referentieadres de wereld op zijn kop

maestro2005
Topic Starter

referentieadres de wereld op zijn kop

#1 , 23 jan 2014 16:05

Komende van een verblijf van 15 jaar in het buitenland voor werk (ambtshalve afgeschreven) probeerde ik vandaag een referentieadres te krijgen aan de dienst bevolking Stad Gent

Dit om mijn adminstratie eerst op orde te krijgen (werk, ziekenkas enz.)
Dit is volgens Gent niet mogelijk, ik moet eerst een domiciilieadres hebben om een referentie adres te krijgen??
Evenwel doen ik vermelde dat dit geen voorwaarde is om een referentieadres te krijgen, vertelde men mij dat dit de norm is dat zijn hanteren
Op vraag om mij dat aan te duiden in een wettekst werd ik uitgelachen, en vertelde men dat men geen enkel wetboek in het gebouw aanwezig was.

zalig de armen van geest

Het is gewoon spijtig hoe men als belg na thuiskomst hier behandelt in dit land.

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jan 2014 18:09

Komende van een verblijf van 15 jaar in het buitenland voor werk (ambtshalve afgeschreven) probeerde ik vandaag een referentieadres te krijgen aan de dienst bevolking Stad Gent

Dit om mijn adminstratie eerst op orde te krijgen (werk, ziekenkas enz.)
Dit is volgens Gent niet mogelijk, ik moet eerst een domiciilieadres hebben om een referentie adres te krijgen??
Evenwel doen ik vermelde dat dit geen voorwaarde is om een referentieadres te krijgen, vertelde men mij dat dit de norm is dat zijn hanteren
Op vraag om mij dat aan te duiden in een wettekst werd ik uitgelachen, en vertelde men dat men geen enkel wetboek in het gebouw aanwezig was.

zalig de armen van geest

Het is gewoon spijtig hoe men als belg na thuiskomst hier behandelt in dit land.

mvg
De mogelijkheid tot inschrijving op een referentieadres is strikt beperkt tot 7 categorieën van personen:

- de personen die in een mobiele woning verblijven;

- de personen die minder dan een jaar afwezig zijn uit de gemeente voor studie- of zakenreizen;

- de leden van het burgerpersoneel en militair personeel van de Krijgsmacht, in garnizoen in het buitenland, en hun gezin;

- de personeelsleden van de rijkswacht die de Krijgsmacht vergezellen of een andere opdracht uitvoeren in het buitenland;

- de leden van het diplomatiek of consulair personeel en hun gezin;

- de leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin;

- de daklozen.

Behoort u tot één van die groepen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2014 00:34

Hier de regelgeving:
U had perfect toen u in het buitenland was hier in Belgiê een referentieadres kunnen hebben.
Echter als u terug in Belgiê bent kan u als 'toerist' ergens verblijven net zoals elke niet inwoner. Hotel, vakantieverblijf..
Maar als u hier wil blijven dan zal u een adres moeten hebben waar i kan ingeschreven ttz gedomicilieerd kan worden.

http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

berenod

#4 , 24 jan 2014 05:32

Ik begrijp de vraag niet helemaal, u bent op de stad Gent een referentie adres gaan proberen te "krijgen".

De bevolkingsdienst "geeft" geen referentie adressen, zij registreert ze slechts.

U moet zelf een referentie adres geven, en moet dus zelf iemand hebben die deze "dienst" aan u wil verlenen. De referentie adres gever (= gezinshoofd gedomicilieerd op het referentie adres) moet een papier van de dienst bevolking tekenen waar hij/zij toelating geeft hun adres te gebruiken als referentie adres, en waar zij bevestigen dat ze alle binnenkomende post aan u zullen doorspelen.

Enkel indien u dakloos bent, kan u eventueel een referentie adres bij het ocmw verkrijgen (hetwelk dan ook weer op de dienst bevolking kan geregistreerd worden. Dit is niet altijd gemakkelijk, er dient een sociaal onderzoek gedaan te worden om te kijken of je inderdaad dakloos bent, en geen familie/vrienden hebt waar je gedomicilieerd kan worden of een referentie adres kan krijgen.

berenod

#5 , 24 jan 2014 05:35

Hier de regelgeving:
U had perfect toen u in het buitenland was hier in Belgiê een referentieadres kunnen hebben.
Echter als u terug in Belgiê bent kan u als 'toerist' ergens verblijven net zoals elke niet inwoner. Hotel, vakantieverblijf..
Maar als u hier wil blijven dan zal u een adres moeten hebben waar i kan ingeschreven ttz gedomicilieerd kan worden.

http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik dacht niet dat dit correct is.

Enkel voor zakenreizen van minder dan 1 jaar kan men een referentie adres gebruiken (of dewelke diplomaten of militairen zijn).
-personen die minder dan een jaar afwezig zijn omwille van studie - of zakenreizen;
- personeelsleden van de ambassades,van de consulaten en van de ontwikkelingssamenwerking;
- leden van het burgerlijk en militair personeel van de Krijgsmacht in garnizoen in het buitenland.
Voor alle anderen is het gebruik van een referentie adres niet gerechtvaardigd.
Bijgevolg is het gebruik van het begrip referentieadres niet gerechtvaardigd voor de personen die afwezig zijn door werk in het buitenland en niet tot de bovenstaande categorieën behoren.

maestro2005
Topic Starter

#6 , 24 jan 2014 10:17

EVEN TOELICHTEN

Ik kom van het buitenkand (statuut belg verblijvend in buitenland)waar ik na 15 jaar ben ontslagen
Ik wil terug komen naar Belgie voor enkele dagen als een soort administratieve tussenstop, want ik heb reeds een job gekregen in aan ander land (zelf ander wereldeel) voor enkele maanden..
Dus voor die administratieve tussenstop van mij heb ik een referentieadres nodig ( reeds gevonden bij mijn stiefbroer die er mee akkoord is)
Aan de andere gestelde voorwaarden betreffende een referentieadres voldoe ik ook

Alleen zegt GENT nu, je moet eerst een domicilieadres hebben voor je een referentieadres kunt krijgen.

