Appartement niet geregulariseerd / koper slachtoffer

Don jokke
Topic Starter

Appartement niet geregulariseerd / koper slachtoffer

#1 , 30 mei 2014 23:11

Beste

Ongeveer +/- 2 jaar geleden kocht ik een appartementje en ik heb dit volledig opgeknapt.
Het is van 1986. Het werd verhuurd toen ik het kocht.

Nu 1 jaar na dat ik eigenaar werd (en er ook zelf in ging wonen), kwam toevallig uit dat gans mijn verdieping en de verdieping boven mij niet geregulariseerd waren. Wat voor een leek als ik ongeloofwaardig was, want alles is via makelaar en notaris gegaan zoals het hoort...

De notaris zegt nu dat de gemeente laks is geweest en dat ik best een raadsman kan nemen.

De VME heeft ondertussen met de syndicus beslist om alles te gaan regulariseren, maar mijn appartement voldoet niet aan het RUP. Te weinig vierkante meters !!
Mijn appartement is en zal nooit geregulariseerd worden zeggen ze op dienst stedenbouw. Ik heb dus zelfs de kans uit mijn woonst gezet te worden schijnt het.

Wat nu? Ik kan dit gewoon niet geloven...

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klusser F

#2 , 31 mei 2014 12:51

De notaris zegt nu dat de gemeente laks is geweest en dat ik best een raadsman kan nemen.
En wat is die notaris dan geweest? Het is zijn plicht dit soort zaken na te gaan....
Wat staat er in de akte?

In alle Vlaamse gemeenten gelden volgende verplichtingen:

De notaris moet in alle onderhandse en authentieke akten van verkoop vermelden:
of er een stedenbouwkundige vergunning is uitgereikt;
of er een dagvaarding werd uitgebracht (overeenkomstig de artikelen van de Codex over de bouwmisdrijven) en iedere in de zaak gewezen beslissing.

Don jokke
Topic Starter

#3 , 31 mei 2014 13:06

Er is een basisakte met alles op en aan en een verkoopakte. Ik ben echt in het bezit van alle wettelijke documenten en zelfs meer dan dat...
In de akte staat ook dat alles volledig conform en in orde is.

Toen ik het kocht heeft de notaris navraag gedaan bij de gemeente, maar de gemeente had op dat ogenblik geen weet van mijn appartement en dus ook niet van een overtreding.

Dit is ook steeds het antwoord van de gemeente als ik verhaal wil gaan halen, "wij hadden geen weet van een overtreding of van uw appartement".

Reclame

roharro

#4 , 31 mei 2014 14:37

You are in Belgium, mijn beste.....
Had dat appartement dan nooit een kadastraal ummer.
Heeft de gemeente geen opcentiemen geheven op de onroerende voorheffing?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mei 2014 22:23

Toen ik het kocht heeft de notaris navraag gedaan bij de gemeente, maar de gemeente had op dat ogenblik geen weet van mijn appartement en dus ook niet van een overtreding.
Kan dus gewoon niet. Er bestaat zoiets als de bijzondere informatieplicht. Een groot deel van die informatie is afkomstig van de gemeente. Dus ofwel heeft de verkoper u die informatie niet gegeven en mag u gaan aankloppen bij uw notaris, ofwel is die informatie opgevraagd bij de gemeente en kunnen ze zich niet verschuilen achter "wir haben es nicht gewusst"!

scorpioen

#6 , 01 jun 2014 13:09

Vooraleer de notaris of de gemeente de schuld te geven: wanneer werd een stedenbouwkundige overtreding vastgesteld? Het is goed mogelijk dat op het ogenblik van de verkoop nog geen overtreding werd vastgesteld en de gemeente en de notaris inderdaad niets wisten en geen fout begaan hebben.

U kan waarschijnlijk de nietigverklaring van de overeenkomst vorderen. Neem contact met een advocaat.

Don jokke
Topic Starter

#7 , 01 jun 2014 14:42

@scorpioen. Zoals u het hier verteld, zo is het gegaan.
De gemeente is momenteel de "pv" op mijn appartement aan het opmaken.

Ik heb reeds een advocaat onder de arm genomen en we zijn er volop mee bezig nu.
Maar wat gebeurt er dan met al mijn investeringen als ik nietigverklaring vorder??

