Ik heb inderdaad rechtstreeks een RA gekregen, zonder in België ingeschreven te staan.
Er was helemaal geen noodzaak om reeds in België gedomicilieerd te zijn.
Ik had op de bevolkingsdienst vermeld dat ik een Belgisch adres nodig had maar hoofdzakelijk de komende maanden in het buitenland zou verblijven voor zaken.
Niet helemaal waar, maar zo kwam ik dus mooi in de categorie van de "zakenreiziger" terecht! Men heeft mij daar wel degelijk vermeld dat dit enkel mogelijk was voor een periode van 1 jaar!
Voor zover ik weet zijn de enigen die het langer kunnen doen op die manier mensen zoals rondreizende kermiskraam uitbaters enz.
De enige struikelblok was dat mijn gemeente eiste dat de wijkagent dit kwam vaststellen op het adres van de gever van het RA, en dat ik er op dat moment aanwezig moest zijn.
Dit is wettelijk ook niet verplicht (en eigenlijk niet logisch, aangezien je op een referentie adres effectief niet mag wonen), dus inderdaad, de gemeentelijke bevolkingsdiensten hebben dus wel degelijk hun eigen regeltjes die kunnen afwijken van wat in de wetteksten staan.
Daarboven kwam in mijn geval nog eens dat mijn gemeente zeer traag tewerk ging, na 4 weken nog steeds geen wijkagent gezien, ben dan naar het ocmw gaan klagen, nadat zij enkele telefoontjes pleegden kon de wijkagent opeens wel komen, dezelfde dag nog!