Klant stopt bij bedrijf en wil erna terug gegevens
Geplaatst: 20 apr 2021 12:04
Beste,
ik ben een webdesign bedrijf en een klant gaf aan om te stoppen bij ons.
De hosting wordt altijd verlengd voor 1 jaar en klant gaven we de back-up webshop incl. e-mail.
Toen de klant de domeinnaam verhuisde naar hun omgeving vroeg ik of de webhosting mocht stopgezet worden. (Mijn veronderstelling dat eenmaal domeinnaam verhuisd, ook de hosting niet meer nodig is).
De klant reageerde terug, ja dit mag.
Op dat moment omdat ik veronderstelde dat de klant alles overgezet heeft rond webshop, domeinnaam en e-mail, liet ze mij ongeveer 2 uur later weten dat er problemen zijn en dat ze terug toegang moesten hebben naar de webhosting, blijkbaar problemen met e-mail.
Ik gaf aan dat de gegevens op de hosting verwijderd zijn.
Nadat ik bekeken heb met hoster heb ik klant terug gecontacteerd dat ik alles terug kon zetten en ook zelf met spoed de overgang kon regelen, ik zou dus zelf de e-mail overzetten naar hun hosting omdat blijkbaar hun expertise niet zo ver rijkt.
Dit zou ik doen voor xx bedrag.
Daar stemt de klant niet mee in en ze dreigen met rechtbank.
Ze geven aan dat hun webhosting nog loopt tot 6de maand en ze moeten dus terug toegang hebben, ookal heb ik alle communicatie voor stopzetten via e-mail en sms.
Omdat de webshop minder dan een jaar stopgezet is heb ik ook in gesprek gezet dat ik de laatste maanden zou terug betalen omwille vroegtijdige stopzetting van hosting. (dit zou ik dan ook in brief van advocaat/raadsman laten zetten).
Dan belt er nog een zogenaamde vriend van hen en dreigt dus verder met rechtszaak.
Ook na het gesprek hoor ik hem fezelen naar iemand, heb je alles goed opgenomen? Dus blijkt dat hij zonder mijn toestemming alles heeft opgenomen. Ik gaf aan dat dit uiteraard niet mag en zoiets kan ik aangeven, ook mag zonder mijn toestemming de opname niet gebruikt worden.
Ik heb gisteren nog gebeld naar mijn advocaat, hij kan een brief opstellen en voor 1u werk vraagt hij €150.
In mijn algemene voorwaarden staat er een regel over stopzetting maar niet expliciet bijv. dit probleem.
Dit is het enige:
Bij het beëindigen van de overeenkomst kan men op vraag een back-up ontvangen van de website. Ook zal de transfercode van de domeinnaam medegedeeld worden via e-mail. Dit is een gratis dienst. De back-up zal via xx.com overgemaakt worden. De klant dient wel eerst alle openstaande facturen te voldoen alvorens de back-up te kunnen ontvangen.
wat klant finaal stuurde ga ik hier niet plaatsen maar evt. mogen mensen me via pm sturen met e-mail zodat ik het hen kan toesturen.
Wat denken jullie?
Moet ik hier omwille het toestaan van stopzetting hosting blijven volhouden of verdere stappen ondernemen zoals een brief via advocaat?
Ik vind dat ik in mijn recht ben, zij hebben d.m.v. onvoldoende kennis problemen met overzetten, ze hebben ingestemd dat ik de hosting mocht stopzetten, deze hosting is niet stopgezet maar gegevens op die hosting zijn wel gewijzigd- of/verwijderd.
Ik gaf ook een oplossing maar met een kostprijs, dit was hun reactie:
-U wil xx euro ontvangen voor het terugplaatsen van de door u verwijderde e-mails op de hosting waarop nog een actief abonnement loopt tot xx/06 zoals zelf door U aangegeven. Ook werd het wachtwoord door U gewijzigd (op xx/03/2021) zonder vraag van uw cliënt zodat zij tot op vandaag nog steeds hun emails niet kunnen raadplegen via webmail ( zijnde CPANEL).
