Hoe domiciliefraude aangeven?

SV8888
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoe domiciliefraude aangeven?

#1 , 07 mei 2025 14:52

Ik ben eigenaar van een appartement in Brussel die nu al 3,5 jaar aan dezelfde huurster wordt verhuurd.
Deze week ben ik achtergekomen dat ze tot drie maanden geleden in haar eigen woning gedomicilieerd stond en niet bij ons, zodat ze een korting kreeg op de registratierechten in Brussel (verplicht 5 jaar 'inwonen').
Ze wou niet meer in haar huis blijven wonen want volgens haar heeft ze slechte herinnengen met haar ex-man. Ze verhuurt haar huis aan studenten die geen domicilie nodig hebben. Ik heb dit allemaal op papier en kan het dus bewijzen.
Mijn eerste vraag is: Dit lijkt me domiciliefraude. Kan ik dit ergens aangeven aub?
Tweede vraag: Ze is verschrikkelijk en we willen van haar af. Kan ik dit op een of ander manier in mijn voordeel gebruiken want ik wil haar buiten?
Bedankt voor jullie hulp.

Franciscus

#2 , 07 mei 2025 14:56

U dient aan de gemeente te melden dat mevr X woont op adres Y nl. in een appartement dat ze van u huurt.
Langs de andere kant staat uw appartement dus al 3,5 jaar leeg??

Freec

#3 , 07 mei 2025 15:08

Tot 3 maand geleden, maar nu niet meer?

Reclame

SV8888
Topic Starter

#4 , 07 mei 2025 15:23

Nu staat ze bij ons gedomicilieerd (al drie maanden). Ze heeft dat op de vijfde verjaardag van haar aankoop gedaan.
Ik heb dit al eventjes willen aankaarten, maar de gemeente wou me de informatie niet geven zonder een brief van de rechter die ik om een andere discussie heb verkregen.
Drie jaar lang leek het dus alsof mijn appartement wel leeg stond.

SV8888
Topic Starter

#5 , 07 mei 2025 17:24

Ik was mss niet duidelijk genoeg, maar ze woonde dus in ons appartement en stond elders gedomicilieerd zodat ze € 25 000 korting kreeg op de registratierechten in Brussel (krijg je bij jouw eerste woning waar je vijf jaar lang gedomicileerd moet zijn).

SV8888
Topic Starter

#6 , 07 mei 2025 20:43

Tot 3 maand geleden, maar nu niet meer?

SV8888
Topic Starter

#7 , 07 mei 2025 20:44

U dient aan de gemeente te melden dat mevr X woont op adres Y nl. in een appartement dat ze van u huurt.
Langs de andere kant staat uw appartement dus al 3,5 jaar leeg??
Ik was mss niet duidelijk genoeg, maar ze woonde dus in ons appartement en stond elders gedomicilieerd zodat ze € 25 000 korting kreeg op de registratierechten in Brussel (krijg je bij jouw eerste woning waar je vijf jaar lang gedomicileerd moet zijn).

Thomas_AA

#8 , 08 mei 2025 06:22

U kan aangifte doen van domiciliefraude, maar de kans is heel groot dat men dan enkel nagaat waar ze nu ingeschreven is. En dan controleert of ze daar echt woont. Wat nu dus het geval is.

De persoon in kwestie kan zich ook heel moeilijk verdedigen tegen een beschuldiging over het verleden.

De huurder heeft er blijkbaar een financieel voordeel door gehad, maar op zich is dat uw zaak niet. Heeft u er eigenlijk een financieel nadeel door gehad? Bv. door belasting op leegstand.

LennieK

#9 , 08 mei 2025 10:08

Inderdaad, ik zou me in de eerste plaats richten op financieel nadeel langs uw kant, bijvoorbeeld een heffing op de leegstaande woning inderdaad...

SV8888
Topic Starter

#10 , 08 mei 2025 10:58

U kan aangifte doen van domiciliefraude, maar de kans is heel groot dat men dan enkel nagaat waar ze nu ingeschreven is. En dan controleert of ze daar echt woont. Wat nu dus het geval is.

De persoon in kwestie kan zich ook heel moeilijk verdedigen tegen een beschuldiging over het verleden.

De huurder heeft er blijkbaar een financieel voordeel door gehad, maar op zich is dat uw zaak niet. Heeft u er eigenlijk een financieel nadeel door gehad? Bv. door belasting op leegstand.
Waar meld ik domiciliefraude aan aub? Heeft u daar een idee van?
De gemeente heeft het niet opgemerkt en ik heb geen schade geleden. Deze huurster maakt ons het leven zuur. Ze stuurt whatapp's om 07:00 of om 20:00 voor futiliteiten, ongepast en beledigend taalgebruik,... Ik wil haar buiten, maar huurders worden vrij goed beschermd waardoor ik niet veel mee kan.

lukasi

#11 , 08 mei 2025 13:52

Domiciliefraude en lastig vallen via WhatsApp heeft toch niets met elkaar te maken?

Zend haar een EENMALIG bericht dat je alleen zult reageren op aangetekend schrijven of mailberichten van haar en dat je haar berichten via WhatsApp zult negeren omdat dit administratief voor jou moeilijker is om op te volgen en te boeken.

Herhaal dit nog 1 keer
En blokker dan haar nummer.

Thomas_AA

#12 , 08 mei 2025 15:01

Domiciliefraude gewoon bij de lokale politie van uw keuze.

Dit zal echter geen enkel gevolg hebben voor een eventueel burgerrechtelijke geschil tussen jullie. Of voor een ander strafrechtelijk feit zoals belaging.

Is 7:00 of 20:00 trouwens een raar uur om iemand te contacteren? Ik ben dan best goed bereikbaar, en anders staat mijn telefoon stil.

Franciscus

#13 , 08 mei 2025 19:53

Volledig akkoord met bovenstaande antwoorden.
Domiciliefraude kan u niet bewijzen . Wel zullen de elementen die u overmaakt aan de overheid door hen kunnen gebruikt worden.
Wat ervan komt zal u echter nooit weten.

Wat u futiliteiten noemt kan voor haar wel belangrijk zijn hangt af van elkaars standpunt. Als u dat voor de (vrede)rechter brengt zal het de beslissing van de rechter zijn wat het zal zijn.

Terug naar “Administratief recht”