Kan iemand me advies geven?
Ik heb via een webshop (Firma XXX) goederen gekocht en direct betaald met Visa. Een koopje dacht ik bij mezelf...
Direct nadien kreeg ik een infomail van mijn aankoop.
De volgende dag krijg ik terug een mail met een orderbevestiging, afhaalbevestiging en factuur (met de prijs die ik betaald heb). Volgens mij is dit een aanvaarding van de bestelling...
Toen ik mijn goederen wou ophalen kreeg ik die helaas niet mee omdat er een fout was met de prijs en dat de bestelling geannuleerd was.
Ik moest zelf maar een mail versturen en ze gingen dit dan intern doorsturen naar de legal...
In hun algemene voorwaarden staat : "xxx behoudt zich het recht voor om bestellingen aan te passen aan de juiste toepasselijke prijs of eenzijdig te annuleren wanneer blijkt dat de prijsaanduidingen en/of de productomschrijvingen van (een) product(en) en eventuele gecombineerde opties op de website ingevolge een technische of menselijke tekortkoming foutief aangeduid zouden zijn."
Het klopt dat XXX zich het recht voorbehouden om de bestelling eenzijdig te annuleren (art. 4 alg. vwden). Maar dan wel na de eerste mail die louter informatief is en niet binden. Na de eerste mail had XXX schriftelijk moeten reageren en de bestelling annuleren. In plaats van te annuleren stuurt XXX een factuur, orderbevestiging en afhaalbevestiging, wat wil zeggen een aanvaarding van de bestelling (=De koop wordt gesloten op het moment dat zowel koper als verkoper met de overeenkomst instemmen) en dat er tussen XXX en mezelf een verkoopovereenkomst is!
In de Algemene verkoopsvoorwaarden webshop van XXX staat er duidelijk vermeld: “Een overeenkomst “verkoop op afstand” komt pas tot stand op het moment dat een order aan de consument is overhandigd ofwel per e-mail is verzonden naar het door de klant opgegeven e-mailadres.”
Volgens Artikel 1582 B.W.: Koop is een overeenkomst waarbij de ene partij zich verbindt om een zaak te leveren, en de andere om daarvoor een prijs te betalen. De verkoper heeft twee verplichtingen: hij moet de zaak vrijwaren en hij moet uiteraard de zaak ook leveren. De hoofdverplichting van de koper bestaat in het betalen van de prijs op de dag en op de plaats bij de koop bepaald.
Kan iemand me vertellen wanneer er een verkoopovereenkomst is en wanneer de onderneming verplicht is te leveren?