#8 , 09 jan 2016 08:06
Wetboek Strafvordering:
Art. 29.Iedere gestelde overheid, ieder openbaar officier of ambtenaar [2 en, voor de sector van de gezinsbijslag, iedere meewerkende instelling in de zin van de wet van 11 april 1995 tot invoering van het handvest van de sociaal verzekerde]2 die in de uitoefening van zijn ambt kennis krijgt van een misdaad of van een wanbedrijf, is verplicht daarvan dadelijk bericht te geven aan de procureur des Konings bij de rechtbank binnen wier rechtsgebied die misdaad of dat wanbedrijf is gepleegd of de verdachte zou kunnen worden gevonden, en aan die magistraat alle desbetreffende inlichtingen, processen-verbaal en akten te doen toekomen.
(De ambtenaren van de Administratie der directe belastingen, de ambtenaren van de Administratie van de belasting over de toegevoegde waarde, registratie en domeinen, de ambtenaren van de Administratie van de bijzondere belastinginspectie en de ambtenaren van de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit, kunnen echter de feiten die, naar luid van de belastingwetten en van de ter uitvoering ervan genomen besluiten, strafrechtelijk strafbaar zijn, niet zonder de machtiging van de gewestelijke directeur onder wie zij ressorteren, ter kennis brengen van de procureur des Konings.) <W 1999-03-23/30, art. 10, 022; Inwerkingtreding : 06-04-1999>
[1 De in het tweede lid bedoelde gewestelijke directeur of de ambtenaar die hij aanwijst, kan in het kader van de strijd tegen de fiscale fraude over concrete dossiers overleg plegen met de procureur des Konings. De procureur des Konings kan de strafrechtelijk strafbare feiten waarvan hij kennis heeft genomen tijdens het overleg, vervolgen. Het overleg kan ook plaatsvinden op initiatief van de procureur des Konings. De bevoegde politionele overheden kunnen deelnemen aan het overleg.]1
[3 De ambtenaren die op basis van de wet van 15 september 2013 betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden gebruik maken van het meldingssysteem worden van de in het eerste lid bedoelde verplichting vrijgesteld.]3
U moet dus inderdaad naar de politie/het parket, indien het tenminste niet over een loutere overtreding gaat. Indien u federaal ambtenaar bent is er de wet van 15 september 2013, ik vermoed dat daar op gewestelijk niveau wel een decreet zal over bestaan maar dat doet niets af aan de bepalingen van art. 29 Sv.
U schrijft 'ook als burger' iets aanklagen: indien u dat doet aan personen buiten de dienst die niet bij de politie werken dan schendt u mogelijk uw beroepsgeheim en daar kan u inderdaad een tuchtsanctie voor krijgen. Net zoals bij een klacht die moedwillig vals ingediend werd (onverminderd strafrechtelijke gevolgen).
U zal minstens wat meer details moeten geven zoals: wat is de formele en materiële motivering die gegeven werd bij de tuchtsanctie.
Indien personen op deze pagina's aankomen met een complotverhaal en zelf een niet volledig samenhangend relaas brengen dan blijkt nogal dikwijls dat deze andere hulp dan juridische hulp nodig hebben. Ik beweer nu niet dat dat in uw geval zo is maar u zou er goed aan doen wat concreter te zijn en bv eens letterlijk de motivatie weer te geven die gebruikt werd bij het opleggen van de tuchtmaatregel.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.