Deurwaarder aan mijn deur voor schulden van mijn moeder

Alex ss
Topic Starter

Deurwaarder aan mijn deur voor schulden van mijn moeder

#1 , 20 mei 2013 22:48

Hey allemaal,

Ik zit in een behoorlijke lastige situatie.
Ik woon als sinds mijn 17 jaar alleen door problemen met mijn ouders. (via kamertraining)
Overlangs kreeg ik een brief van de deurwaarder van 380 euro. Dit heb ik inmiddels betaald wegens onwetendheid.
Dit waren schulden van schoolrekeningen (2010-2011) die mijn moeder niet betaald had.
Nu vorige week kreeg ik een andere brief met nog meer openstaande schoolrekeningen (2010-2011) van 980 Euro.
De deurwaarder was eerst naar mijn moeder haar huis geweest maar het blijkte dat ze inmiddels verhuist was (dus de school had alleen dat adres van mijn moeder).

Vanaf 25 april 2012 stond alles van mijn school op mijn eigen naam. Sinds ik alleen woon en op die datum meerderjarig ben geworden.
Ook vanaf die datum heb ik alle rekeningen die ik gekregen heb van de school mooi op tijd betaald.

Nu vraag ik me af dat dit allemaal zomaar kan?
Dat ik opdraai voor schoolrekeningen die mijn moeder niet betaald heeft? (+ dan nog eens kosten van deurwaarder).
Alle rekeningen waar het over gaat zijn in de tijd dat alles van mijn school nog op mijn moeder haar naam stond.
Kunnen ze misschien niet haar nieuw adres opzoeken en daar gaan aanbellen?
Ik vind het een beetje absurd dat ik opdraai voor mijn moeder haar schulden en zou hier graag een eind aan maken.

Alvast bedankt en ik hoop op een spoedig antwoord! (Sinds ik voor 30 mei moet betalen of ze komen alles opschrijven wat in mijn appartement staat... :( )

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 20 mei 2013 23:02

Treed de deurwaarder op als incasso, of heeft deze een vonnis?

Alex ss
Topic Starter

#3 , 20 mei 2013 23:04

Wat bedoel je daarmee?
Sorry ik ben niet thuis in die juridische dingen :/.

Alvast bedankt !!

Reclame

Turaki

#4 , 20 mei 2013 23:07

Vonnis wil zeggen dat de rechtbank u veroordeelt voor het betalen van de schulden. Incasso wil zeggen dat hij rechtstreeks door de schuldeiser (school) werd ingeschakeld.

In eerste geval moet u betalen, in tweede geval zou ik hem doorverwijzen naar uw moeder voor de schulden.

Alex ss
Topic Starter

#5 , 20 mei 2013 23:11

Dan treed hij incasso op.
Maar het probleem is dat mijn moeder verhuist is dus de school noch de deurwaarder weet ze wonen op het moment.
Daarom is hij doorverwezen naar mij.
Kan dit zomaar?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mei 2013 00:28

Schulden van voor uw 18 jaar?

Wat zegt de sociale dienst van kamertraining?

mava105

#7 , 21 mei 2013 11:15

Uw moeder heeft voor die periode toch uw kindergeld ontvangen?
Deurwaarder of gemeente kan toch het nieuwe adres van uiw moeder opzoeken, als ze tenminste geen domicileifraude pleegt.

Alex ss
Topic Starter

#8 , 21 mei 2013 20:08

Het is opgelost.

We hebben het adres van mijn moeder kunnen opsporen en de deurwaarder is daar gaan kloppen nu.
Ik denk dat de deurwaarder zich er persoonlijk weinig of niets zich er van aantrekt van wie hij het geld krijgt.
Daarmee dat ze de moeite niet doen voor uit te zoeken waar mijn moeder woonde ...

In ieder geval bedankt allemaal voor de snelle reactie!!
Heeft me enorm geholpen.

Groetjes!

Franciscus

#9 , 21 mei 2013 21:57

Het is niet opgelost, want u hebt mogelijk een betaling gedaan die in feite door uw moeder had moeten gebeuren.
Hoe groot is het bedrag dat u betaald hebt?
Mogelijk toch eens navraag doen via sociale dienst.

mava105

#10 , 22 mei 2013 11:46

Uw moeder heeft toch onderhoudsplicht, zolang jij nog studeert

Terug naar “Administratief recht”