Nooit in mijn leven had ik gedacht dat ik dit ging zeggen, maar ik zou graag het dakloos statuut verkrijgen omdat ik dan vrij ben van vele verplichtingen. Ik kan dan bijvoorbeeld gebruik maken van een referentieadres in plaats van domicilieadres, wat mij enorm zou helpen in mijn situatie. Waar ik dan werkelijk verblijf is een ander verhaal.
Het ding is, ik wil nogal een unieke levensstijl van 6 maanden werken / 6 maanden rondreizen met de fiets (je zou er van verschieten hoe goedkoop dit is). Maar voor dit soort levensstijl heb ik dus geen nood aan een eigen huis (zeker niet met die belachelijke prijzen van vandaag). En mijn domicilie zetten bij familie is ook geen optie meer binnenkort (want zij krijgen dan minder geld van de overheid of moeten meer betalen).
Ik zou wel nog altijd mijn referentieadres bij hun mogen zetten en dan bij hun verblijven (maar op papier dakloos zijn). Dit is waarschijnlijk illegaal, maar je moet je afvragen in hoeverre dit kwaad kan en of ze dit kunnen controleren. Ik ben niet van plan om een uitkering of eender welke hulp dan ook van de overheid te krijgen. Ik zou nog steeds willen gaan werken natuurlijk om geld te sparen om te reizen.
Mijn vraag is of dit mogelijk is. Mag je als dakloze het land verlaten maanden aan een stuk? Gaat de OCMW mij verplichten om vanalles te doen? Gaan ze mijn familie staan bellen om te vragen of ik daar kan verblijven? Of kan ik gewoon zeggen dat ze mij met rust moeten laten omdat ik ervoor kies om "dakloos" te zijn?