Aankoopbelofte

inana
Topic Starter

Aankoopbelofte

#1 , 23 jun 2014 19:20

Mijn man en ik wilden een bod doen op een huis dat te koop staat.

Voor ik de makelaar contacteerde heb ik nog naar het VL Woningsfonds gebeld. Ik heb me al eens bij hun geïnformeerd over hoeveel we konden lenen, en het bod dat ik ging uitbrengen ligt een klein beetje lager.
Maar sinds een maand of 3 heb ik een tijdelijke job gevonden en verdien ik 600 euro meer. Voor de zekerheid vraag ik telefonisch nog eens aan het VL Woningsfonds of ik, als het eventueel tot een akkoord kom, in de compromis een akkoord kan laten opnemen mbt het verkrijgen van de lening onder opschortende voorwaarden. Hij zegt dat ik dit zeker kan doen.
So far so good, ik kan mezelf indekken om zeker geen onaangename verrassingen te krijgen als ze achteraf me de lening niet willen verlenen.

Ik mail naar het kantoor. De makelaar laat telefonisch weten dat ik dit bod schriftelijk moet komen doen, waarna ik dus 's middags naar het kantoor ben gegaan om mijn bod 'officieel' uit te brengen.
Ik teken een papier (aankoopbelofte staat er vanboven, maar eerlijk: toen was ik vooral bezig met de tekst en het 'bod' dat ik ging doen). Dit papiertje omvat ook de 10% schadeloosstelling die ik moet betalen als ik alsnog afzie van de aankoop. Eigenlijk staat er niet veel op het papier, en ik ga er vanuit dat die 10% geld vanaf dat we een akkoord hebben in een verkoopscompromis die we beiden tekenen. Ik denk dat alles oké is, omdat ik hier wel een bod doe maar natuurlijk in de compromis de clausule ga laten opnemen van de lening.

Later de dag krijg ik al bericht dat de verkoper akkoord is met ons bod (joepie denk ik). De makelaar gaat nu het compromis opstellen zegt hij.
Ik vraag de makelaar om de clausule van de lening, onder opschortende voorwaarden, op te nemen in de compromis. Nu komt het: Hij zegt dat dit niet meer gaat, omdat ik dit ook niet heb laten opnemen in het officile bod dat ik eerder vandaag heb gedaan.

Ik wou zo voorzichtig zijn. Ik was ervan overtuigd dat ik deze clausule in een verkoopscompromis moest laten opnemen, en me er niet van bewust dat ik dit al moest laten opnemen in het bod - waarover ik dacht dat er mss nog onderhandeld moest worden en zo.
En als ik de tijd kon terugdraaien, zou ik dat natuurlijk wel gedaan hebben. Maar ik was er me dus niet van bewust - en wel heel bewust van dat ik die clausule nog in de compromis moest laten zetten.

Ik dénk wel dat ik de lening ga kunnen krijgen, maar als dit niet zo is ben ik wel gebonden aan die 10% - en dat is écht wel veel voor ons. Al ons spaargeld zou weg zijn en dan kan ik een huis kopen weer jaren op mijn buik schrijven :(

Het VL woningsfonds heeft het 'veel te druk' en de snelste afspraak die ik kon maken is pas binnen 4 weken.
Wat kan ik ondertussen doen?
Vandaag is het 23/06 en de 'partijen zullen overgaan tot het opstellen van de verkoopovereenkomst voor 10 juli'

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 23 jun 2014 21:51

Zodra er een afspraak is over de prijs en het goed, is de koop gesloten. Dwz dat u het huis gekocht heeft op het moment dat de verkoper akkoord ging met uw bod. Dat de verkoper nu niet meer akkoord is met het wijzigen van de voorwaarden van de koop (opnemen van de opschortende voorwaarde), is zijn goed recht. De clausule moet u vanaf het begin, in elke vorm van bod, opnemen.

U kan ook al informeren bij banken, om als uw lening bij het woningsfonds niet doorgaat, daar een lening af te kunnen sluiten.

AUDAX

#3 , 28 jun 2014 13:40

Zodra er een afspraak is over de prijs en het goed, is de koop gesloten.
In theorie wel in de praktijk in België weet je het maar nooit...

Zo ben ik er gisteren door een notaris nog op gewezen dat een getekende compromis zonder geldig bodemattest/ stedebouwkundiguitreksel kan verbroken worden door de koper.

Alhoewel ik er zeker niet akkoord mee ben kan je als koper nog altijd onder een verkoop komen als de compromis niet getekend is en het bodemattest/Stedebouwkundiguitrekesel erbij niet voorhanden is.

Daarbij komt nog dat notarissen altijd gaan eisen dat er voorbehoud wordt gemaakt voor het verkrijgen van een lening. Ook al is dit eigenlijk een gunst van de verkoper

Reclame

An12

#4 , 30 jun 2014 20:26

Ik weet niet uit welke regio je bent maar ik heb naar verschillende lokale kantoren van de VMSW gebeld en diegene die mij het snelst een afspraak kon geven, daar ben ik mijn lening gaan opstarten.

Ik waarschuw je, je gaat heel veel geloop hebben, de leningen zijn goedkoop maar er komt heel erg veel papierwerk bij kijken.
Ik heb redelijk wat miserie gehad, oa onduidelijkheid over wat meegeteld mocht worden als inkomsten en wat niet.
Nu nog, het opnemen van de geld voor de verbouwingswerken gaat niet van een leien dakje :roll: normaal staat dit binnen de 5 werkdagen op je rekening, bij mij heeft het 3.5 week geduurd met als gevolg dat ik met zeer veel vertraging zit.

Ik zou op mijn strepen staan tov de immo en de eigenaars en eisen dat die opschortende voorwaarde in de compromis wordt opgenomen.
Heb je al een notaris? Anders laat die eens contact opnemen met de immo.

Sirkii

#5 , 30 jun 2014 22:29

Ik zou op mijn strepen staan tov de immo en de eigenaars en eisen dat die opschortende voorwaarde in de compromis wordt opgenomen.
Heb je al een notaris? Anders laat die eens contact opnemen met de immo.
De verkoper is absoluut niet verplicht om z n voorwaarde te accepteren. t Zou leuk zijn: na vier maand doodleuk vertellen dat de verkoper kan herbeginnen omdat je "zogezegd" geen lening kan krijgen. Notaris van de koper zal,daar logischerwijs op aansturen maar als verkoper zeg je "neen" (of hoogstens bv 4 weken)

Loop de sloffen vanonder je voeten om de best mogelijke lening binnen de 4 maanden die je hebt te pakken te krijgen. Je hebt immers toegezegd om te kopen.

Turaki

#6 , 30 jun 2014 22:54

Dit zou een eenzijdige wijziging van de overeenkomst betekenen, iets dat niet toegestaan is. Cru gesteld, voorwaarde niet opgenomen in bod? Pech.

Terug naar “Kopen”