Tweedehands software

Simon Verhoeven

#16 , 15 okt 2009 11:54

Lex, denk je soms dat OEM versies afschaffen soms klantvriendelijker is?

En computers zijn niet echt onderhevig aan solden, ze zijn tenslotte niet seizoensgebonden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#17 , 15 okt 2009 12:27

Simon,

PC's zijn niet seizoen gebonden bij de 'Cash & Carry' winkelketens, maar daar koop ik geen electrospullen. Bij de plaatselijke PC boer daarentegen die geeft wel kortingen tijdens de solden, deze wil van zijn stock af, wil het jaar goed inzetten, is iets duurder akkoord, maar je kan er altijd terecht voor een service en als pc leek heb ik wel baat bij een service...iets wat ontbreekt bij de grote winkelketens.

Ik wacht dus wel effe af...tot mijn zelfstandige pc winkel om de hoek solden geeft.

ps: nu we het toch over Pc's hebben...heb een 64 bits pc met 'watercooling' op het oog...maken die ook zoveel 'kabaal' als een toestel met een klassieke fan?

digits
Topic Starter

#18 , 15 okt 2009 13:30

ah, ik ben blij dat er zoveel reacties in dit topic komen :)

Ik blijf het vreemd vinden dat men wettelijk onderscheid mag maken voor wat je het gebruikt. Zo kan men clausules als "bij gebruik van deze software verleent u bedrijf X toegang tot al uw rekeningen" er ook in zetten, deze zijn waarschijnlijk niet rechtsgeldig. Vandaar wat de vraag hoe ver men hier mag in gaan.

Maar goed, dat was eigenlijk niet mijn belangrijkste vraag, op de (legale ?) 2dehandsmarkt is het prijsverschil tussen een persoonlijke en een zakelijke versie toch niet groot. Ik zal dus al blij zijn als legaal de software 2dehands mag kopen. Ik heb geen behoefte aan de allernieuwste software. Office 2003 voldoet perfect voor wat ik het nodig heb bijvoorbeeld.

Die links over de rechtszaak in seattle zijn interessant. Is hier in belgie al iets gelijkaardigs gebeurd ?

Reclame

Lex

#19 , 15 okt 2009 14:02

Digits,

Ik begrijp je wel, het is niet logisch dat men vraagt of je de voorwaarden aanvaard of niet...stel je eens voor dat als je een wasmachine koopt je die enkel zou mogen installeren in je badkamer of dat je een TV enkel mag gebruikt worden in de woonkamer...de logica van sommige van die voorwaarden zijn ver zoek.

Vandebos

#20 , 15 okt 2009 14:24

Simon,

PC's zijn niet seizoen gebonden bij de 'Cash & Carry' winkelketens, maar daar koop ik geen electrospullen. Bij de plaatselijke PC boer daarentegen die geeft wel kortingen tijdens de solden, deze wil van zijn stock af, wil het jaar goed inzetten, is iets duurder akkoord, maar je kan er altijd terecht voor een service en als pc leek heb ik wel baat bij een service...iets wat ontbreekt bij de grote winkelketens.

Ik wacht dus wel effe af...tot mijn zelfstandige pc winkel om de hoek solden geeft.

ps: nu we het toch over Pc's hebben...heb een 64 bits pc met 'watercooling' op het oog...maken die ook zoveel 'kabaal' als een toestel met een klassieke fan?
Watercooling is een prachtige uitvinding als je van overclocken houdt. Voor de gewone huis tuin en keuken gebruiker raad ik het echter niet aan; je blijft zitten met ventilators die de vloeistof dienen te koelen, je dient deze vloeistof regelmatig bij te vullen of te vervangen.

Als je een geluidsloze pc wilt ga dan voor een geluidsdempende tower en rust die vervolgens uit met een voeding die thermisch gekoeld wordt ( heeft koelvinnen ipv een ventilator zitten) of het heatpipe systeem van zalman. Reken op een meerkost van een kleine € 150-€ 200.

