identiteitskaart vervalt tijdens reis, wel reispas

yannickbe
Topic Starter

identiteitskaart vervalt tijdens reis, wel reispas

#1 , 28 feb 2013 12:01

Vraag1) Kan ik reizen...
a) binnen E.U. met mijn geldige reispas (paspoort) als mijn ID kaart vervalt/vervallen is ?
b) idem maar dan buiten de E.U ?
Ik vermoeden op a en b van wel maar had het graag nog eens bevestigd gezien, ook handig voor andere lezers.

Vraag2) Kan ik ook eerder een identiteistkaart aanvragen op de gemeente vooraleer ik de oproepingsbrief krijg ?
Eventueel een trucje zou anders kunnen zijn dat ik hem eerst opgeef als verloren bij de politie en dan naar de gemeente ga ?
Of kan ik die ook rechtstreeks bij de gemeente laten vernieuwen gezien de situatie ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori

#2 , 28 feb 2013 12:08

Als je bv. naar Amerika reist ,moet je alleen je reispas gebruiken . Je identiteitskaart heb je voor dat land alleszins niet nodig .
Hoe het binnen de EU is zullen ongetwijfeld anderen kunnen vertellen

Gr,

artemis

#3 , 28 feb 2013 12:43

1 a) Ik denk het wel. Een Belgische vriendin die in Spanje woont is in januari naar hier gevlogen met haar reispas omdat haar ID kaart verlopen was.
b) Uiteraard. Ik neem dan zelfs mijn ID-kaart niet mee.

2) Volgens mij kan dat perfect. Je kaart kan bv beschadigd zij (bij mijn man die zijn portefeuille in zijn broekzak draagt is er zo al een stuk afgebroken)

Dit kan je perfect telefonisch navragen bij de Dienst Bevolking van je gemeente.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2013 12:47

Het aangeven als verlies best niet doen.
Met een attest van verlies mag u trouwens niet naar het buitenland want is daar niet geldig.

Als u weet dat u in die periode weg bent ...en een Schengengrens over gaat dan kan u best op voorhand uw I.K. laten wijzigen anders een reispas.

Terug naar “Administratief recht”