Toen ik vroeg aan de ambetnaar dat ik eerst een flat moet huren,2 maandborg betalen een jaar contractafsluiten, , dan bij het ophalen van de id kaart mij terug laten uitschrijven (m.a.w ik heb voor enkel minuten een id kaart gehad op dit adres )en dan een referentieadres vragen ,beaamde de man dat dit de correcte procedure is volgens hun richtlijnen.voor mijn geval althans

Als ik naar de juiste wetgeving vroeg, werd ik weggelachen , en zie men dat dit hun richtlijnen waren.

Ik vrees als gemeentebesturen arbritrait beginnen omspringen met de federale wetgeving, dan is wel de hek van de dam

mvg

artemis

#7 , 24 jan 2014 10:46

Berenod, kwam jij niet uit een gelijkaardige situatie?
En je hebt het RA bij een natuurlijke persoon toch gekregen al verliep de procedure erg stroef en traag.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=50084
Laatst gewijzigd door artemis op 24 jan 2014 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki

#8 , 24 jan 2014 10:49

Zelf de regelgeving afprinten en meenemen, en telkens men niet wil meewerken de chef vragen (en zo stilletjesaan tot aan de burgemeester als het moet).

artemis

#9 , 24 jan 2014 11:50

Hier de regelgeving:

Met die eerste bewering ben ik het ook niet eens. TS verbleef en werkte immers 15 jaar in het buitenland. Wellicht had hij daar een vaste en officiële verblijfplaats en dat lijkt mij nooit compatibel met een RA.

Met de rest zou ik het eens kunnen zijn, al is de regelgeving hierrond erg vaag. Nergens vind ik expliciet dat men om in aanmerking te komen voor een RA bij een natuurlijke persoon, iemand die bv. 'minder dan een jaar afwezig zou zijn uit de gemeente voor studie- of zakenreizen' dat moet doen bij de aanvang van de periode zonder vaste verblijfplaats in Belgenland.

maestro2005
Topic Starter

#10 , 24 jan 2014 11:55

CORRECT

Het is ongeveer een gelijkaardige situatie als deze

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=50084" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 jan 2014 13:29

U bent een niet-inwoner in België enkel inwoners van België kunnen een referentieadres krijgen voor de redenen die zijn opgegeven.

Ik heb verschillende familieleden die jaren in het buitenland verbleven - een van de kinderen van een buur woont en werkt al jaren in Brazilië en zijn zus heeft net gezegd dat broer tot eind vorig jaar bij hun zijn referentieadres had.

U kan hier perfect X tijd blijven net zoals elke toerist.

artemis

#12 , 24 jan 2014 17:11

Ik heb verschillende familieleden die jaren in het buitenland verbleven - een van de kinderen van een buur woont en werkt al jaren in Brazilië en zijn zus heeft net gezegd dat broer tot eind vorig jaar bij hun zijn referentieadres had.
Franciscus, wil je daarmee zeggen dat diegenen die vallen onder de categorie ' personen die minder dan een jaar afwezig zijn uit de gemeente voor studie- of zakenreizen' hun RA in de praktijk makkelijk meerdere jaren kunnen rekken?
Dat zou voor veel mensen goed nieuws zijn.
Zou het kunnen dat hier enige goodwill (of zelfs nonchalance) van de betrokken gemeente mee gemoeid is?
Zou het kunnen dat er de dag van vandaag iets strenger met de voorwaarden wordt omgegaan? Meer puntjes op de i gezet worden?

artemis

#13 , 24 jan 2014 17:17

U bent een niet-inwoner in België enkel inwoners van België kunnen een referentieadres krijgen voor de redenen die zijn opgegeven.
Zo heb ik het uiteindelijk ook geïnterpreteerd maar Berenod heeft toch maar zijn RA als niet-bewoner gekregen. Zie het andere topic.

maestro2005
Topic Starter

#14 , 24 jan 2014 17:29

Zo heb ik het uiteindelijk ook geïnterpreteerd maar Berenod heeft toch maar zijn RA als niet-bewoner gekregen. Zie het andere topic.
Dit gegeven toont aan dat ieder stadsbestuur doet wat hem uitkomst

Bij toeval ben ik enkele dagen geflist geweest met de wagen van mijn stiefbroer(( 5 km te snel) ( zelf kan ik geen wagen inschrijven))

Ik wacht nu op de minelijke schikking waar ik als bestuurder zal op schrijven zonder adres , ik kijk uit naar de reactie van de politie in dit geval

Maar anderzijds lost dit evewel mij probleem niet op

maestro2005
Topic Starter

#15 , 24 jan 2014 17:31

U bent een niet-inwoner in België enkel inwoners van België kunnen een referentieadres krijgen voor de redenen die zijn opgegeven.Ik heb verschillende familieleden die jaren in het buitenland verbleven - een van de kinderen van een buur woont en werkt al jaren in Brazilië en zijn zus heeft net gezegd dat broer tot eind vorig jaar bij hun zijn referentieadres had.

U kan hier perfect X tijd blijven net zoals elke toerist.
Waar is die stelling in de wet terug te vinden?

Terug naar “Administratief recht”