"Kleine snelheidsovertredingen" via GAS-wet
Geplaatst: 09 okt 2019 13:40
De Vlaamse regering onder Jambon 1 wil gemeenten "kleine snelheidsovertredingen" laten behandelen via de GAS-wet.
Vlaanderen stelt dat het hiervoor bevoegd geworden is, omdat het de bevoegdheid verworven heeft om in Artikel 11 van de wegcode, voor het ganse gewest de maximaal toegelaten snelheid binnen en buiten de bebouwde kom vast te leggen.
De bevoegdheid inzake snelheid is inderdaad overgedragen, en uitgevoerd buiten de bebouwde kom: 70, waar dat voordien 90 was.
Maar klopt de verregaande gevolgtrekking die Jambon & Co er aan geven
Dat Vlaanderen dan ook het strafbeleid -en bijgevolg de administratieve boetes !- hier rond mag bepalen
Snelheidsovertredingen zijn niet voorzien in de GAS-wet.
(Die beperkt de overtredingen die via GAS behandeld mogen worden tot stilstaan & parkeren, en inbreuken op borden C3 en F103.)
Vlaanderen zou aan de GAS-wet op zich niets veranderen, dat is immers federaal, maar deze bestaande procedure enkel als manier van afhandelen kiezen.
Vlaanderen stelt dat het hiervoor bevoegd geworden is, omdat het de bevoegdheid verworven heeft om in Artikel 11 van de wegcode, voor het ganse gewest de maximaal toegelaten snelheid binnen en buiten de bebouwde kom vast te leggen.
De bevoegdheid inzake snelheid is inderdaad overgedragen, en uitgevoerd buiten de bebouwde kom: 70, waar dat voordien 90 was.
Maar klopt de verregaande gevolgtrekking die Jambon & Co er aan geven
Dat Vlaanderen dan ook het strafbeleid -en bijgevolg de administratieve boetes !- hier rond mag bepalen
Snelheidsovertredingen zijn niet voorzien in de GAS-wet.
(Die beperkt de overtredingen die via GAS behandeld mogen worden tot stilstaan & parkeren, en inbreuken op borden C3 en F103.)
Vlaanderen zou aan de GAS-wet op zich niets veranderen, dat is immers federaal, maar deze bestaande procedure enkel als manier van afhandelen kiezen.