mening over de vraag.

En het Hof van Cassatie kan alleen maar besluiten dat het proces correct is verlopen of dat het moet worden overgedaan.

Indien het Hof van Cassatie de rechter van de REA in het ongelijk stelt, dus opnieuw voor de Rechtbank van Eerste Aanleg en daar is het opnieuw mogelijk om de procedure te voeren zonder advocaat. Met de argumentatie die ik hier openbaar heb gemaakt en die sluitend is.

Terug naar “Administratief recht”