Simon Verhoeven

#21 , 15 okt 2009 14:38

Lex, eigenlijk is WC overkill voor een gewone pc.
Deze zijn wel stiller, maar ook duurder.
En de radiator maakt ook genoeg lawaai.

Je bent volgens mij beter af door naar een winkel zoals Tones te gaan en iets voor jou te laten samenstellen.

En 64 bits gaat over de hoeveelheid geheugen dat je besturingssysteem kan aanspreken. Een 32 bit kan maar 3.25 gigabyte aan.

Maar als je vragen hebt kan je ze me gerust via pm stellen.

En digits, onderscheid maken is wettelijk voor zover ik weet.
Rekeningtoegang natuurlijk niet.

Digits, ik kan volgende week eens polsen. Maar voor zover ik weet niet.

En sommige van die voorwaardes zijn niet even logisch, maar sommige zijn logisch als je wat meer van computers en virtualisatie kent.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#22 , 15 okt 2009 18:49

we hebben ook windows software draaien - een tranfert programma tss groepsmagazijn en leden - BTW zijn zowel voor België en Nederland - gezien er enkele jaren geleden aanpassingen moesten gebeuren aan btw voeten - moest de software firma tussenkomen - kostprijs over de € 10.000
... dit om enkele getallen te veranderen...
Dat was evenveel als ons eigen transfert programma van een andere firma waarin we gewoon op regel x bedrag moesten veranderen. Dit soort wijzigingen zit standaard in systeem net zoals aanpassen recupel --auvibel-bebat enz.
Firma X is dan ook kort daarop opgezegd.
Je hebt natuurlijk altijd mensen nodig die van wanten weten en een programmeur kost idd geld - maar voor ons was de rekening snel gemaakt.
Ondertussen worden ook voor de groep zowel website- als andere programma's ontwikkeld door firma's op basis van overeenkomsten maar alles wordt eigendom van de groep en de leden.

Simon Verhoeven

#23 , 15 okt 2009 23:27

Franciscus, dat van die 1ste firma zegt nog niets over software op zich.
Het zegt louter dat de firma (of de programmeur) slecht werk heeft geleverd.

Indien je zoiets goed doet gebruik je gewoon een globale constante, of stop je het in een ini/database afhankelijk van het niveau van gewenste aanpasbaarheid en uitbreidbaarheid.

Lex

#24 , 24 okt 2009 17:04

Uit miserie ben ik mij deze week een nieuwe PC gaan kopen, de laatste dagen viel de LAN-verbinding af en toe uit, de soundcard was ook al 'naar de eeuwige jachtvelden' en dan is helemaal niet meer te doen.

Heb er ook een Win. 7 Home Premium Full-versie bij gekocht.

JohnD

#25 , 24 okt 2009 21:18

Juist, maar het is ondertussen al lang van het hoofdonderwerp of jouw vraag i.v.m. 2e hands software afgeweken.

2e handssoftware bestaat in fiete niet. Doodeenvoudig omdat dat zou impliceren dat jij een "prijs" zou kunnen vragen voor die zgz. 2e hands software. Ook dus een duurdere prijs dan het origineel, want het is niet omdat iets 2e hands is dat het per se goedkoper zou moeten zijn dan het origineel. Denk bvb aan software die niet meer te vinden zou zijn. En dat wil nu toch geen enkele softwarefabrikant, nl. dat jij zijn handeltje overneemt.

Verder vraag ik me eerlijk af hoe een software 2e hands kan worden ? Verslijt die software ? Ik dacht dat in al die licensievoorwaarden wel zoiets staat dat je zoiets niet mag "door"verkopen.

En wat betreft een clausule in de algemene voorwaarden als "deze versie mag niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden". Zo'n clausule is perfekt geldig, vergeet niet dat meestal een commerciele versie duurder is. Logisch, want jij verdient onrechtstreeks ook geld door gebruik te maken van die software. Daar wil de ontwerper van de software een graantje van meepikken.

