fout van notaris heeft ons duizenden euro's gekost

bieteke
Topic Starter

fout van notaris heeft ons duizenden euro's gekost

#1 , 13 mar 2008 14:55

In 1992 kochten wij een stuk grond van 11 are en 3 centi-are. Dit stuk grond bevatte een wegenis van 4m breedte en 40m lengte, aldus zo stond in de aktes.
Een dik jaar geleden kregen wij een brief waarin stond dat de eigenaar van het stuk grond dat naast dat van ons lag, beweerde dat onze wegenis maar 3m breed was, dus dat er 1m van de breedte(40m² in totaal dus) van hem was.
Aangezien in alle aktes stond dat onze wegenis wel degelijk 4m breed was, gingen wij niet in op zijn eis. Hij heeft hier dan een rechtzaak van gemaakt, want hij was in het bezit van een akte waarin de 4m van onze wegenis doorstreept was en er was 3m boven geschreven.
Twee weken geleden kregen we eindelijk het vonnis: wij moesten 40m² afgeven aan onze 'buurman'.
Kan je dat geloven!?!
In elke akte stond dat onze wegenis 4m breed was, behalve in zijn akte, en toch wint hij.
Wij hebben dan op aanraden van onze advocaat een proces aangespannen tegen onze notaris, maar ook dit hebben we verloren.
De notaris gaf toe dat hij een fout gemaakt had, maar toch moeten wij zijn advocaat betalen en dit terwijl elke notaris normaal verzekerd is voor mogelijke fouten die hij maakt.
Dit 'spelletje' heeft ons niet enkel 40m² grond armer gemaakt, maar ook verschillende duizenden euro's!!!
Is er buiten deze zaak in beroep trekken, nog iets anders wat we hieraan kunnen doen???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Duvelmijnbier

#2 , 13 mar 2008 17:15

Heb je de plannen van het kadaster al eens bekeken en kan je die eventueel niet als extra bewijs gebruiken tegen je gebuur als die u gelijk geven en je in beroep zou gaan ?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2008 18:13

Ik betwijfel of de notaris heeft toegegeven dat hij een fout gemaakt heeft. De notarissen zijn inderdaad verzekerd en de procedure die u gevoerd hebt tegen de notaris werd dan ook, voor de notaris, in feite gevoerd door de verzekeringsmaatschappij. De verzekerde mag in principe zijn aansprakelijkheid niet erkennen, anders kan de verzekeringsmaatschappij haar tussenkomst weigeren.

De rechtbank was blijkbaar van oordeel dat de notaris geen fout begaan heeft. Anders begrijp ik niet waarom u veroordeeld werd tot de gerechtskosten.

Ik vrees voor u dat de enige mogelijkheid is hoger beroep aantekenen. Lees het vonnis van de rechtbank eerst goed, en denk goed na vooraleer hoger beroep aan te tekenen. Als u verliest moet u nogmaals de rechtsplegingsvergoeding (tussen in de kosten van advocaat) betalen aan de notaris (of zijn verzekering).

scorpioen

Reclame

bieteke
Topic Starter

#4 , 14 mar 2008 11:31

Op de plannen van het kadaster staat duidelijk dat onze wegenis 4m breed is, want anders hadden wij het niet tot een rechtszaak laten komen, dan hadden we gewoon die 40m² afgegeven. Dat had ons héél wat geld en moeite uitgespaard!
De notaris heeft wel degelijk toegegeven dat hij een fout gemaakt heeft, zo staat het ook vermeld in de papieren die we na de rechtzaak hebben aangekregen waarin ook het vonnis staat.
Daarom is het ook zo moeilijk om me bij deze uitspraak neer te leggen.
In beroep gaan zie ik echter niet zitten, deze zaak heeft me al zoveel stress en energie gekost...
ik ben het echt beu

