GAS boete voor luide muziek in de auto

Imad
Topic Starter

GAS boete voor luide muziek in de auto

#1 , 31 jul 2014 18:27

Beste,

ik heb onlangs een bekeuring gekregen voor het "elektonisch geluidshinder te veroorzaken vanuit de wagen".
na wat opzoek werk op het internet kwam ik uit op dit forum, vandaar alvast mijn excuses als ik niet post in de 'juiste rubriek'.

het gaat als volgt:

op 11/05 rond 19u12 zou mijn radio te luid hebben gestaan, zodat dit van meer dan 30m duidelijk hoorbaar was .

De boete bedraagt 50€, maar daar gaat het bij mij niet om. Het gaat er voor mij om dat deze boete waarschijnlijk volledig willekeurig is uitgescreven omdat waarschijnlijk de agent in kwestie zijn quota kwa bekeuring niet heeft gehaald voor de dag zelf :lol:
ikzelf ben absoluut niet het type dat rond rijdt met luide muziek, gewoonweg omdat ik niet graag in de belangstelling sta( kan je geloven dat ik zelfs geen enkele CD heb ik de wagen? enkel radio).
Omwille van persoonlijke omstandigheden weet ik met zekerheid dat ik de enige bestuurder was op 10/05

Waar ik het moeilijk mee heb is dat bekeuring pas op 22/07 (anderhalf maand later) verstuurd is geweest naar de lease maatschappij ( 2dagen later was deze bij mij). Kan en mag dit ?

Kan men op een drukke kruispunt in Antwerpen stad, van meer dan 30m afstand nauwkeurig zeggen vanuit welke wagen de muziek exact kwam ?

Ik heb ondertussen begrepen vanuit veschillende forums, dat een GAS boete wordt uitgescreven indien de muziek wordt ervaren als hinderlijk.
Maar wat is hinderlijk ? hoeveel decibel is dit ? wat is een toegelaten 'norm' om in de toekomst een dergelijke boete te voorkomen ?

Indien ik deze boete zou betwisten, maak ik een kans ?

alvast bedant voor de info/advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2014 19:08

Gas boete of het gemeentelijk autonoom of administratief sanctierecht heeft een eigen regeling (wetgeving) en wordt door een ambtenaar die bevoegd is opgesteld en het is de sanctionerende ambtenaar die zorgt dat u de nodige documenten thuiskrijgt en bepaald welk bedrag u dient te betalen.
De termijn van binnen de 14 dagen is hier niet van toepassing. Dus dat kan

Het is een overlastboete ..overlast wordt vastgesteld door de bevoegde ambtenaar dus als die het storend vind voor de omgeving.
Het gaat hier dus niet om het meten van decibels... in dat geval zou het via een geluidsmeting gaan en een inbreuk op elektronisch versterkte muziek...deze feiten zijn correctioneel vervolgbaar en daar zal de boete 'iets' hoger liggen. Met inbeslagname van installatie toe.

Dat de boete volledig willekeurig is uitgeschreven dat is uw mening want gaat u dat bewijzen. Of kan u gedachten lezen? Ik dacht dat een ambtenaar ( gemeente of politie) zijn werk moet doen ... blijkbaar is dat weer niet goed als ze het doen.

Hinderlijk is wat door de 'gemeenschap' als storend wordt aanzien .... als de gemeenschap waar de ambtenaar dus voor werkt dat soort gedrag als storend heeft aangemerkt kan daar dus tegen opgetreden worden.
Net zoals tegen wateren op de openbare weg - voorwerpen op de openbare weg gooien - huisvuil op straat gooien of spuwen op straat.

U kan uw bewaar richten naar de sanctionerende ambtenaar en indien deze uw stelling niet volgt zal er daarna de rechtbank beslissen.
Hou er ook rekening mee dat de procureur des Konings twee maanden de tijd heeft om zelfs als de sanctionerende ambtenaar niet vervolgt alsnog een strafvervolging in te stellen dit voor een aantal inbreuken die vroeger in het strafwetboek stonden.

Ik zie niet in waarom men niet op dertig meter kan zeggen vanwaar de luide muziek komt.
We leven in een rechtstaat dus bij niet akkoord gebruikt u de mogelijkheden die de wet u geeft om uiteindelijk een rechter te laten beslissen -- het staat u vrij.

Imad
Topic Starter

#3 , 31 jul 2014 19:37

Beste Franciscus,

alvast bedankt voor het antwoord, toch hier en daar een kleine opmerking:

[quote="Franciscus"]
Dat de boete volledig willekeurig is uitgeschreven dat is uw mening want gaat u dat bewijzen. Of kan u gedachten lezen? Ik dacht dat een ambtenaar ( gemeente of politie) zijn werk moet doen ... blijkbaar is dat weer niet goed als ze het doen.

de reden dat ik met 100% zekerheid weet dat de radio niet te luid stond, is dat op 10/05 de peter van ons kind jarig was, en onze kleine (6) heeft zich rot geamusserd, dat hij zelfs in slaap is gevallen in de auto tijdens een ritje van 7min... welke ouders hebben er luide muziek, en slapende kinderen in de auto? ik ken er allesinds geen..... maar dat is dat weer geen juridisch argument ...

wat is conctreet hinderlijk ?
laten we er van uitgaan dat een wagen van het merk X een muziek instalatie heeft met 10standen (waarbij 0 het laagste is en 10 het hoogst)
voor de ene ambtenaar is stand 4 binnen de normen, terwijl de andere en 2 al teveel vind.
ik kan 101 andere types geluidshinder opnoemen in een drukke drukke stad dat veel hindelijker zijn om het welke standaar muziek installatie van een wagen.
(bv de bekeuring is uitgeschreven letterlijk onder een bruggetje waar er elke 5 min een trein voorbij rijdt, wat ik persoonlijk veel meer hindelijker vind dan een voorbij rijdende wagen ...)

Maar ik begrijp zeker wat je bedoelt, ik heb juridisch gezien geen enkel argument...

Reclame

eylis

#4 , 31 jul 2014 20:38

twas misschien muziek van de trein....

Terug naar “Administratief recht”