Je kan op de gemeente wel vragen om niemand op uw adres in te schrijven zonder uw expliciete toestemming.
Waarop is dit gebaseerd? Men kan (en moet!) toch steeds inschrijven als iemand dat adres als hoofdverblijfplaats gebruikt, los van toestemming van de eigenaar?
Ik spreek niet over een eigenaar, ik spreek over iemand die reeds op dat adres gedomicilieerd is. Je kan weldegelijk aan stad / gemeente meedelen dat zolang jij daar gedomicilieerd bent (stel dat je daar alleen woont), er niemand zomaar klakkeloos mag ingeschreven worden op dat adres. In zo'n geval zal een aanvraag tot domiciliëring op dat adres wel aanvaard worden, maar die aanvraag gaat héél erg grondig doorgelicht worden en zal nooit ofte nimmer goedgekeurd worden zonder dat je daarvan weet (je mag bijvoorbeeld zeker zijn dat de wijkagent langskomt)
In theorie moet inderdaad een wijkagent altijd langskomen voor een domiciliëring goedgekeurd worden, maar in mijn kennissenkring heeft iemand meegemaakt dat iemand anders out of the blue op haar adres gedomicilieerd werd. Kleine vergissing van huisnummer, maar de domiciliëring was wel een feit. Blijkbaar gebeuren dit soort toestanden wel meer. Geen wijkagent gezien, toch goedgekeurd.
Het is deze persoon die dan aan de stadsdiensten gaan vragen was hoe dit kon, en dan de mededeling kreeg "Sorry, kleine vergissing, om dit te voorkomen kan je melding maken dat er niemand zomaar op uw adres gedcomicilieerd mag worden."
Zijn daar wetsartikelen rond? Ik denk het niet, net zo min dat er een wet is die een ambtenaar verplicht om beleefd en behulpzaam te zijn. Maar dit betekent dus niet dat ze dit dikwijls wel zijn.