Hallo,
Ongeveer een jaar geleden heb ik een huis aangekocht (klein beschrijf, verhoogd abbattement want 1e aankoop woning) die ik door omstandigheden overweeg om te verkopen.
Voor ik stappen onderneem wil ik eerst kunnen inschatten wat de mogelijke gevolgen zouden zijn. Op internet heb ik al het een en ander gelezen en mijn vraag hieronder gaat uit van een best case scenario...
Ik ga er vanuit dat ik vijf procent extra registratierechten zou moeten betalen + een boete van 1/3 op 5% registratierechten.
Ik las echter dat als je je woning binnen 2 jaar doorverkoopt 3/5 van de rechten kan terugkrijgen.
Daarnaast bestaat er ook meeneembaarheid van registratierechten voor een volgende woning. Kan meeneembaarheid gecombineerd worden met de terugvordering van 3/5?.
Een voorbeeld van mijn redenering: stel dat je 5000 euro registratierechten klein beschrijf hebt betaald. Dan moet je 5000 euro (5%) bijbetalen + 1666,67 boete (1/3). in het totaal dus 11666,67. Van die 10.000 euro kan je 3/5 terugvragen (ofwel dus 6000 euro). dan blijft er nog 4000 euro die je zou kunnen meenemen voor de aankoop van een nieuwe woning binnen de twee jaar. Dan heb ik 'enkel' 1666,67 euro boete betaald en is dit mijn schade (even de aktekosten van de notaris niet meegerekend).
Ik vroeg me af of het klopt wat ik zeg of ben ik helemaal verkeerd?
Bedankt!