Openbare Orde

Juridisch actief: Nee

Re: Openbare Orde

#16 , 12 jun 2024 14:46

Neen er hoeft geen publiek aanwezig te zijn.

Als de parking 's nacht afgesloten wordt dan verliest hij -tijdelijk- zijn openbaar karakter. Als hij niet afgesloten wordt, blijft het openbaar

Issued

#17 , 12 jun 2024 16:37

Het is niet voorzien in het strafwetboek dat het verstoren van de openbare orde een strafverhoging van een strafbaar feit teweeg brengt.
Men kan wel alle omstandigheden duiden bij een rechtzaak om de context of de attitude van een persoon te schetsen. Blijvend roepen "kus mijn kloten, flikken van mijn voeten" schetst bvb wel een beeld van een attitude maar is op zich geen strafbaar feit.

Of een plaats als openbaar te aanzien is moet je kijken naar de bestemming/doel ervan. Die parking blijft openbaar.
Iemand zijn tuin is dat niet tenzij er bvb een tuinconcert wordt gegeven.

En let op met google. Als je de definitie van openbare plaats gaat zoeken kom je normaal bij verkeerswetgeving terecht en dat is niet toe te passen op bestuurlijke materie.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#18 , 12 jun 2024 18:08

Gemeentelijke reglementen omschrijven doorgaans beter de "openbare ruimte" waarover ze handelen
Definitie in lokaal (GAS) reglement nalezen dus

Net omdat de definitie in de "grotere" federale wetgeving ontbreekt ...

Reclame

TikTakTok
Topic Starter

#19 , 12 jun 2024 19:35

Inazuma:
Gemeentelijk (politie) reglement en de suggesties van Franciscus heb ik gelezen, m.i. niet van toepassing.
Issued:
De parking behoord tot een bedrijfspand dat tot een paar jaar verhuurd werd, toen een openbaar aspect. Sindsdien wordt het pand verbouwd en is de parking voorbehouden voor vaklui en bouwmaterialen, maar niet afgesloten.
En NEEN ik heb hem geen vuile klootzak genoemd, ik verlaag me niet tot zijn niveau. Maar zijn botte weigering om zijn combi te verplaatsen na een beleefd verzoek, ontlokte wel een kordate en assertieve opmerking waar hoffelijke termen niet langer gebruikt werden. Er was ruimte zat aan de overkant van de straat (openbaar domein) en er was geen dringende reden om daar, en nergens anders, zijn combi op privé terrein te stallen.

TikTakTok
Topic Starter

#20 , 12 jun 2024 23:36

Issued:

'Blijvend roepen "kus mijn kloten, flikken van mijn voeten" schetst bvb wel een beeld van een attitude maar is op zich geen strafbaar feit.'

Dat laatste deel is dat een opinie of een juridisch standpunt? Indien het laatste, graag meer info.

Als beledigen van een agent voldoende is voor een Administratieve Aanhouding dan moeten ze in Brussel elke dag de Heizel afhuren om half Anderlecht en Molenbeek te huisvesten, lijkt me.

basejumper

#21 , 13 jun 2024 10:13

Het risico op wangedrag is altijd aanwezig bij ordehandhaving. Politie agenten kan je nu eenmaal niet vervangen door robotten die alleen een zwart wit beslissing nemen. Veel situaties zijn nu eenmaal in de grijze zone te situeren. Je stelt zelf autistisch te zijn en verwacht mogelijk een te scherp afgelijnde regelgeving.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

TikTakTok
Topic Starter

#22 , 13 jun 2024 12:55

Wat overal terug komt, is dat het open voor interpretatie is.
Ergo open voor kritiek en een mogelijkheid om een sterk argument rond te bouwen ter verdediging voor de persoon die beschuldigd wordt voor het Verstoren van de Openbare Orde.
Is het dan niet aan de orderhandhaver om zijn/haar beslissing grondig te onderbouwen bij contestatie?

basejumper, bedankt, maar ik ben Rain Man (1988) niet. Ik functioneer normaal in de maatschappij. Er zijn voordelen bij autistisch en perfectionistisch te zijn. :-)

Issued

#23 , 13 jun 2024 16:03

Inazuma:
Gemeentelijk (politie) reglement en de suggesties van Franciscus heb ik gelezen, m.i. niet van toepassing.
Issued:
De parking behoord tot een bedrijfspand dat tot een paar jaar verhuurd werd, toen een openbaar aspect. Sindsdien wordt het pand verbouwd en is de parking voorbehouden voor vaklui en bouwmaterialen, maar niet afgesloten.
En NEEN ik heb hem geen vuile klootzak genoemd, ik verlaag me niet tot zijn niveau. Maar zijn botte weigering om zijn combi te verplaatsen na een beleefd verzoek, ontlokte wel een kordate en assertieve opmerking waar hoffelijke termen niet langer gebruikt werden. Er was ruimte zat aan de overkant van de straat (openbaar domein) en er was geen dringende reden om daar, en nergens anders, zijn combi op privé terrein te stallen.
Die parking kan aanzien worden als een plaats waar je de openbare orde kan verstoren. Net zoals bvb een voetbal stadion. Al zit je in de zeer grijze zone.

1 onbeleefde opmerking is naar mijn mening geen verstoring van de openbare orde.

Ik ga hier wel stoppen met antwoorden want blijven gokken met voorbeelden, die al dan niet toepasbaar zijn op uw situatie, om deze materie te duiden is voor mij een vervelende manier om u te proberen helpen.

TikTakTok
Topic Starter

#24 , 13 jun 2024 16:18

Basejumper
Je hebt wel ergens een punt met het zwart/wit denken.
Op school, en vooral het leger (2+24, CC) had ik er problemen mee. Een bevel of opdracht krijgen zonder het nut/bedoeling/einddoel te begrijpen stootte altijd op onbegrip/wrevel.

Zeker als dat bevel werd gegeven door een of ander Korporaal die even wil tonen dat hij macht heeft.
Op meerdere keren vragen ‘waarom’, komt dan het antwoord ‘omdat ik het zeg.’
En dan verwachtten ze een ‘Ja, Korporaal. Neen, Korporaal.’ Met een saluut er boven op.
Dat platte machtsmisbruik heb ik m’n hele carrière proberen uitroeien.

Maar dat is allemaal niet van belang voor deze draad.

Terug naar “Administratief recht”