Duvelmijnbier

#5 , 14 mar 2008 13:47

Op de plannen van het kadaster staat duidelijk dat onze wegenis 4m breed is, want anders hadden wij het niet tot een rechtszaak laten komen, dan hadden we gewoon die 40m² afgegeven. Dat had ons héél wat geld en moeite uitgespaard!
De notaris heeft wel degelijk toegegeven dat hij een fout gemaakt heeft, zo staat het ook vermeld in de papieren die we na de rechtzaak hebben aangekregen waarin ook het vonnis staat.
Daarom is het ook zo moeilijk om me bij deze uitspraak neer te leggen.
In beroep gaan zie ik echter niet zitten, deze zaak heeft me al zoveel stress en energie gekost...
ik ben het echt beu
Zo vlug mag je het niet opgeven hoor,want daar rekenen ze een beetje op.
Ben je al eens op,: http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... otaris.htm
gaan kijken ?

bieteke
Topic Starter

#6 , 15 mar 2008 11:39

Als ik er 100% zeker van zou zijn, dat ik de zaak zou winnen wanneer ik deze in beroep zou trekken, dan zou ik er voor gaan!
Maar na dit geval, kan je blijkbaar van niets zeker zijn.
Ik wil niet dat dit me nog duizenden euro's meer gaat kosten.
Nadat ik die brief ontvangen had van m'n buurman, moest ik bij een andere notaris zijn i.v.m een erfenis. Ik legde hem de hele zaak uit.
Hij moest eens goed lachen. 'Moest deze zaak voor het vredegerecht komen in mijn gemeente' zei hij, 'amai, dan zou dat snel afgehandeld zijn! Als de vrederechter ziet dat op het plan van het kadaster 4m staat, dan zal het 4m zijn'.
We waren er dan ook 100%, neen, eerder 1000% zeker van dat we deze zaak zonder problemen gingen winnen...
maar je ziet maar, hier in België is gerechtigheid blijkbaar soms ver te zoeken!
Als je al niet meer op een akte kan voortgaan, dan is het al ver gekomen, vind ik!
Mss dat ik eens bij een andere advocaat ga informeren...
In ieder geval, alvast bedankt voor de reacties!

Duvelmijnbier

#7 , 15 mar 2008 14:10

heb je al gekeken op,: op "uw rechten tegenover de notaris
"
http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... otaris.htm

azery1

#8 , 03 apr 2009 13:38

:oops:
een vuile politieke poespas,
Aankoop eigendom: ambtenaar (notaris) nodig. Die vraagt gegevens op: aan ambtenaren. Deze laatste geven gegevens door (al of niet juist). In dit laatste geval: de koper is de sigaar met de foute gegevens. Eens de akte gepasseerd , begin dan maar te procederen. De rechtbanken zijn één politiek kluwen. Al onze rechters zijn benoemd evenals de notarissen. Ik wens u veel succes maar de einduitslag is er een van de lotto!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Ik ben zelf voor de tweede maal goed bij de neus gepakt bij aankoop van onroerend goed , heb al overal navraag gedaan, ik krijg gelijk maar of ik gelijk HAAL is wat anders. En de advokaten liggen op de loer om u nog meer centan af te doen. Goede moed!!

scorpioen

#9 , 03 apr 2009 14:45

Er zijn genoeg zaken waren de notaris aansprakelijk gesteld wordt voor fouten. Sinds 2000 worden rechters benoemd na geslaagd te zijn in een (streng) examen en op voordracht van de Hoge Raad voor Justitie. Politiek heeft daar dus niets mee te maken. En de rechters zijn wel degelijk onafhankelijk, ook t.a.v. de notarissen. Insinuaties als die van azery 1 zijn een forum als dit niet waardig.

scorpioen

azery1

#10 , 03 apr 2009 15:50

Scorpioen: als u mijn zaak kunt regelen dan geloof ik misschien terug in ons systeem (misschien een kleine hint: ik ben ten rade geweest bij de rechtelijke macht (gent en brugge); rechter, europarlementair, volksvertegenwoordiger, twee ministers, gemeente, vrederechter, advokaat, architekt, orde van de notarissen, .... ) en nog geen oplossing. Waarin moet ik dan geloven? Ons systeem is claen???? Maakt dat aan de ganzen wijs!!!!

