Moet ik nu meerwaardebelasting betalen of niet?

Motemse
Topic Starter

Moet ik nu meerwaardebelasting betalen of niet?

#1 , 22 feb 2008 18:03

Hallo mensen,

Ik zit met een vraag...

Op dit moment huur ik een appartement en heb tevens een eigendom gekocht. Het betreft wel mijn enige eigendom. Ik had al in't verleden een eigendom gekocht en reeds verkocht.

De bedoeling is om later in dat huis te gaan wonen... Maar de buurt staat mij niet aan, waardoor ik toch niet in ga wonen.

Ik ga het huis wel opknappen en waarschijnlijk verkopen.

Ik had klein beschrijf genoten op het aangekochte goed. Ik word officieel eigenaar de 18de maart 2008. Ik plan het te verkopen rond de zomer van dit jaar.

Wat moet ik dan eigenlijk betalen? Aangezien het mijn enige woning is, moet ik dan meerwaardebelasting betalen? Recupereer ik een deel van de schrijfkosten?

Graag jullie reacties.

Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 22 feb 2008 19:26

Hey Motemse

Ik ben geen notaris, maar volgens mij:
1. kan je inderdaad een deel van het schrijfgeld terugvorderen
2. zal je echter het verschil tussen klein en groot beschrijf moeten bijpassen omdat je niet aan de voorwaarden voor klein beschrijf zal voldaan hebben
3. zal je geen meerwaardebelasting moeten betalen wegens enige woning

Groetjes

PS Aan nr 3 twijfel ik toch nog. Het zou kunnen dat men je op de duur als 'beroepsverkoper' gaat aanzien omdat je er zelf niet gewoond hebt, en het niet de eerste keer is dat je een onroerend goed verwerft en opnieuw verkoopt. Voer voor de notaris dus.

wolf2

#3 , 22 feb 2008 19:36

1. een deel van het schrijfgeld terug: 60% dacht ik
2. verschil tussen klein en groot beschrijf: ja
3. zal je geen meerwaardebelasting moeten betalen wegens enige woning
Het is strenger dan dat: je moet er gewoond hebben (of gelijkgesteld):
"Artikel 93bis
In afwijking van artikel 90, 10°, zijn niet belastbaar, de meerwaarden vastgesteld ter gelegenheid van :

1° een overdracht onder bezwarende titel van de woning waarvan het kadastraal inkomen, gedurende een ononderbroken periode van ten minste 12 maanden die de maand van de vervreemding voorafgaat, is vrijgesteld overeenkomstig artikel 12, § 3. Voor de berekening van die ononderbroken periode van 12 maanden wordt in voorkomend geval tevens rekening gehouden met de periode gedurende dewelke voor die woning de woningaftrek kon worden toegestaan met toepassing van artikel 16, zoals dat bestond alvorens het werd opgeheven, of van artikel 526, § 1. Evenwel mag tussen de periode van ten minste 12 maanden en de maand van vervreemding nog een periode van maximaal 6 maanden liggen, gedurende dewelke de woning niet in gebruik mag zijn genomen;"

12§3 wil zeggen dat je het in code 100 hebt aangegeven.

Reclame

djanodive

#4 , 24 apr 2008 20:34

Dus dan is het beter dat je er toch eventjes gaat gaat in wonen om die meerwaardebelasting niet te moeten betalen. Lijkt me een mooie verdienste als je het zo bekijkt.

Terug naar “Kopen”