Bijbouwen in overtreding regulariseren?

bloempje1987
Topic Starter

Bijbouwen in overtreding regulariseren?

#1 , 17 feb 2015 08:49

Hallo!

ongeveer een jaar geleden kochten wij onze woning waarvan we wisten dat er bijgebouwen in de tuin, en 1 zijaanbouw (ook een soort afdak met spullen) in overtreding waren.
We hebben toen bij de gemeente geinformeerd en zouden hiervoor nooit beboet kunnen worden, wel zouden we in het slechtste geval alles moeten afbreken als er ooit klachten zouden komen.

Nu willen we graag dit jaar onze tuin onder handen nemen, dus heb ik bij onze gemeente (Oostmalle) geinformeerd wat de mogenlijkheden waren en wat blijkt? Er zouden geen bijgebouwen in de tuin mogen staan...
Volgens de medewerkster was er geen verschil tussen een bijbouw of een houten tuyinhuis, pergola oid.

Hierbij de uitleg van de bediende van ruimtelijke ordening:
Wat betreft uw mogelijkheden:
-Uw strook voor hoofdgebouwen kan worden uitgebreid langs de rechterzijde tot 4 meter van de rechterperceelsgrens, gelijk met de voorgevel en tot een diepte van 15 meter.
- zijtuinstrook (naast de woning) moet bouwvrij blijven.
- in de strook voor binnenplaatsen en tuinen (achter de woning) is er eerst een zone van 10 meter bouwvrij (= tot 25 meter uit de voorgevelbouwlijn). Daarna kunnen in principe bijgebouwen worden opgericht met een maximum oppervlakte van 5% van de perceelsoppervlakte (+/- 35m²). Jullie perceel ligt echter achteraan tegen een waterloop. Er is een verplichte ruimingszone van 5 meter waarin geen constructies mogen worden opgericht. Dit heeft als gevolg dat er op jullie perceel geen bijgebouwen kunnen worden toegestaan.

En bij vraag om meer inlichtingen over de definitie een bijbouw:
Achter de woning (volledige tuin (= 25 meter diepte bouwvrij 15m+5m)) kunnen spijtig genoeg geen bijgebouwen. Onder bijgebouwen verstaan we alle bovengrondse constructies zoals een tuinhuis, pergola, ….
Wat je bouwzone vast aan je woning betreft staan we, indien u wilt, graag persoonlijk te woord. Deze bouwzone had ik ingetekend in bijlage bij vorige mail.

Mijn vraag is dus:kan dit? Dat er effectief oin onze tuin geen enkel tuinhok of wat dan ook mag staan?

Verder vroeg ik me ook af of er een mogenlijkheid om toch te regulariseren of een wijziging van de 'situatie' aan te vragen?
Wij hebben een woning met mooie tuin gekocht in een wijk die initieel als sociale wijk werd gebouwd.
In elke tuin staan wel 1 of meerdere bijbouwen (waarbij sommige bijna als wooonunit kunnen dienen, maar die allemaal in overtreding staan. Kunnen we eventueel met de andere mensen van de wijk indien ze d at wensen de krachten bundelen?
Of hebben we gewoon pech?

Ik had ook gevraagd wat de gevolgen waren indien we toch een nieuw tuinhok of ene pergola zouden zetten maar daar kregen we geen antwoord op...

Als er iemand ons een tip of advies zou kunnen geven zou ik echt héél blij zijn8 Van bouwkunde en wetgeving weet ik jammer genoeg niets...

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 17 feb 2015 10:43

Hoe lang staan deze gebouwen er reeds? Woont u in een beschermd gebied (natuur, landbouw, ...)?

bloempje1987
Topic Starter

#3 , 18 feb 2015 07:57

De gebouwen staan er normaal gezien sinds de bouw van het huis (ik gok op 1950), ze zouden (als ik de uitleg die we een jaar geleden gekregen hebben) wel verjaard zijn, maar niet geregulariseerd kunnen worden. Als er dus een buurtbewoner of iemand anders een klacht zou indienen wordt dit onderzocht en moeten we die koten afbreken, maar we kunnen daar geen boete meer voor krijgen.

We wonen ook niet in een beschermd gebied (althans, dat stond toch niet in onze aankoopakte), wel is er een waterloop op ongeveer 3 meter van het einde van ons perceel. We wonen in een woonwijk, maar onze straat is het uiterste punt en grenst aan een bos.

Reclame

Turaki

#4 , 18 feb 2015 08:09

De maximale termijn van 20 jaar is reeds lang overschreden, en zelfs uw buren kunnen dus niet meer de afbraak eisen. Vervangen, herstellen, of nieuwe gebouwen zetten blijven echter wel steeds verboden.

bloempje1987
Topic Starter

#5 , 18 feb 2015 08:38

OK, dus de gebouwen opknappen door er vb een houten constructie te maken mag jammer genoeg ook niet?
Nu, wat ik en mijn partner wel vreemd vinden is dat er in onze tuin geen enkel hok mag staan... Zelfs geen houten tuinhok van 9m2, geen pergola oid... Kan dit?

BrechtS

#6 , 18 feb 2015 09:17

OK, dus de gebouwen opknappen door er vb een houten constructie te maken mag jammer genoeg ook niet?
Nu, wat ik en mijn partner wel vreemd vinden is dat er in onze tuin geen enkel hok mag staan... Zelfs geen houten tuinhok van 9m2, geen pergola oid... Kan dit?
Dat kan effectief. Ik ken verkavelingen waarbij het in zijn geheeld verboden is om bijgebouwen te plaatsen. Anderzijds is er een algemene vrijstelling tot 40 vierkante meter bijgebouwen zolang het niet strijdig is met de verkavelingsvoorschriften. Ik heb al veel verschillende voorschriften gezien: bijgebouwen beperkt toegelaten tot 8, 10, 15, 18... Vierkante meter...
In u geval zit het ook moeilijk: het probleem is niet het overschrijden van de toegelaten oppervlakte, maar het onmogelijk zijn door de beschermde 5 meter rond waterlopen en de 10 meter bouwgrond zone achter de woning.

Ik lees wel dat de waterloop 3 meter achter uw grond ligt, dus op u grond hebt u dan enkel 2 meter beschermde zone naast de waterloop. Het gaat dan volgens mij om een vrij kleine tuin want als men geen bijgebouwen mag, is de tuin 12 meter diep vanaf de maximale bouwdiepte (dat kan in praktijk misschien 17-22 meter zijn tot de woning, afhankelijk van de geldende bouwdiepte en hoe diep de woning gebouwd is). Of tussen de bouwvrije zone en de beschermde zone rond waterlopen is er slechts een beperkte afstand welke tuinhokken vrij onmogelijk maken (stel dus 1 of 2 meter, het is niet onmogelijk maar al zeker niet praktisch). Het kan ook zijn dat de bouwvrije zone en beschermde zone rond waterlopen elkaar overlappen...

In u geval is er niet veel aan mogelijkheden. Regularisatie van wat er staat, maar er niets aan mogen veranderen. Anderzijds staat er iets over het verbreden van de zone voor het hoofdgebouw tor 4 meter van de perceelsgrens. Hoe zit dat in uw situatie? Wat levert dat op? Want als het mogelijk is om daardoor een aanbouw te zetten waar mijn de tuingereedschappen en dergelijke kwijt kan, kan u er aan denken de koten af te breken en dus een aanbouw te voorzien. Dan zal er ook geen belemmeringen zijn van het zicht op de waterloop, dus een mogelijk pluspunt.

Terug naar “Kopen”