vervroegd opzeggen handelshuurcontract door verhuurder

wingzero
Topic Starter

vervroegd opzeggen handelshuurcontract door verhuurder

#1 , 12 jun 2012 10:32

Beste,

Mijn situatie is als volgt: Ik onderverhuur een deel van mijn huis (waar ik in woon) aan een bank/verzekeringskantoor.

Een handelshuurcontract is 9 jaar, en ik heb nog 7 jaar te gaan.
Maar omdat dit een deel van ons huis is en wij graag zouden willen gaan verbouwen binnen x-aantal jaar, was mijn vraag of ik als huurder een handelshuurcontract vervroegd kan opzeggen, omdat wij de verhuurde ruimte zelf willen gaan bewonen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2012 11:15

Alles kan maar het zal u in ieder geval een HEEEEEEL pak geld gaan kosten. (vergoeding voor de inrichtingswerken die de bank aan het kantoor liet uitvoeren bvb)
Lees dit al maar eens: http://www.elfri.be/handelshuur" onclick="window.open(this.href);return false;

wingzero
Topic Starter

#3 , 12 jun 2012 12:45

De inrichting van het kantoor was al gebeurd door de vorige eigenaar van het pand en voor huurders erin getrokken zijn.

het enige dat de huurders hebben gedaan is een bankautomaat geinstalleerd.

Reclame

VDG2

#4 , 12 jun 2012 12:59

Staat er in het contract iets vermeld i.v.m. opzeg door verhuurder?

wingzero
Topic Starter

#5 , 12 jun 2012 13:02

neen in het contract staat er niets over de opzeg door de verhuurder

VDG2

#6 , 12 jun 2012 13:18

Art. 3 Handelshuurwet stelt dat de verhuurder de overeenkomst slechts vervroegd kan beëindigen indien dat uitdrukkelijk vermeld staat in de overeenkomst.

Art.3. De duur van de huur mag niet korter zijn dan negen jaren.
Deze bepaling geldt ook voor de onderhuur, die echter niet mag worden aangegaan voor langer dan de looptijd van de hoofdhuur.
De huurder kan evenwel de lopende huur beëindigen bij het verstrijken van elke driejarige periode, mits hij zes maanden tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief.
Partijen kunnen te allen tijde de lopende huur eveneens beëindigen, op voorwaarde dat hun akkoord wordt vastgesteld bij een authentieke akte of bij een verklaring voor de rechter afgelegd.
Buitendien kan het huurcontract aan de verhuurder het recht toekennen om, bij het verstrijken van elke driejarige periode, de huur te beëindigen, mits hij één jaar tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief, ten einde in het onroerend goed werkelijk zelf een handel uit te oefenen of die werkelijk te laten uitoefenen door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen of zijn bloedverwanten in de opgaande lijn, door zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in de opgaande lijn of aangenomen kinderen of door een personenvennootschap waarvan de werkende vennoten of de vennoten die ten minste drie vierden van het kapitaal bezitten, in dezelfde betrekking van bloedverwantschap, aanverwantschap of aanneming staan tot de verhuurder of tot zijn echtgenoot.

Terug naar “Administratief recht”