Verkoopcompromis vs basisakte: wanneer te tekenen?!

Miss_Booga
Topic Starter

Verkoopcompromis vs basisakte: wanneer te tekenen?!

#1 , 27 sep 2007 02:09

Dag allemaal,

Ik heb een leuk appartement op het oog en en ben met de verkoper een koopprijs overeengekomen.
Ik heb van de makelaar een verkoopcompromis ontvangen, maar hierin wordt verwezen naar een basisakte die nog niet opgesteld is (!!)..

Situatie is als volgt: Er is een bestaand handelsdeel waarboven een woonlaag gevestigd was. Dit is geheel gerenoveerd en bovenop de woonlaag zijn nog 2 lagen nieuw gebouwd. In totaal is de bestaande woonlaag + nieuwe woonlagen omgebouwd tot 5 appartementen. Nu staan alle 5 de appartementen te koop (nog altijd eigendom van 1 persoon) en ben ik de eerste die een appartement zal kopen.
Uit navraag bij de makelaar blijkt dat ik eerst de verkoopcompromis dien te tekenen alvorens ik een basisakte te zien zal krijgen, terwijl ik in de compromis zal tekenen dat ik akkoord ga met de rechten+verplichtingen zoals opgenomen in de akte.

Nu is mijn vraag vooral, mag de makelaar de basisakte pas verlijden nadat ik getekend heb, of moet dit vooraf al zijn gebeurd?
De reden dat de makelaar de akte niet heeft verleden is mij nogal vaag: hij zegt dat de basisakte pas verleden kan worden nadat er min. 1 appartement verkocht is, omdat dan pas het eigendom in procenten verdeeld kan worden. Naar mijn mening is dit vooraf al bekend (er worden immers 5 appartementen verkocht met elk een eigen oppervlakte) maar kan ik eisen dat ik de basisakte dien te hebben ingezien alvorens ik teken?? Of kan ik bijv. eisen dat er een ontbindende voorwaarde wordt opgenomen voor het geval ik het niet eens zal zijn met de basisakte?

Alvast bedankt voor jullie reacties!! :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 sep 2007 10:54

“Art.577-3.De beginselen met betrekking tot de gedwongen medeëigendom, neergelegd in artikel 577-2, § 9, en de bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op ieder gebouw of groep van gebouwen waarvan het eigendomsrecht tussen verschillende personen verdeeld is volgens kavels die elk een gebouwd privatief gedeelte en een aandeel in gemeenschappelijke onroerende bestanddelen bevatten...Ieder gebouw of groep van gebouwen waarop die beginselen van toepassing zijn, MOET worden beheerst door een basisakte en een reglement van medeëigendom.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Koop zulke appartement dus niet ZONDER basisakte en reglement van medeëigendom.

“Art.1170.Een potestatieve voorwaarde is die welke de uitvoering van de overeenkomst doet afhangen van een gebeurtenis die de ene of de andere van de contracterende partijen vermag te doen plaatshebben of te verhinderen.Art.1174.Iedere verbintenis is nietig, wanneer zij is aangegaan onder een potestatieve voorwaarde van de zijde van degene die zich verbindt.”(B.W.).

Kopen onder de ontbindende voorwaarde dat u later instemt met basisakte en reglement is dus NIETIG.

Reclame

Terug naar “Kopen”