-Probleem is cliënt wil geen 375 euro betalen voor het ontvangen van hun eigen intellectuele eigendom.
ik ben een webdesign bedrijf en een klant gaf aan om te stoppen bij ons.
De hosting wordt altijd verlengd voor 1 jaar en klant gaven we de back-up webshop incl. e-mail.
Toen de klant de domeinnaam verhuisde naar hun omgeving vroeg ik of de webhosting mocht stopgezet worden. (Mijn veronderstelling dat eenmaal domeinnaam verhuisd, ook de hosting niet meer nodig is).
De klant reageerde terug, ja dit mag.
Op dat moment omdat ik veronderstelde dat de klant alles overgezet heeft rond webshop, domeinnaam en e-mail, liet ze mij ongeveer 2 uur later weten dat er problemen zijn en dat ze terug toegang moesten hebben naar de webhosting, blijkbaar problemen met e-mail.
Ik gaf aan dat de gegevens op de hosting verwijderd zijn.
Nadat ik bekeken heb met hoster heb ik klant terug gecontacteerd dat ik alles terug kon zetten en ook zelf met spoed de overgang kon regelen, ik zou dus zelf de e-mail overzetten naar hun hosting omdat blijkbaar hun expertise niet zo ver rijkt.
Dit zou ik doen voor xx bedrag.
Daar stemt de klant niet mee in en ze dreigen met rechtbank.
Ze geven aan dat hun webhosting nog loopt tot 6de maand en ze moeten dus terug toegang hebben, ookal heb ik alle communicatie voor stopzetten via e-mail en sms.
Omdat de webshop minder dan een jaar stopgezet is heb ik ook in gesprek gezet dat ik de laatste maanden zou terug betalen omwille vroegtijdige stopzetting van hosting. (dit zou ik dan ook in brief van advocaat/raadsman laten zetten).
Dan belt er nog een zogenaamde vriend van hen en dreigt dus verder met rechtszaak.
Ook na het gesprek hoor ik hem fezelen naar iemand, heb je alles goed opgenomen? Dus blijkt dat hij zonder mijn toestemming alles heeft opgenomen. Ik gaf aan dat dit uiteraard niet mag en zoiets kan ik aangeven, ook mag zonder mijn toestemming de opname niet gebruikt worden.
Ik heb gisteren nog gebeld naar mijn advocaat, hij kan een brief opstellen en voor 1u werk vraagt hij €150.
In mijn algemene voorwaarden staat er een regel over stopzetting maar niet expliciet bijv. dit probleem.
Dit is het enige:
Bij het beëindigen van de overeenkomst kan men op vraag een back-up ontvangen van de website. Ook zal de transfercode van de domeinnaam medegedeeld worden via e-mail. Dit is een gratis dienst. De back-up zal via xx.com overgemaakt worden. De klant dient wel eerst alle openstaande facturen te voldoen alvorens de back-up te kunnen ontvangen.
wat klant finaal stuurde ga ik hier niet plaatsen maar evt. mogen mensen me via pm sturen met e-mail zodat ik het hen kan toesturen.
Wat denken jullie?
Moet ik hier omwille het toestaan van stopzetting hosting blijven volhouden of verdere stappen ondernemen zoals een brief via advocaat?
Ik vind dat ik in mijn recht ben, zij hebben d.m.v. onvoldoende kennis problemen met overzetten, ze hebben ingestemd dat ik de hosting mocht stopzetten, deze hosting is niet stopgezet maar gegevens op die hosting zijn wel gewijzigd- of/verwijderd.
Ik gaf ook een oplossing maar met een kostprijs, dit was hun reactie:
-U wil xx euro ontvangen voor het terugplaatsen van de door u verwijderde e-mails op de hosting waarop nog een actief abonnement loopt tot xx/06 zoals zelf door U aangegeven. Ook werd het wachtwoord door U gewijzigd (op xx/03/2021) zonder vraag van uw cliënt zodat zij tot op vandaag nog steeds hun emails niet kunnen raadplegen via webmail ( zijnde CPANEL).
-Probleem is cliënt wil geen 375 euro betalen voor het ontvangen van hun eigen intellectuele eigendom.