bekomen van een ocmw uitkering

lala
Topic Starter

bekomen van een ocmw uitkering

#1 , 24 aug 2008 13:56

hallo,

Ik heb een schoonmoeder die ons hier is komen bezoeken als toerist.Ze besloot om hier te blijven en ik heb in 2005 haar ten laste heb genomen in het kader van een gezinshereneging. Ze heeft dus een verblijfsvergunning van 5 jaar.
In 2006 heb ik besloten haar niet meer ten laste te houden en heb haar bij de gemeente uitgeschreven omdat mijn echtgenoot een auto-ongeluk heeft gehad, dus inkomensverlies.... Mijn schoonmoeder is dan ten laste genomen van een neef die haar nu ook niet meer in huis wil.

Wij hebben dus geen ander oplossing en hebben besloten om een eigen appartement voor haar te zoeken en een aanvraag in te dienen bij de ocmw.
Echter wilt de ocmw haar geen uitkering verlenen omdat ik haar in 2005 ten laste heb genomen en heb als weigering article 40 van de wet december 1980.

Wat kunnen wij doen en mogen zij dit wel doen.

Ik heb geen middelen om haar te voorzien en vinden het toch erg dat een oud vrouwtje geen hulp krijgt.

Zij is nog geen belg.

Hopelijk kan iemand me verder helpen want wij kennen mensen in dezelfde situatie die wel een uitkering van de ocmw hebben gekregen.

Wij zitten dus in de penarie omdat we al achterstaan met huurgelden van 2 maand.

We kunnen altijd beroep aantekenen tegen de beslissing voor de rechtbank maar dit zal ons tijd en geld kosten wat wij niet hebben.

Hartelijk bedankt

lala

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 aug 2008 11:32

“Art.40bis...§ 2. Als familielid van de burger van de Unie worden beschouwd :..4° de bloedverwanten in opgaande lijn, alsmede die van de echtgenoot of partner...die te hunnen laste zijn, die hen begeleiden of zich bij hen voegen...§ 4. De in § 2 bedoelde familieleden die burger van de Unie zijn, hebben het recht de in artikel 40, § 4, eerste lid, 1° en 2°, bedoelde burger van de Unie te begeleiden of zich bij hem te voegen voor een periode van meer dan drie maanden voor zover zij de in artikel 41, eerste lid, bedoelde voorwaarde vervullen(=identiteitskaart/nationaal paspoort) . Indien het familieleden betreft die geen burger van de Unie zijn, moeten zij de in artikel 41, tweede lid, bedoelde voorwaarde vervullen(=houder zijn van het document vereist krachtens art.2)...Art.40ter...Voor wat betreft de in artikel 40bis, § 2, eerste lid, 4°, bedoelde bloedverwanten in opgaande lijn, moet de Belgische onderdaan aantonen dat hij over stabiele, regelmatige en toereikende bestaansmiddelen beschikt om te voorkomen dat zij tijdens het verblijf in het Rijk ten laste vallen van de openbare overheden en dat hij over een ziektekostenverzekering beschikt die de risico's van de betrokken familieleden in België dekt.”(15 DECEMBER 1980. - Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen).

Deze bepalingen traden in werking op 01 juni 2008.

Uw schoonmoeder,bloedverwante in de opgaande lijn van u of uw echtgenoot,kan worden beschouwd als familielid van een burger van de Unie,mits te uwen laste te zijn.

Het OCMW dient krachtens art.57 OCMW-Wet 8 juli 1976 geen maatschappelijke dienstverlening te verstrekken aan een vreemdeling die ten laste is genomen door een burger van de Unie of door een Belg.Kan deze niet (meer) aantonen over stabiele, regelmatige en toereikende bestaansmiddelen te beschikken dan kan hierdoor het verblijfsrecht opgeheven worden.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mar 2009 17:39

Uw schoonmoeder kan gelet op de wettelijke bepalingen bevel krijgen het grondgebied te verlaten binnen de 5 dagen of onmiddellijk gerepatrieerd worden en de kosten zullen (kunnen) op u verhaald worden.

U hebt een overeenkomst afgesloten niet de Belgische staat of belastingbetaler

Reclame

Terug naar “Administratief recht”