Wat betreft uw stelling "ik heb er voor betaald, wat ik er mee doe gaat u niet aan", maar wellicht zit dit anders in elkaar ?". Dat zit idd. volledig anders in elkaar.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

digits
Topic Starter

#26 , 25 okt 2009 17:50

Juist, maar het is ondertussen al lang van het hoofdonderwerp of jouw vraag i.v.m. 2e hands software afgeweken.

2e handssoftware bestaat in fiete niet. Doodeenvoudig omdat dat zou impliceren dat jij een "prijs" zou kunnen vragen voor die zgz. 2e hands software. Ook dus een duurdere prijs dan het origineel, want het is niet omdat iets 2e hands is dat het per se goedkoper zou moeten zijn dan het origineel. Denk bvb aan software die niet meer te vinden zou zijn. En dat wil nu toch geen enkele softwarefabrikant, nl. dat jij zijn handeltje overneemt.

Verder vraag ik me eerlijk af hoe een software 2e hands kan worden ? Verslijt die software ? Ik dacht dat in al die licensievoorwaarden wel zoiets staat dat je zoiets niet mag "door"verkopen.
Hallo JohnD,

ik snap de redenering van de fabrikanten. Over de zin of onzin daarvan zullen het maar niet hebben, want dan wijken we volledig af :)

"2dehands" is inderdaad misschien een vreemd begrip voor software. Het gaat dus over software die de "eerste eigenaar" NIET meer gebruikt, en dus ook doorverkoopt met zijn licentiekey ONDER de normale prijs, hij maakt daar dus geen winst op (tenzij hij het origineel ergens gestolen heeft ofzo, maar goed, dat is wat vergezocht).

nogmaals, het is niet mijn beodeling om zelf software door te verkopen, maar wel om zelf goedkoper aan te kopen. het is vanuit dat standpunt dat ik de vraag stel. wat zou er mij dan in "het slechtste geval" kunnen gebeuren. of de verkoper zelf (il)legaal bezig is, dat kan me op dat moment eigenlijk niet veel schelen...

bedankt voor je toelichting,
digits

Simon Verhoeven

#27 , 25 okt 2009 18:59

Het gaat de fabrikanten eerder om dat ze dan minder inkosten hebben dan dat iemand anders een deel van zijn uitgaven recupereert.

Trouwens je moet de 2de hands verkoop van bvb boeken niet verwarren met die van software.
Bij software neem je meestal een licentie op het product.

In Duitsland is er volgens mij 3 jaar terug een rechtszaak geweest en heeft een bedrijf een verbod op 2de hands software kunnen afdwingen.
http://tweakers.mobi/nieuws/43809

Ook is er momenteel in Amerika bezig over de legaliteit.
Natuurlijk geen Belgische zaken, maar kan relevant zijn.
http://tweakers.mobi/nieuws/53582
http://tweakers.mobi/nieuws/62796

Vandebos

#28 , 25 okt 2009 19:06

Hierbij dient eveneens gezegd te worden dat er een aantal firma's zijn die in deze mogelijkheid hebben voorzien en overdrachtsformulieren ter beschikking stellen. Voor een geringe kost wordt de licentie dan officieel overgezet op jouw naam.

Angst voor verlies door verkoop is niet zo groot bij de bedrijven, het is meer de ongebreidelde officieel toegelaten piraterij in sommige landen eg. china tot voor kort en de papierwinkel die hierbij komt kijken die voor problemen kan zorgen bij software verstrekkers.

Denk eens aan het volgende scenario:

anno 1997, ik koop een boekhoudpakket voor mijn beginnende bvba aan op een openbare verkoop van bedrijven in faling. Ik heb dus, denk ik, de officiële software in handen. (originele verpakking, cd's, diskettes, handleidingen en de gedrukte licentie met actverings code voor maar liefst 5 toestellen!) YES!! dit alles gekocht voor een schijntje van de winkelprijs en toch in orde.

