verkrijgende verjaring vs. authentieke akte

yyz727
Topic Starter

verkrijgende verjaring vs. authentieke akte

#1 , 04 nov 2013 11:12

Ik wordt binnenkort eigenaar van een strook grond van ong. 200 m² aanpalend bij mijn huidige eigendom.
Deze strook wordt momenteel onderhouden door een buurman. Hij rijdt af en toe het gras af. Ook staat een deel van zijn haag op deze strook grond en stapelt hij een deel van zijn tuinmateriaal op op deze strook.
Zodra ik het afschrift van de authentieke akte van de notaris ontvang zal ik de buurman aanspreken met de vraag om de strook te ontruimen.
Ik vermoed echter dat hij zal zeggen dat hij door verkrijgende verjaring eigenaar geworden is van de betreffende strook.
Ik weet zeker dat hij de strook nog geen 30 jaar onderhoudt, kan hij iets inbrengen tegen een overgeschreven notariële akte ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 04 nov 2013 11:32

Jij zal moeten bewijzen dat hij dat stuk grond geen 30 jaar gebruikt. Vb met oude foto's en de verkoper vragen of hij eventueel een overeenkomst heeft?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2013 11:35

De bewijslast rust op degene die zich op de verjaring beroept. Hij moet bewijzen dat hij dit stuk grond gedurende dertig jaar als eigenaar gebruikt.

Reclame

Terug naar “Kopen”