Het volgende heb ik aan de hand:
Onlangs ben ik opgeroepen om te gaan bijzitten bij de verkiezingen in het plaatselijk stembureau.
Ongelukkerigerwijze was ik ongeveer 15 minuutjes te laat (nog een kwartier vóór het bureau open ging en de burgers konden komen stemmen), en bij aankomst vertelde de voorzitter dat hij voldoende bijzitters had en ik kon beschikken (ik heb dan nog 15 minuutjes gewacht en ben als eerste mijn stem gaan uitbrengen)
Een poosje later stond er een agent bij me aan de deur, die me vraagt een verklaring af te leggen. Ik vertel hetzelfde verhaal, met de reden dat ik me overslapen had.
Vrijdag kreeg ik een brief in de bus van de procureur, hij acht dat er voldoende bezwaren zijn mij te dagvaarden (voor de wet van 28 juni 1984) en stelt een minnelijke schikking voor van 250 € om de strafvordering te laten vervallen.
Voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkel document meer van mijn oproeping tot bijzitter, en ook geen afgestempeld bewijs dat ik zelf ben gaan stemmen.
(die heb ik spijtig genoeg verloren)
Ik vind dit onterecht en zou dat liever niet betalen, desnoods rijd ik maar enkele keren naar de rechtbank.
Maar hoe sterk sta ik in mijn schoenen?
Wat kan ik het beste doen?
Neem ik best het risico het tegen de rechter uit te leggen? En als die mij ongelijk geeft, wat voor bijkomende kosten komen er dan nog bij?
Jan