Ondertussen denk ik er niet aan dat het document dat je dient op te sturen om je via je licentie je in te schrijven bij het softwarebedrijf en aldus recht te hebben op upgrades nergens te bekennen is. (nogal logisch, het bedrijf in faling heeft dit verzonden)

Het zijn de magische jaren voor pc-boeren... de toestellen verkopen sneller dan dat ik ze kan ineensteken en eind 1999 heb ik niet alleen 3 man full time in dienst, doch heb ik eveneens met de bank een partnerschap en leningen afgesloten om via een dynamisch 5 jarig business plan mijn omzet en personeelsbezetiing te vertienvoudigen.

Op 3 januari 2000 krijg ik om 0800 ( nog hoofdpijn van het vieren van nieuwjaar) een telefoontje. Ik zie dat het gaat om één van mijn personeelsleden en denk nog humeurig dat hij best wat had kunnen wachten met zijn nieuwjaarswensen... Helaas de brave man belt me in paniek om me te melden dat de gehele boekhouding en bestellingsdatabank leeg en om zeep is. Bovendien heeft het backup-systeem door diezelfde fout op 1 en 2 januari alle tapes volledig overschreven. (db is ineens 50maal groter geworden dan ze was op 31/12/99)

Totale catastrofe! Mijn deal met de bank gaat de mist in, mijn lening wordt verbroken met hoge boetebedingen en leveranciers weigeren nog te leveren aan oude voorwaarden over jaren opgebouwd aangezien ik niet voldoe aan mijn rekeningen...
Ten einde raad schakel ik een advocaat in het bedrijf dat de boekhoudsoftware heeft vervaardigd te vervolgen. Het is verdomme hun fout, hun software die deze catastrofe heeft doen plaatsvinden. Maar wat blijkt? Het bedrijf kent me niet, licentie die ik heb staat ingeschreven bij een ander bedrijf en is nooit aangepast door het automatisch proces...
Resultaat is dat ik ook nog eens bloot zou kunnen staan aan vervolging door het bedrijf, ik heb immers een aantal jaren hun software gebruikt zonder dat deze regulier aan mij toegewezen was. Toppunt van het verhaal is dat de firma in kwestie op hun website formulieren aanbied die de overdracht van pakketten gratis regelt voor geïnteresseerden...

Moraal van deze proza... Altijd oppassen met wat je koopt als het om software gaat.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#29 , 26 okt 2009 17:45

Wij gebruiken 1- open office (gratis) 2 - Mozila Firefox en Thunderbird en een minder gekende opvolger van Thunderbyte als virusscanner.
En hebben met de programmeur van de firma alles nagekeken om Y2K problemen.
Onze PC zijn met een uitzondering allemaal 2de hands gekocht in Tielen voor een prikje.
En we hebben gezien familielid ook programmeur is steeds een optimale instelling van de PC 's in de firma.

Als ik dan zie wat er dan wer op mijn werk allemaal in de soep draait en wat er betaald moet worden of niet werkt - duur betaald maar nooit gebruikt dan weet ik het wel.

Firma draait al van 1995 op een unix programma in groepsverband aangekocht met een programmeur van het no- noncence type zonder problemen.

Simon Verhoeven

#30 , 26 okt 2009 22:46

Franciscus, en ik kan zo ook verhalen bovenhalen waar in bedrijven het vierkant misloopt met open source software.
1 bedrijf is gewoon niet representatief.

En voor een kleine firma is opensource leuk en al, maar vanaf dat je met clustering, scaling, servers, ... wordt het al wat minder leuk.
De grootste kosten zitten eerder in manuren bij opensource, terwijl je bij "closed-source" software eerder voor een service contract gaat/zelf ondersteunen.

Als je kijkt wat een IT-er/dag kost...

Nu ja, deze discussie hoort niet echt in dit topic thuis.

Terug naar “E-commerce”