Beste juristen,
Ik en mijn moeder zitten met een vervelend probleem.
Naar aanleiding van de scheiding van mijn ouders hebben zij hun huis verkocht.
IK e mijn moeder waren van plan om met dat geld een appartement te kopen dat in ons budget zou passen zodat wij geen krediet zouden moeten aangaan.
Alles zag er perfect uit, we hebben gevonden wat we zochten en waren super tevreden. we hebben ook aan de notaris gevraagd om alles te berekenen zodat we zouden toekomen. Hij heeft os verzekerd dat we zoude toekomen dus we hebben een compromis getekend( mijn mama bedoel ik ), voorschot betaald etc. doordat de notaris bevestiging heeft gegeven aan de verkopers va het appartement dat we over het gels beschikken hebben zij ons de sleutels op voorhand gegeven, nu een week of twee voor de datum van het verlijden va de akte .. blijkt dat er een fout was in de berekening en we komen over de 20.000 euro te kort, we hebben de akte nog kunnen verschuiven, maar 4 maanden vanaf het tekenen van een compromis zijn al voorbij.
Normaal gezien zou een lening voor zo'n klei bedrag geen probleem moeten zijn, maar mijn mama is pas anderhalf jaar zelfstandige.. en daar willen banken niet al te graag een lelning geven. Plus ze staat op de zwarte lijst voor een krediet ( en heel kleintje dat nu al is afbetaald) wegens wanbetaling.
dus we zitten met een redelijk groot probleem aangezien we ons voorschot gaan verliezen als we niet zo snel mogelijk met dat geld gaan opkomen.
Ik meld er even bij dat de notaris precies de bedoeling heeft om ons te zien falen , we hebben gedurende de laatste maanden echt bekan elke dag gebeld om zekers te vragen of alles n orde was , elke da gebeld, meest was hij bezig en zou ons terugbellen , wat meestal niet gebeurde. We zijn ook te weten gekomen over het tekort dat we hadden nadat we zelf n zo vaak bellen naar het notariskantoor zijn gegaan. ik vermoed dat we dat anders zouden vernemen op de dg dat de akte zou moeten verlijden en dan zouden wij daar zitten met het probleem. Hij heeft ons zelfs niet geinformeerd dat we het verlijden van de akte kunnen verschuiven, dat moesten we zelf voorstellen.
Nu mijn vraag is heeft de notaris hier geen fout begaan ? kan hij daar niet aansprakelijk voor gesteld worden?
De verkopers van de woning welke acties kunnen zij ondernemen om ons uit dat appartement te zetten ?
MVG