Compromis verbreken

Sgt.Stedenko
Topic Starter

Compromis verbreken

#1 , 01 jan 2008 23:42

Hallo
Ik heb een aantal vragen die ik hoop beantwoord te krijgen :)

Ik heb in september een compromis getekend voor de verkoop van mijn huis.

1. Als één van de partijen die compromis verbreekt, moet hij/zij dan 10% van de verkoopprijs betalen aan de tegenpartij? (Ik had een aantal maanden geleden gezien op Vtm nieuws dat dat kosteloos zou geworden zijn).

2. Ik heb geen kopie van de compromis gekregen. Is dit normaal?

3. De notaris vraagt aan mij 500 € te betalen voor zijn kosten. Is dit normaal?

4. We zijn al januari en heb nog steeds geen nieuws gekregen. Is dit normaal?

Ik heb verschillende keren al gebeld naar de notaris maar krijg hem nooit aan de lijn. Toen we de compromis gingen tekenen zei hij dat,als ik het zou willen verbreken 10% van de verkoopprijs moet betaald worden aan de tegenpartij.

Alvast bedankt en ik hoop een antwoord te krijgen :)
Bedankt en gelukkig nieuwjaar

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sgt.Stedenko
Topic Starter

#2 , 02 jan 2008 14:31

niemand?:(

joan

#3 , 02 jan 2008 17:35

Hallo,

Het is moeilijk om je juist advies te geven zonder de inhoud van de compromis te kennen.

In de eerste plaats moet je dus aan een copie komen van die compromis. Dus oftewel ken je de kopers goed en vraag je hen een copie of je gaat tot bij je Notaris en vraagt een copie.

Normaal gesproken staat er een verbrekeningsclausule in de compromis... is dat die 10% (zoals zo vaak) dan moet inderdaad de partij die in gebreke blijft 10% van de koopprijs betalen als vergoeding.

Als de koper in gebreke blijft moet hij in gebreke worden gesteld.
Nu kan het ook zijn dat het de Notaris is die nog niet klaar was met de documenten voor de opmaking van de authentieke akte..

Er zijn dus nog een heleboel vragen waarop niemand antwoorden behalve JOUW Notaris en de compromis.

Dus zie dat je die te pakken krijgt en vraag hier dan opnieuw advies.

Dus 1. Een overeenkomst strekt partijen tot wet
2. Nee niet normaal, maar je moet jouw copij vragen nu als je ze verloren zijt
3. No idea
4. Nee, maar als ZIJ niet bellen, bel dan zelf en dring aan...soms moet je inderdaad dan maar 20 keer bellen. Of ga tot daar

Reclame

Sgt.Stedenko
Topic Starter

#4 , 02 jan 2008 19:03

Hey
bedankt voor je reactie!
Ik heb hem ondertussen aan de lijn gehad (wow) en heeft gezegd dat het nog wat kan duren voor de akte. Iets ivm de koper dat ze een document moeten afgeven voor een spaarboekje aan hun bank ofzo(waar ik niets van snap, maar zal wel in orde zijn).
bedankt nogmaals!

Terug naar “Kopen”