referentieadres de wereld op zijn kop

berenod

Re: referentieadres de wereld op zijn kop

#16 , 25 jan 2014 12:31

Ik heb inderdaad rechtstreeks een RA gekregen, zonder in België ingeschreven te staan.
Er was helemaal geen noodzaak om reeds in België gedomicilieerd te zijn.

Ik had op de bevolkingsdienst vermeld dat ik een Belgisch adres nodig had maar hoofdzakelijk de komende maanden in het buitenland zou verblijven voor zaken.

Niet helemaal waar, maar zo kwam ik dus mooi in de categorie van de "zakenreiziger" terecht! Men heeft mij daar wel degelijk vermeld dat dit enkel mogelijk was voor een periode van 1 jaar!
Voor zover ik weet zijn de enigen die het langer kunnen doen op die manier mensen zoals rondreizende kermiskraam uitbaters enz.

De enige struikelblok was dat mijn gemeente eiste dat de wijkagent dit kwam vaststellen op het adres van de gever van het RA, en dat ik er op dat moment aanwezig moest zijn.

Dit is wettelijk ook niet verplicht (en eigenlijk niet logisch, aangezien je op een referentie adres effectief niet mag wonen), dus inderdaad, de gemeentelijke bevolkingsdiensten hebben dus wel degelijk hun eigen regeltjes die kunnen afwijken van wat in de wetteksten staan.

Daarboven kwam in mijn geval nog eens dat mijn gemeente zeer traag tewerk ging, na 4 weken nog steeds geen wijkagent gezien, ben dan naar het ocmw gaan klagen, nadat zij enkele telefoontjes pleegden kon de wijkagent opeens wel komen, dezelfde dag nog!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#17 , 25 jan 2014 14:27

Ik had op de bevolkingsdienst vermeld dat ik een Belgisch adres nodig had maar hoofdzakelijk de komende maanden in het buitenland zou verblijven voor zaken.

Niet helemaal waar, maar zo kwam ik dus mooi in de categorie van de "zakenreiziger" terecht! Men heeft mij daar wel degelijk vermeld dat dit enkel mogelijk was voor een periode van 1 jaar!
Voor zover ik weet zijn de enigen die het langer kunnen doen op die manier mensen zoals rondreizende kermiskraam uitbaters enz.
Studie- en zakenreizen zijn gelukkig erg ruime begrippen. Is elke reis immers geen studiereis? Voor mij wel hoor ;-)
Dat het in theorie slechts voor een jaar toegestaan is is jammer. Ik kom op een reisforum en er zijn nogal wat mensen die bv voor 2 jaar willen reizen, of die aan een lange reis beginnen met de hoop in een ander land werk te vinden en er op die manier nog langer te kunnen blijven. Al mag volgens de link die Franciscus heeft geplaatst werken in het buitenland niet gecombineerd worden met een RA!

Ook de categorie 'personen die in een mobiele woning verblijven' zou wel eens heel rekbaar kunnen zijn.
Hierover wordt in de link van de overheid melding gemaakt van 'nomaden'. Nomaden verblijven niet per definitie in een mobiele woning. Reizigers zouden dus ook als nomaden bestempeld kunnen worden en voor deze categorie geldt geen beperking in tijd van 1 jaar!
De enige struikelblok was dat mijn gemeente eiste dat de wijkagent dit kwam vaststellen op het adres van de gever van het RA, en dat ik er op dat moment aanwezig moest zijn.

Dit is wettelijk ook niet verplicht (en eigenlijk niet logisch, aangezien je op een referentie adres effectief niet mag wonen), dus inderdaad, de gemeentelijke bevolkingsdiensten hebben dus wel degelijk hun eigen regeltjes die kunnen afwijken van wat in de wetteksten staan.
Dat was inderdaad niet logisch, en al helemaal niet het feit dat je er zelf aanwezig bij moest zijn.
Ik kan mij nog voorstellen dat men de persoon die het RA geeft komt controleren. Dat men wil vaststellen of die persoon daar wel effectief woont, want het systeem zou wel eens misbruikt kunnen worden. Het is algemeen bekend dat er in de grootsteden nogal wat fictieve domicilies zijn, koppel daaraan nog wat referentieadressen van bv mensen die op die manier een uitkering willen krijgen en het systeem is om zeep.

EvaLuna

#18 , 21 feb 2014 23:07

Een Belg die in België verblijft zonder hoofdverblijfplaats, is dakloos. Als u bv tijdelijk intrekt bij een vriend, kan u als dakloze een referentieadres vragen bij een natuurlijk persoon of bij het OCMW.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”