Bijkomende info is dat ik toevallig in het bezit ben van een plan (blauwprint) van mijn appartement, met een stempel, zegel, datum (1986) getekend door de burgemeester. Zat tussen de documenten die ik van de verkoper heb gekregen. Volgens dienst stedenbouw is dit mijn strohalm.

@roharro
Ik betaal inderdaad kadastraal inkomen etc. Alles zoals het hoort eigenlijk.

Mvg

scorpioen

#8 , 01 jun 2014 15:59

Degene die aansprakelijk is voor het bouwen in strijd met de bouwvergunning kan veroordeeld worden om al uw schade te vergoeden.

Lanox

#9 , 01 jun 2014 20:35

Vooraleer de notaris of de gemeente de schuld te geven: wanneer werd een stedenbouwkundige overtreding vastgesteld? Het is goed mogelijk dat op het ogenblik van de verkoop nog geen overtreding werd vastgesteld en de gemeente en de notaris inderdaad niets wisten en geen fout begaan hebben.

U kan waarschijnlijk de nietigverklaring van de overeenkomst vorderen. Neem contact met een advocaat.
Het ging me niet over het al dan niet bestaan van een PV. Zoals het hier neer geschreven staat ontkent de gemeente dat ze op de hoogte waren van het bestaan van het appartement. Nogmaals: kan niet!

Don jokke
Topic Starter

#10 , 01 jun 2014 21:25

@lanox
Zou het niet kunnen dat het ingeschreven staat als polyvalente ruimte ofzo dan ?
De gemeente heeft inderdaad wel gezegd dat ze geen weet hadden van mijn appartement. Ik vond dit uiteraard ook heel bizar, want mijn adres veranderen naar hier ging zonder enig probleem. Zoals ik al zei betaal ik ook KI etc..

Mvg

Don jokke
Topic Starter

#11 , 02 jun 2014 17:59

@scorpioen

Degene die het gebouw destijds gezet heeft bestaat niet meer. Die firma is er niet meer en die man is schijnbaar al overleden.
Hoe gaat het dan verder met het aansprakelijk stellen van ?

Mvg

roharro

#12 , 02 jun 2014 18:04

Hoe zag het er uit in de bouwaanvraag en de bouwtoelating?
Daar moet toch iets op staan wat daarna mogelijkerwijze werd veranderd in een appartement?
Wie heeft de transformatie gedaan? Was daar een bouwaanvraag voor? Die opdrachtgever leeft misschien nog wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Don jokke
Topic Starter

#13 , 02 jun 2014 18:11

Ik ben ook in het bezit van enkele tekeningen, blueprints:
-Van mijn appartement o.a. met stempel, datum, zegel en getekend door de burgemeester in die tijd.
-Maar ook van een volledig plan/tekening van mijn verdieping waar enkel de naam opstaat van de bouwfirma toen in die tijd.
Echter heeft de gemeente deze documenten nooit ontvangen "zogezegd".

Ik ben ook in het bezit van de bouwaanvragen in die tijd...

Mvg

scorpioen

#14 , 02 jun 2014 19:34

De vraag zal zijn of de verkoper te goeder trouw was. Wist deze dat er een stedenbouwkundige inbreuk was of niet?

Op grond van dwaling kan u vermoedelijk de nietigverklaring van de overeenkomst bekomen, en dus het geld dat u voor de aankoop betaald hebt terugvorderen van de verkoper. Om schadevergoeding te bekomen voor de door u gedane investeringen moet u de fout van de verkoper bewijzen. Dus dat hij wist dat er een stedenbouwkundige inbreuk was. Althans als de verkoper geen beroepsverkoper is. Een beroepsverkoper wordt geacht de verborgen gebreken te kennen.

mava105

#15 , 02 jun 2014 20:05

Ik ben ook in het bezit van enkele tekeningen, blueprints:
-Van mijn appartement o.a. met stempel, datum, zegel en getekend door de burgemeester in die tijd.
-Maar ook van een volledig plan/tekening van mijn verdieping waar enkel de naam opstaat van de bouwfirma toen in die tijd.
Echter heeft de gemeente deze documenten nooit ontvangen "zogezegd".

Ik ben ook in het bezit van de bouwaanvragen in die tijd...

Mvg
Hoe kan de burgemeester destijds een bouwtoelating gegeven hebben, zijn handtekening op de stukken gezet, en zijn administratie heeft die niet in haar bezit?
Lijkt mij zeer raar.

Terug naar “Kopen”