Het is intussen al zo'n 10 jaar dat enkele (nog altijd zeldzame) politici het probleem van het herhaaldelijk oproepen van dezelfde personen erkennen. Sommigen hebben al echt geprobeerd. Het lijkt erop dat er slechts één partij is die het zich min of meer aantrekt. Stad Kortrijk en Gent hebben inspanningen gedaan, maar ik stel me vragen bij hun oplossing.
Die is gebaseerd op vrijwilligers, maar dat kunnen ze niet toepassen bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2024. De wet laat geen vrijwilligers toe bij zo'n verkiezingen. Ze zijn op dit moment (alweer) mensen aan het beloven 'niet meer dan 2 keer', en 'sinds 2018 houden we bij hoeveel keer iemand gezeteld heeft'.
En ze kunnen die 'belofte' onmogelijk naleven.
Het probleem is het gebruik van 2 lijsten. Lijst 2 is voor bijzitters van stembureaus (voormiddag), Lijst 1 is voor voorzitters en bijzitters van telbureaus (namiddag).
Ik heb cijfers gevraagd aan mijn gemeente aangaande lijst 2, en het is ... ernstig. Er is zo goed als geen marge om het wat te spreiden, Die lijst bevat met moeite het dubbel aantal namen dan het aantal dat ze nodig hebben. Het enige dat ze met wat geluk kunnen garanderen is dat je geen 2 opeenvolgende keren kan opgeroepen worden. That's it. Als er niet teveel zijn met geldige vrijstelling.
Ook al is de wetgeving verschillend naargelang de aard van de verkiezing, dat twee lijsten-systeem staat er overal in.
Daarbovenop komt dan nog de verschillende bevoegdheden. Lokale, Federaal, Europese verkiezingen, allemaal andere wetgeving en bevoegde organen. Er is niets effectief voorzien om gecentraliseerd bij te houden hoeveel keer iemand gezeteld heeft of opgeroepen werd. De ene houdt misschien bij hoeveel keer je gezeteld hebt bij lokale verkiezingen, iemand anders houdt bij hoeveel keer je gezeteld hebt bij Europese. En als mijn info klopt dan weten ze dat niet eens van elkaar. De enige die het wel weet is de burger die keer op keer zo'n oproepingsbrief krijgt om te gaan tellen.
Er was een initiatief om het in het Rijksregister bij te houden, maar men heeft me gezegd dat dat sinds 2015 niet meer wordt gedaan.