onverdeelheid

danseuse
Topic Starter

onverdeelheid

#1 , 02 dec 2012 11:43

verkoop van ouderlijke woning : vader geruime tijd overleden, moeder moet nu naar home
verkoopsmandaat via immokantoor , ok van moeder +3 kinderen ; doch niet van nicht ( dochter van overleden broer ), doch bij testament onterft door haar eigen vader +mijn moeder voor haar gedeelte De onredelijke eis van mijn nicht absolute volmacht op de rek. door het rusthuis , zoniet geen ok voor verkoop
quid de onredelijke eis van nicht;verbrekingsvergoeding immokantoor /kosten verwarming woning in leegstand , wegvallen vankopers; eventuele procedure via rechtbank wegens onvredeeldheid ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 03 dec 2012 13:32

Eigenaars van de woning (ouderlijk huis) = Vader + Moeder volgens de eigendomsakte. Is dit correct? Ook: Vader + Moeder zijn wettelijk gehuwd: correct?

Zoja:

Huidige eigenaars woning: Moeder (50% + helft aandeel Vader, dus 75% in totaal?) + kinderen uit relatie Vader/Moeder (elk voor een evenredig deel van de overgebleven 25%).

Broer van Vader is geen eigenaar, enkel indien Vader en Broer dit huis ooit overgeërfd hebben van hún ouders en de ene de andere nooit heeft uitgekocht... Als dit het geval is, zou ik eens een hartig woordje spreken met de instrumenterende notaris (voor zover deze nog niet dood is...).

Moest de nicht toch deels eigenaar zijn, dan is het contract met de immomakelaar niet in orde want niet alle eigenaars hebben een mandaat aan de makelaar verleend.

Verder: woning in onverdeeldheid? Openbare verkoop, al dan niet gedwongen.

Turaki

#3 , 03 dec 2012 13:45

Verder: woning in onverdeeldheid? Openbare verkoop, al dan niet gedwongen.
Geen onverdeeldheid, want vruchtgebruik door moeder. Pas als dit opgeheven is, bestaat er een onverdeeldheid en kan verkoop afgedwongen worden.
Moeder kan wel eisen om vruchtgebruik uitbetaald te krijgen (enkel mogelijk bij langstlevende partner).
Broer van Vader is geen eigenaar
Volgens mij gaat het over broer van TS.
Indien zo kan de nicht enkel voor het niet-reservatair gedeelte onterft zijn, dus mogelijks nog wel mede-eigenaar van de woning.

Reclame

danseuse
Topic Starter

#4 , 05 dec 2012 20:48

vertaling broer = 4 ° overleden zoon, dus er waren 4 kinderen , doch zijn dochter (onze nicht ) neemt de plaats in van mijn broer , dus gewoon echtpaar , vader overleden en oudtse zoon ook

danseuse
Topic Starter

#5 , 20 dec 2012 19:27

vervolg nicht eist via haar notaris 90% van het overblijvende gedeelte van haar grootmoeder zij wil dat dit op een geblokkeerde rekening komt , nu morgen gaat de moeder naar een home zij heeft niet genoeg geld van haar pensioen zij zal ongeveer 600 a 700 euro per maand moeten bijpassen , daarvoor verkoopt ze haar woning, maar haar kleinkind houdt dit tegen , terwijl de 3 andere zussen en broer akoord zijn , zullen wij moeten naar de rechtbank gaan en hoe zal de uitspraak zijn , de moeder die haar huis verkoopt is lichamelijk wel niet meer erg mobiel maar voor de 120% in orde, bij wijze van spreken zou zij eerst toestemming aan haar kleindochter moeten vragen als zij iets koopt of andere
Wie helpt ons op al deze vragen
Bedankt

Turaki

#6 , 20 dec 2012 20:38

Als uw moeder wil verkopen, kan zij eisen dat het vruchtgebruik wordt afgekocht (art 745quater uit het burgerlijk wetboek, omzetting van vruchtgebruik). Als nicht dit wil tegenhouden, kan uw moeder dit dan eisen voor de rechtbank. Artikel 745sexties omschrijft de juiste procedure voor de rechtbank.
Daarna (tenzij de rechter in voorgaande situatie meteen de verkoop beslist) heeft u een gewone onverdeeldheid, en kan iedere eigenaar de openbare verkoop vorderen (art 815).

Laat aan uw nicht weten dat, als ze moeilijk blijft doen, u bovenstaande zal uitvoeren (wat u ook doet natuurlijk mocht ze toch blijven dwarsliggen).

wanton

#7 , 20 dec 2012 22:46

Ik heb zo'n vermoeden dat het toch iets anders in elkaar zit dan hier voorgesteld. Moeder heeft de helft in volle eigendom en de andere helft in vruchtgebruik. Terwijl de 3 kinderen en het kleinkind (de nicht) samen de helft in blote eigendom hebben. Voor verkoop is het akkoord van alle betrokkenen nodig want eigenaar. Het vruchtgebruik afkopen heeft geen zin, want moeder heeft nog een stuk van de rest. Ook zou dat geld in eerste instantie beschikbaar moeten zijn om het supplement van de rusthuiskosten te betalen. Moeder kan wel de verkoop afdwingen.
Wat die onterving betreft , dat kan slechts gedeeltelijk. Dus nicht is er steeds bij betrokken. Spreek eens zelf een (andere) notaris aan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

danseuse
Topic Starter

#8 , 20 dec 2012 23:16

Als uw moeder wil verkopen, kan zij eisen dat het vruchtgebruik wordt afgekocht (art 745quater uit het burgerlijk wetboek, omzetting van vruchtgebruik). Als nicht dit wil tegenhouden, kan uw moeder dit dan eisen voor de rechtbank. Artikel 745sexties omschrijft de juiste procedure voor de rechtbank.
Daarna (tenzij de rechter in voorgaande situatie meteen de verkoop beslist) heeft u een gewone onverdeeldheid, en kan iedere eigenaar de openbare verkoop vorderen (art 815).

Laat aan uw nicht weten dat, als ze moeilijk blijft doen, u bovenstaande zal uitvoeren (wat u ook doet natuurlijk mocht ze toch blijven dwarsliggen).

danseuse
Topic Starter

#9 , 20 dec 2012 23:21

Bedankt voor het antwoord
De notaris ging nu de brieven voorleggen aan de nadere notaris van de betrokkene met de melding dat ze niet akkoord gingen met het voorstel van de nicht en het voorstel brengen van niet akkoord om dit voor te leggen aan de rechtbank ondertussen zitten we ook met het immo kantoor die het huis dan nog niet kan verkopen ook nog een probleem, moeten wij een advokaat nemen en hoelang denkt u dat dit duurt voor de rechter een uitspraak velt
Met groetjes

Terug naar “Administratief recht”