wonen

santeria
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

wonen

#1 , 09 sep 2023 02:51

Halo iedereen

Ik ben redelijk jong en heb reeds een bedrag van 250 000 euro op mijn rekening wegens een erfenis. Ik begon onlangs te fantaseren over een leven buiten Belgie en kwam bij Thailand terecht. Hier zou het mogelijk zijn om te leven aan een bedrag van 600 euro per maand alles inbegrepen (woonst, voedsel, elektriciteit, water en gas) als huurder van een kleine woning zonder verder een job te moeten uitoefenen. Deze som zou mogelijk betaalbaar zijn moest ik zelf een woning kopen in Belgie en deze verhuren, dit zou ongeveer een 1000 euro per maand opleveren onbelast.

Mijn vraag is hoeveel ik in dit geval verschuldigd ben aan de belastingen aangezien dit misschien onder een tweede woonst valt? Verder heb ik nog de vraag of ik een bepaald aantal maanden in Belgie aanwezig moet zijn om burger te blijven en of het wenselijk is burger te blijven in mijn situatie. Verdere overpeinzingen en belletjes die gaan rinkelen bij de situatie zijn meer dan welkom.

Sirkii

#2 , 09 sep 2023 03:15

Voor 250 k€ - kosten inbegrepen - koop je iets dat 6-700€ huur oplevert. Kosten niet vergeten: onroerende voorheffing, herstellingen, rentmeesterschap daar je t zelf niet kan beheren vanuit ginderachter.

Wat ga je ginderachter doen? Je vingers draaien ?

Domicilie in België houden kan enkel als je hier voldoende regelmatig bent. Idem ziekenkas.

Thomas Morus

#3 , 09 sep 2023 12:50

Je zal ook belast worden op het verhoogde en geïndexeerde kadastrale inkomen.
Soms kun je ook leegstand hebben of huurder die niet betaalt.
Je bouwt geen pensioenrechten op.
Geen ziekteverzekering vanuit België.

Kortom: niet realistisch.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

bambipower

#4 , 09 sep 2023 13:41

Elke 15j ne nieuwe tegel in de living
Elke 25j nieuwe roofing (als de isolatienorm dat niet versneld)
Elke 25j een nieuwe keuken
En al die andere kosten.

Een fout die veel huurders maken, als ze de boekhouding doen van hun verhuurder. Ze berekenen enkel de inkomsten, de uitgaven zien ze niet

Op 250000 euro kan je niet rentenieren hoor. Zelfs een miljoen zal nipt worden.

santeria
Topic Starter

#5 , 09 sep 2023 17:44

Bedankt voor de antwoorden

Misschien even ter verduidelijking op de antwoorden die jullie me reeds gaven.
Ik heb al een tijd lang de huizenmarkt in het oog gehouden en vond een appartement met epc c (voldoet dus aan de isolatieplichten die er zitten aan te komen), nieuwbouw en 3 slaapkamers voor 220 000 euro dat momenteel al huurders heeft die 1100 per maand betalen.

Mijn specifieke vraag is of dit onder een tweede woonst zou vallen als ik zelf huurder ben, indien dit wel het geval is wordt dat inkomen belast in de hoogste schijf.
Een andere vraag is hoelang ik in Belgie moet verblijven om burger te blijven en bij de ziekte kas te kunnen blijven.

Ik zou daar inderdaad lekker met men vingers draaien, elke dag gaan snorkelen vele uitgestelde boeken lezen beetje in de jungle gaan wandelen en wat creatief schrijven uitproberen, ik denk niet dat ik me snel zal vervelen. Verder zou ik ook mijn duikersdiploma's halen en zou ik misschien in het toeristisch seizoen lessen geven om wat geld binnen te halen. Telewerken is ook een mogelijkheid.

Zoals ik al eerder zei is het leven in Thailand echt zeer goedkoop en heb ik dus maar een kleine som nodig om rond te komen en zou ik waarschijnlijk zelf een 100 per maand kunnen sparen. Pensioensparen is niet nodig aangezien ik quasi aan het rentenieren ben, en als ik op mijn oude dag naar het rusthuis wil verkoop ik de woonst en heb ik ongeveer een 10 jaar, financieel gezien, de tijd om rustig te sterven in het rusthuis.

Indien ik veel terug naar Belgie moet komen om hier burger te blijven kan ik gerust bij vrienden of familie intrekken voor een maand of twee en kan ik snel even een interim job doen om nog wat extra geld binnen te halen.

Franciscus

#6 , 09 sep 2023 18:00

180 dagen per jaar.
Net zoals iedereen die hier als toerist komt.
Als u hier ingeschreven wil zijn moet u een domicilieadres hebben en dus in BE direct bereikbaar zijn
Zoals reeds is geschreven niets belet u om naar een ander land te gaan wonen en daar inwoner te worden met de BE nationaliteit.
Edoch dan valt u ook onder het sociaal stelsel van dat land. Als u dar niet werkt ...valt u daar ook onder de regels van een niet-werkende inwoner en op die wijze onder dat sociaal stelsel.
U bouwt in BE geen sociale rechten op.

Het land dat u aanhaalt is prachtig om te reizen - twee goede kennissen zijn daar gaan wonen - een al overleden - Als u daar ziek wordt moet u een private sociale verzekering hebben anders hebt u geen vergelijkbare vorm van medische bijstand. Als u in het binnenland woont zal u eerst in een grote stad moeten geraken als u tandpijn hebt. Een operatie zal u 'iets' meer dan het remgeld bedragen dat u nu betaald.
De twee kennissen spraken ook Thais wat uiteraard al veel helpt.
Hou ook rekening met met de andere kant van wetgeving - leven - 'dubbele' moraal tgo vreemdelingen - en 'andere' verkoopprijzen die gehanteerd worden.
Ook kan u daar als niet Thai niet direct iets kan opstarten of land kopen zonder Thaise mede-eigenaar.

Laat u goed informeren over wat kan en wat niet kan.

Terug naar “Administratief recht”