Hallo Allemaal.
Om even te schetsen gisteren was ik met een paar buitenlandse bezoekers door Brussel aan het wandelen en bij het paleis was ik dus ook wat uitleg aan het verschaffen over de koning zijn functie enz. Na het vermelden van het feit dat de koning nog steeds de opperbevelhebbber van het leger is kreeg ik een vraag waar ik zelf het antwoord ook niet op wist en die nu al heel de dag door mijn hoofd blijft spoken. Vandaar dat ik deze even wou voorleggen
Ik besef dat deze vraag grotendeels puur theoretisch is maar toch.
Kan de koning als opperbevelhebber van ons leger ingaan tegen de regering?
Moest België in een situatie verkeren waar de regering een beslissing neemt die ingaat tegen het welzijn van de bevolking zou de koning dan in de mogelijkheid verkeren om het leger in te zetten tegen de regering.
stel bij wijze van voorbeeld dat (en ik weet dan het gelijkheidsbeginsel en onze rechten als burger in de grondwet dit in principe niet toelaten maar dit puur ter illustratie ) we binnen x jaar een fascistische regering aan de macht krijgen die zou besluiten om een holocaustscenario in te voeren tegen een bepaalde bevolkingsgroep. Zou de koning op zo'n moment kunnen en mogen besluiten om ons militair apparaat in te zetten om de regering tegen te houden van zo iets te doen?