Online opzoeking in het Belgisch Staatsblad

jote123
Topic Starter

Online opzoeking in het Belgisch Staatsblad

#1 , 01 aug 2014 15:55

Hallo,
ik probeerde op http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/re ... anguage=nl" onclick="window.open(this.href);return false; een wettekst op te zoeken in het Belgisch Staatsblad. Mijn eerste vraag is of dit de juiste URL daarvoor is, omdat mijn opzoeking nooit resultaat oplevert - ik krijg alleen altijd het cijfer 0 te zien zonder verdere uitleg. Als ik op de juiste plaats mijn vraag gesteld heb, hoe moet je dan de verschillende velden invullen die daar voorzien zijn - bij geen enkel veld staat vermeld of het verplicht is of niet dus ik heb er het raden naar wat ik al dan niet moet invullen om tot een resultaat te komen. Ik beschik over de volgende gegevens in verband met de wet: haar titel (Wet van 18 juli 1991 betreffende de bescherming van de goederen van personen die wegens hun lichaams- of geestestoestand geheel of gedeeltelijk onbekwaam zijn die te beheren), datum van afkondiging (18 juli 1991), datum van publicatie (26 juli 1991), haar Numac (1991009888) en de bladzijde (16.553). Kan ik aan de hand van deze gegevens de desbetreffende wettekst ergens terugvinden en hoe moet ik dat precies doen?
Bij voorbaat beste dank voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 aug 2014 16:03

Probeer eens hier:
http://www.ejustice.just.fgov.be/loi/wet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar heb ik hem meteen gevonden.

jote123
Topic Starter

#3 , 01 aug 2014 16:54

@Turaki:

Dank je voor je antwoord. Staat hier de bewuste tekst: http://www.ejustice.just.fgov.be/loi/wet.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ? Dan had ik hem tevoren al gevonden, maar ik dacht niet dat het om een wettekst ging omdat er alleen maar wijzigingsbepalingen en/of invoegingen in het Burgerlijk Wetboek en het Gerechtelijk Wetboek en zo instaan. Gaat het werkelijk om de wettekst, en wat moet ik daar als leek dan mee aan - ik ben geen jurist en ook niet van plan al deze wijzigingen en/of invoegingen te gaan opzoeken en te interpreteren. Kan ik ergens een bevattelijke uitleg krijgen over deze wet? Ik heb uitvoerig gegoogled maar niets gevonden. In een masterproef aan de Ugent over internering en gedwongen opname stond alleen dat een behandeling van deze wet 'te ver zou leiden' - en wat moet ik daar uit besluiten?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 aug 2014 18:24

Misschien kan je best in het Burgerlijk Wetboek de artikelen 488/1 en volgende lezen.

Er treedt een nieuwe wet in werking op 1 september.

jote123
Topic Starter

#5 , 01 aug 2014 18:39

@scorpioen:

Als die nieuwe wet al op 1 september van kracht wordt (effectief of vooropgezet?) dan zou ik graag eens de tekst ervan lezen. Waar en hoe zou ik die kunnen vinden? Dank voor je antwoord.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 aug 2014 18:50

Belgisch Staatsblad 14 juni 2013

Het eenvoudigst is de artikelen 488/1 e.v. van het Burgerlijk Wetboek te lezen http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

jote123
Topic Starter

#7 , 01 aug 2014 20:08

@scorpioen:

Sorry, ik zie dat niet zitten, ik ben eraan begonnen maar niet ver geraakt. Ik ben niet juridisch geschoold en begrijp de juridische terminologie bijna nooit. Wat ik er meen uit op te maken is dat je omwille van je gezondstoestand onbekwaam verklaard kunt worden, dit zowel ten aanzien van de persoon als van de goederen, en dat moet opgesomd worden welke handelingen je niet mag stellen. Deze maatregelen kunnen bedoeld zijn als rechterlijke bescherming, maar ook door de persoon zelf aangevraagd worden. Misschien sla ik daarmee al de bal mis, maar ik zou er graag meer willen over weten: bestaan er geen artikels of zo die geschreven zijn voor de leek en die in bevattelijke taal uitleggen wat de nieuwe wet beoogt en hoe hij wordt geïmplementeerd? Dank voor je antwoord. (En ik begrijp nu ook een beetje waarom in die masterproef gezegd werd dat een nadere bespreking van deze wet 'te ver zou leiden') :-)

Terug naar “Administratief recht”