Ik kreeg een kaartje van de wijkagent met de vraag om te bellen of e-mail te sturen. Omdat ik thuis geen telefoon of internet heb ben ik naar het wijkbureau geweest maar dat was potdicht en er zijn geen openingsuren. Dan heb ik een brief gestuurd om mij daarover te beklagen.
Toen kreeg ik een antwoord van de bevolkingsdienst om te klagen over negatieve woonstcontrole en dat ik bewijzen moet komen brengen.
Dan ben ik geweest met een factuur voor elektriciteit en de brandverzekering. Ze vonden het niet goed genoeg. Ze willen de afrekening van het verbruik, maar dat gaat over vorig jaar. Waar bemoeien ze zich mee. Ze willen een verklaring van de verhuurder dat ik dat huur. Ze beweren dat de wijkagent 20 keer aan mijn deur is geweest en dat ik er niet was. Ze willen dat de wijkagent in mijn huis komt om te zien of mijn kleren wel in de kast hangen. Ik vind dat ze er niets op te zeggen hebben, zelfs niet als er vrouwenkleren in de kast hangen.
Ik heb dan in de wettekst opgezocht hoe een verblijfplaats wordt vastgesteld:
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet
16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
HOOFDSTUK III. - De bepaling van de hoofdverblijfplaats.
Art. 16. § 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.
Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.
"met name" wil volgens mij zeggen: dat is al wat ze kunnen vragen. Aan een alleenstaande zonder werk, internet of TV, kunnen ze dan alleen vragen naar het verbruik. Ik vind de wet wel discriminerend voor alleenstaanden, voor wie er minder mogelijkheden zijn om het bewijs te leveren.
Het artikel gaat verder:
§ 3. [1 Het volstaat niet dat iemand enkel de bedoeling uit om zijn hoofdverblijfplaats op een gegeven plaats te vestigen of een eigendomstitel, een huurcontract of elk ander bewijs van bewoning voorlegt]1 om voor het betrokken gemeentebestuur de inschrijving als hoofdverblijfplaats te rechtvaardigen.
Daarom vind ik het zever dat ze een bewijs van de verhuurder vragen.
Ik heb gelezen dat deze procedure dikwijls wordt misbruikt. Ik ga dan ook niet zomaar doen wat ze vragen.
Ook heb ik gelezen:
https://www.belgium.be/nl/huisvesting/v ... lijfplaats
De vaststelling van de hoofdverblijfplaats gebeurt na een onderzoek. Het gemeentebestuur bepaalt de manier waarop. Meestal komt het erop neer dat de wijkagent ter plaatse komt kijken of u effectief op het aangegeven adres woont.
Dat wil dus zeggen: het kan ook zonder wijkagent.
Nu aangezien ik zelf de scrapping heb gevraagd en er zelf ben op teruggekomen, vind ik dat ze te moeilijk doen.