Verkoper sluit zijn energiercontracten niet af

KathleenDM
Topic Starter

Verkoper sluit zijn energiercontracten niet af

#1 , 26 aug 2013 10:32

Ik kocht eind juli een appartement. In de akte staat (zoals afgesproken) dat ik het contract van de vorige eigenaar voor elektriciteit en gas "overneem" en dat deze niet eerst worden afgesloten opdat ik het dan terug zou moeten laten aansluiten.

Voor ik natuurlijk het contract kan overnemen, moet de vorige eigenaar een afrekening laten maken met de meterstanden van de dag van de verkoop. We hebben dus samen de meterstanden opgeschreven en de vorige eigenaar ging de juiste papieren opvragen (wat toen eigenlijk al gebeurd moest zijn).

Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds geen papieren gezien en kan ik dus zelf geen contract "starten" voor de energie die ik verbruik. Ik probeer op alle mogelijke manieren contact op te nemen met die vorige eigenaar en ook met EANDIS, maar krijg geen gehoor. EANDIS heeft ondertussen wel een afrekening naar mij opgestuurd, maar ik ga uiteraard niet betalen voor de energie die de vorige eigenaar verbruikt heeft toen het appartement nog niet van mij was.

Welke stappen kan ik ondernemen?
Die vorige eigenaar is failliet gegaan, kan ik misschien die advocaat contacteren om druk te zetten?
Of hoe gaat dit normaal gezien in zijn werk?
Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat iemand die failliet is nog lopende rekeningen heeft?

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 26 aug 2013 11:00

Totaal foute procedure. U kan het contract niet overnemen van de vorige eigenaar, deze behoudt dit en blijft gebruiken op zijn nieuwe woonplaats, net zoals u het contract meeneemt van uw vorige woonplaats (als u daar al een contract had, anders diende u een nieuw contract af te sluiten). Ook wordt de meter niet afgesloten tussen 2 bewoners, dit gebeurt maar als er geen contract op die meter staat.

Wat u moest doen, is samen met de vorige bewoner (of dit nu eigenaar of huurder was, maakt niet uit) de meterstanden opnemen. Dan moest u dit doorgeven aan uw leverancier (of een nieuw contract afsluiten als u er nog geen had), en dit binnen de 8 dagen. Dat de vorige bewoner zijn meterstanden niet doorgeeft is niet uw probleem, de post die u hiervoor binnenkrijgt (tussentijdse afrekeningen en alle andere facturen ook) steekt u terug in een postbus met het adres doorstreept, en daarbij geschreven "woont niet meer op dit adres".

Neem dus zo snel mogelijk contact op met uw leverancier (of kies een nieuwe als u er nog geen heeft van uw vorig adres), en sluit daar een contract af. Leg uit wat het probleem is, en hoop dat ze u nog kunnen helpen.

Tevens vraag ik mij af wat Eandis hierbij komt kijken. Afrekeningen krijgt u van de leverancier, Eandis stuurt normaal zelf geen facturen (kosten zitten verrekend bij die van uw leverancier).

KathleenDM
Topic Starter

#3 , 26 aug 2013 11:21

Beste Turaki

De meterstanden hebben we inderdaad samen opgeschreven, maar die vorige eigenaar had het juiste papierwerk nog niet. Ik heb dus sowieso getracht een contract op te starten (want dit is mijn eerste woonst) en dit was gelukt, maar ondertussen ook weer geannuleerd omdat het contract van de vorige eigenaar dus nog loopt en ik dit niet voor hem kan beeindigen. (hij heeft hier ook geen last van want hij woont nu bij zijn vriendin en alles is op haar naam)

Ik heb dus inderdaad contact opgenomen met Electrabel (waar ik een contract wou starten) en alles uitgelegd en zij hebben EANDIS gecontacteerd omdat die vorige eigenaar zijn papierwerk via dat kanaal gaat/ging. (hoe heel die hiërarchie in elkaar zit, weet ik ook niet) Verder hebben ze mij niet kunnen helpen.

Het enige idee dat ik tot nu toe nog had, was om zijn advocaat op te zoeken (die dus de afhandeling van zijn schulden regelt) en via hem wat druk te leggen opdat ik die papieren zou krijgen.

Reclame

Lousia

#4 , 26 aug 2013 11:51

Wij hebben ook zoiets voor gehad en we moesten een copy van de aankoopakte bezorgen bij de leverancier van de vorige eigenaar.
Dan heb ik facturen gekregen vanaf de datum van de akte.
Wat er bij de vorige eigenaars moest betaald worden van voor de datum van de akte hebben ze zelf geregeld.
Ik heb er niets meer van gehoord

Turaki

#5 , 26 aug 2013 12:54

Wie heeft uw contract geannuleerd?

KathleenDM
Topic Starter

#6 , 26 aug 2013 17:10

Turaki: Electrabel. Op maandag kreeg ik het contract in de bus, op vrijdag een brief dat het contract alweer geannuleerd was.
Lousia: Dat is geen slecht idee. Dat zou ik ook nog kunnen proberen.

Ondertussen heb ik de vorige eigenaar kunnen spreken (dankzij bemoeienissen van de notarissen en dreigementen van de advocaat). Woensdag zou hij komen met het papierwerk. Fingers crossed!

Sirkii

#7 , 26 aug 2013 21:07

Hier vind je het enige te gebruiken document. Gebruik dit document en niets anders. Vul 2 exemplaren in (voor elk één) en verstuur alleen kopies en hou het origineel. De procedure staat er bij uitgelegd. Met dit document ga je als koper naar je gekozen energieleverancier en ze moeten dan het nodige doen om u vanaf de opgegeven datum en de opgegeven tellerstanden te factureren. Jij zal nog een kontrakt moeten ondertekenen met je energieleverancier. : http://www.vreg.be/verhuisformulieren" onclick="window.open(this.href);return false;

Saar_

#8 , 27 aug 2013 09:02

Idd, sirkii, dat verhuisformulier is in orde om te gebruiken. Zelfs wanneer de vorige eigenaar geen actie onderneemt, kan je als nieuwe eigenaar dit document nog eenzijdig invullen. Electrabel moet gewoon een combined switch versturen om de contracten voor de vorige eigenaar stop te zetten en voor jou te starten.

Let wel op, breng dit asap in orde, anders kan het wel eens zijn dat er een budgetmeterplaatsing zou kunnen gebeuren binnenkort bij niet-betaling facturen :) Zoals gezegd, dit kan je perfect doen zonder medewerking van de vorige eigenaar. Raar dat electrabel je fout heeft ingelicht.

Qua annulatie van het contract begrijp ik ook helemaal niks. Dat zou niet mogen/kunnen gebeuren.

Turaki

#9 , 27 aug 2013 10:16

Eventueel eens gaan kijken bij een andere leverancier?

Terug naar “Kopen”