Vandebos

#11 , 03 apr 2009 16:06

Of het syteem clean is of niet maakt hier weinig uit. Mensen die hier posten doen dit ofwel om geholpen te worden, ofwel om hulp te bieden, niet om een tirade van een al of niet door het gerecht onrechtvaardig behandelde poster over het hoofd te krijgen die hun zaak geen meter vooruit helpt.

In deze kan ik Scorpioen alleen maar bijtreden.

azery1

#12 , 03 apr 2009 16:25

Met veel plezier wil ik geholpen worden!!!!!
Gezien de zaak niet in der minne geregeld kan worden zoek ik iemand die de zaak kaan oplossen. Daarom mijn uiteenzettingen hier op het forum. Gezien de zware gevolgen voor mij van de misstap, vind ik het maar billijk een oplossing te zoeken die mij tot hier toe niet gelukt is. Ik kan toch gans belgie niet aanspreken maar ik zou er wel bij geholpen zijn moest hier iemand de zaak kunnen oplossen. Of dient dit forum hier niet voor? Als u de onvolledige lijst ziet van de reeds aangesproken mensen die mij niets vooruit gehompen hebben stel ik mij dan toch de vraag: WAAR HAALT MEN ZIJN GELIJK IN HET SYSTEEM.
Als mijn uiteenzettingen u niet bevallen stel ik voor uw huis zo maar in te palmen en u op straat te zetten ... en probeer dan ook maar uw gelijk te halen.

dieke

#13 , 03 apr 2009 16:57

Met veel plezier wil ik geholpen worden!!!!!
Gezien de zaak niet in der minne geregeld kan worden zoek ik iemand die de zaak kaan oplossen. Daarom mijn uiteenzettingen hier op het forum. Gezien de zware gevolgen voor mij van de misstap, vind ik het maar billijk een oplossing te zoeken die mij tot hier toe niet gelukt is. Ik kan toch gans belgie niet aanspreken maar ik zou er wel bij geholpen zijn moest hier iemand de zaak kunnen oplossen. Of dient dit forum hier niet voor? Als u de onvolledige lijst ziet van de reeds aangesproken mensen die mij niets vooruit gehompen hebben stel ik mij dan toch de vraag: WAAR HAALT MEN ZIJN GELIJK IN HET SYSTEEM.
Als mijn uiteenzettingen u niet bevallen stel ik voor uw huis zo maar in te palmen en u op straat te zetten ... en probeer dan ook maar uw gelijk te halen.
Beste azery1,

Met alle respect voor uw probleem, heeft het mij ook al mateloos geërgerd dat u elk nieuw geopende topic dat nog maar een beetje 'ruikt' naar een zaak die met de uwe te vergelijken is, bevuilt met niets meer dan uw frustraties. U helpt daarmee de persoon die dat bewuste topic heeft geopend, geen zier vooruit. Ik zou het dan ook, net als de heren hier, op prijs stellen als u zich zou beperken tot 1 topic gewijd aan uw zaak.

scorpioen

#14 , 03 apr 2009 16:58

Als u de onvolledige lijst ziet van de reeds aangesproken mensen die mij niets vooruit gehompen hebben stel ik mij dan toch de vraag: WAAR HAALT MEN ZIJN GELIJK IN HET SYSTEEM.
Als ik bepaalde van uw postings goed begrepen hebt, hebt u een woning gekocht met een bouwovertreding op.

- u kan een regularisatie aanvragen; het is niet zeker of dit wel kan bekomen worden, uw rechten daarover kan u laten gelden tot bij de Raad van State;
- u kan de overeenkomst nietig laten verklaren door de rechtbank, koopprijs + schade te betalen door de verkoper, eventueel is er de aansprakelijkheid van de notaris maar daar is de vraag of deze moest weten dat er een bouwovertreding was: gelijk te halen bij de rechtbank.

Bent u al naar de rechtbank gestapt? Ik heb de indruk dat u uw gelijk via de politiek wil halen en dit is m.i. niet de goede weg.

scorpioen

Terug naar “Kopen”