Ik en 2 andere vennoten zijn al een tijdje op zoek naar een stuk grond om een nieuwbouwproject op te bouwen. Meerbepaald een stuk grond om hierop 3 appartementen te zetten en daarna te verkopen.
We hebben recent iets gevonden in het Gentse en hebben na onderhandelen met de makelaar tot een compromis gekomen. Maar onze bedoeling van ons project was om niet samen te werken met een makelaar (eerst zelf de appartementen proberen te verkopen).
Nu, één van onze venoten is dit contract gaan ondertekenen bij de makelaar en wat blijkt, op het eerste zicht lijkt het nu dat hierin staat de makelaar instaat voor de verkoop van de appartementen, terwijl hij tijdens het laten ondertekenen van de verkoopscontracten hierover niets zei.
Het volgende staat in het contract;
'EXCLUSIEVE OPDRACHT TOT VERKOOP'
tussen de partijen:
1. Dhr X (kopers)
(de opdrachtgever)
2. NV Projectmakelaar X
(de vastgoedmakelaar)
Wordt het volgende overeengekomen:
ARTIKEL 1. VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
De opdrachtgever geeft door middel van deze overeenkomst een exclusieve opdracht aan de vastgoedmakelaar - die de opdracht aanvaardt - om kopers te zoeken voor een nog te realiseren bouwproject (3 appartementen) gelegen te: STAD GENT, eerste afdeling, aan de X-straat, gekadastreerd sectie A, deel van nummer X, met een oppervlakte van X m². Indien het bouwproject niet kan gerealiseerd worden, is deze overeenkomst nietig.
ARTIKEL 2. OPDRACHT VAN DE VASTGOEDMAKELAAR
2.1
De opdracht omvat de commerciële begeleiding en verkoop van dit nieuw te realiseren bouwproject. De verkoopopdracht wordt verder uitgewerkt in een afzonderlijk document na overleg met opdrachtgever.
2.2
De opdrachtgever verklaart dat hij geen gelijkaardige overeenkomst heeft aangegaan bij een andere vastgoedmakelaar en/of notaris en ziet ervan af om dit tijdens de duur van onderhavig contract te doen. In het kader van deze opdracht is het de opdrachtgever tevens verboden het goed zelf of met tussenkomst van een derde, andere dan een vastgoedmakelaar te verkopen.
ARTIKEL 3. ERELOON EN KOSTEN
3.1 De vastgoedmakelaar zal bij het vervullen van zijn opdracht een ereloon ontvangen gelijk aan 3 % ereloon +21% BTW, op de verkoopprijs.
ARTIKEL 4. DUURTIJD EN VROEGTIJDIGE BEËINDIGING DOOR DE OPDRACHTGEVER
4.1 Deze overeenkomst wordt gesloten voor een periode van 12 maanden, ingaand vanaf de aanvraag van de bouwvergunning.
Gedaan te Gent op 12-09-2014, in twee exemplaren waarvan elke partij verklaart één origineel te hebben ontvangen.
De vastgoedmakelaar
X
De opdrachtgever
X
---------------------------
Mijn vraag blijft nu, hoe kan ik dit best annuleren (enkel de samenwerking tot verkoop van ons project in voordele van de makelaar).
Wij willen onze appartementen in de toekomst zelf verkopen....
Hopelijk kunnen jullie mij de juiste raad geven.
Mvg