Hallo,
Ik weet niet goed of dit hier thuis hoort, dus sorry indien dit mis is.
We hebben het volgende voor:
Een 13 jaar geleden heeft de gemeente de hoofdstraat in de gemeente volledig heraangelegd bij ons met oa gescheiden riolering.
Sindsdien zijn er een 4 tal overstroming gebeurd in de straat.
Al het water van de hele gemeente komt via de riolering samen in die straat in 1 collector en daar loopt het mis.Die collector kan bij hevige regenval dit niet aan met overstromingen tot gevolg. Er is een overstortklep aan die collector die niet onderhouden wordt en dan ook niet kan werken bij een teveel aan water, deze overstortklep komt via een provinciebeek in een "spaarbekken" terecht. Daarenboven wordt deze provinciebeek ook niet onderhouden en is ze overwoekerd met onkruid.
De gemeente is blijkbaar nu al een jaar of 4 een onderzoek aan het doen en een van de oplossingen zou zijn, de beek waar deze overstortklep in uitkomt verleggen zodat bij hevige regenval op zijn minst in die gracht van de overstortklep het gewone water van de beek al niet meer zou inkomen. dit verandert natuurlijk niets aan het onderhoud en de slecht ontworpen riolering.
Voor deze heraanleg van die gracht zouden ze grond van mijn ouders willen onteigenen, deze ligt ongeveer een 1.5 meter hoger dan het niveau van de straat, maw die nieuwe gracht zou 2 tot 2.5m diep worden en grenst aan het perceel waar ik op woon.
De bedoeling was dat de eventueel te onteigenen grond later naar mij zou komen, de notaris had dit ons afgeraden enkele jaren terug omdat anders het kadaster de grond veel hoger zou inschatten dan de werkelijke waarde en we veel meer kosten hiervoor zouden moeten betalen.
De gemeente schermt nu al met het feit dat er nog andere oplossingen zijn, maar de goedkoopste voor de gemeente zou gekozen worden.
Maw als de provinciebeek heraangelegd wordt komt dit wss op kosten van de provincie , dus dat is zeker een van de goedkoopste oplossingen voor de gemeente.
Het probleem is dat dit mijns inziens geen oplossing is en wij het gelag betalen van hun fouten.
Er zijn nog heel wat aanpalende straten die nog geen gescheiden riolering , of zelfs geen riolering hebben, maw als deze gaan aangelegd worden gaat de druk op de bestaande riolering alleen maar verhogen met nieuwe overstromingen tot gevolg.
De armzalige 10 euro waarmee de burgemeester nu zwaait voor een eventuele onteigening stellen niets voor aangezien :
1- deze grond beplant wordt en groenten oplevert voor 4 gezinnen, maw op een jaar of 4 is dit allemaal op gegeten
2- dit perceel nu landbouwgrond is maar tussen 2 woningen in ligt en met kleine zekerheid bouwgrond zou worden als de schaarste waarvan men spreekt zekerheid wordt
3- de waardevermindering voor mijn woning als deze in de toekomst op mijn naam komt te staan niet gering is en zeker niet kan compenseren wanneer mijn grond in oppervlakte "daalt" van 2000m² naar 700m²
4- Mijn vader zijn hobby en bezigheid verliest om met zijn groenten bezig te zijn.
5- de machines die hij nu heeft nutteloos worden en moet van de hand doen voor een appel en een ei.
Alternatieve en waarschijnlijk betere sporen met minder niveauverschil voor deze beek zijn er zeker maar die worden afgehouden vooral omdat er "vrienden" van de burgemeester hun grond dan doorkruist (relatief gezien)worden.
Laat het nu net zijn dat ons iemand gemeld heeft dat deze beslissing zal afhangen van wie er na de verkiezingen aan de macht is.
En dit laatste maakt me echt furieus, de gemeente of aquafin of wie dan ook heeft 13 jaar geleden grove fouten gemaakt en wij gaan nu eventueel het gelag betalen .
Heel dit gebeuren staat nog niet 100% vast aangezien er nog varianten bestaan maar ik vrees dat dit gewoon een afscheppen en afhouden is tot na de verkiezingen om dan het slechte nieuws te brengen.
De reden waarom ik dit alles op dit ogenblik nog niet aan de grote klok hang is omdat ik de plaatselijke burgemeester een kans wil geven. Mijn angst bestaat er alleen in dat we achteraf bedrogen gaan uitkomen en dat wij het gelag gaan betalen.
Wat zijn mijn opties indien de burgemeester toch met zijn plan doorgaat , pers is er eentje natuurlijk, maar toch er moeten er toch betere zijn zou ik denken ?
Nog een extra vraagje, als die grond nu mijn eigendom zou zijn, dan is mijn huis op zich veel meer waard. een woning met 700m² of met 2000m² hier in de regio dat maakt een groot verschil. Moet bij onteigening deze verschilwaarde gecompenseerd worden of is dit louter de waarde van de landbouwgrond dat moet betaald worden. Als we het overzetten van de grond nog zouden tekenen voordat er een beslissing komt van de gemeente hebben ze deze eventuele extra kost dan aan hun broek ?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want veel info hieromtrent vind je niet.
Tom