Aankoopbelofte

StijnKonijn
Topic Starter

Aankoopbelofte

#1 , 03 mar 2013 18:01

Hallo iedereen

Ik heb een vraagje voor een vriendin van mij. Zij heeft maandag een aankoopbelofte getekend voor een huis.
Nu mijn zus heeft in de tijd ook een huisje gekocht bij hetzelfde vastgoedkantoor en toen ik m'n vriendin haar verhaal hoorde, leek het krak
op mijn zus'...

Het zit namelijk zo dat beiden wat onder druk werden gezet om te tekenen omdat er zogezegd al een tweede geïnteresseerde koper in het spel zou zijn die de volgende dag voor de derde maal zou langskomen om definitief te beslissen. Uiteraard zouden ze hier geen rekening mee mogen houden, maar als starters die al heel wat panden hebben bezocht en dan eindelijk iets vinden wat hun past, laten ze zich (misschien te) snel overhalen.

Die vriendin is na haar bezoek onmiddellijk nog eens gaan kijken met haar pa, beide bezoeken waren in het donker dus dat is ook al nadelig mi.
Ik denk niet zozeer dat zij teveel heeft betaald, maar ze heeft het verkoopspraatje van de makelaar wel met haar ogen dicht aangenomen...
Net zoals mijn zus. De makelaar vertelde onmiddellijk de zogenaamde bodemprijs van de verkopers. Het is ook aan die prijs dat zij het
heeft gekocht... Waarna een aankoopbelofte werd opgemaakt, waar buiten haar gegevens, de prijs en een artikel over een forfaitaire vergoeding van 10% indien ze afziet van haar aankoop, niet veel meer op staat. Beide partijen hebben dit ondertekend. Maar enkel de makelaar heeft het exemplaar meegenomen... Is dit de normale gang van zaken?
Ik had zowel aan m'n zus in de tijd als die vriendin nu gezegd dat ze er best een opschortende voorwaarde inzitten mits goedkeuring lening,
voorleggen bodemattest en geldige stedenbouwkundige vergunningen. De makelaar daarentegen zei dat dat niet nodig was voor de aankoopbelofte
en hij dat nog altijd in de compromis kan verwerken...
Ook heeft m'n vriendin geen enkel document op voorhand kunnen inkijken wat betreft elektriciteit, ecp, ... De makelaar zou dit meteen overmaken, ze wacht er nu al een weekje op. Dinsdag as. zou de compromis ondertekend worden.
Ook vertelde de makelaar (zelfde verhaal bij m'n zus) dat er nog wat kosten zijn aan de elektriciteit, eerst was het 1000 euro, dan max. 2000 euro...
Nu is bij m'n zus gebleken dat er nog een goeie 6000 euro kosten waren aan de elektriciteit! Zij heeft toen de makelaar hierover aangesproken en die reageerde dat hij nog altijd zelf geen elektricien is en dus de exacte kosten niet had kunnen inschatten...Maar het keuringsbewijs werd pas overgemaakt na ondertekenen van de compromis dus het was toen al te laat.

Ik wil die vriendin van me van een dergelijke tegenvaller besparen.. Dus heb ik haar aangeraden dat ze geen compromis tekent tot ze alle documenten heeft. Ze loopt wel het risico dat de termijn tot ondertekenen van de compromis vermeld in de aankoopbelofte verloopt... Maar wat zegt de wet hier allemaal over? Kan zij indien blijkt dat de kosten aan de elektriciteit ook meer bedragen dan de makelaar beweerde in zijn verkoopspraatje, onder de aankoopbelofte van uit? Moeten die documenten trouwens wettelijk gezien niet voordien overgemaakt worden? Of kan ze de aankoopprijs laten herzien indien blijkt dat ze ipv 2000 euro, 6000 euro zal moeten uitgeven.

Groet!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 mar 2013 18:14

Als u de kosten van werken wil inschatten, moet u zelf zorgen dat iemand met kennis hiervan mee komt kijken. Op basis van de te laag ingeschatte kosten de koop ontbinden kan niet, tenzij men bewust de toestand voor u heeft trachten te verbergen.
Ook mag u niets tekenen waar u niet mee akkoord gaat, en altijd alle opschortende voorwaarden vanaf het begin vermelden. De verkoper is namelijk niet verplicht hiermee akkoord te gaan als deze niet opgenomen zijn in het oorspronkelijke bod, en kan dus eisen dat dit niet in de compromis wordt opgenomen. Met de schadevergoeding van 10% tot gevolg mocht ze niet kunnen kopen wegens geen lening.

StijnKonijn
Topic Starter

#3 , 03 mar 2013 18:21

Bedankt voor je reactie Turaki. Moeten de partijen normaal ook geen kopie krijgen van de aankoopbelofte? Want ze weet dat er twee regels instonden: één over die forfaitaire vergoeding en nog wat anders, wat ze zich niet kan herinneren.
Maakt de vastgoedmakelaar geen fout door de documenten nog niet te hebben overgemaakt?
Groet!

Reclame

roharro

#4 , 03 mar 2013 18:49

De verkoper zal nog moeten tekenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

StijnKonijn
Topic Starter

#5 , 03 mar 2013 18:54

Nee dat is ter plaatse reeds gebeurd!

Jef 007

#6 , 03 mar 2013 18:54

zou al al geen compromis ondertekend hebben ( die zogenaamde ""aankoopbelofte"")

roharro

#7 , 03 mar 2013 19:24

Nee dat is ter plaatse reeds gebeurd!
De makelaar is niet de verkoper!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

StijnKonijn
Topic Starter

#8 , 03 mar 2013 19:43

Ik ben wat het internet aan het afschuimen en kwam volgende zin tegen mbt verslag elektriciteit: De afwezigheid van dergelijk verslag kan de verkoop opschorten.
Maar wat wordt bedoeld met de afwezigheid? Is dat dan wanneer het niet werd overgemaakt of is dat wanneer er geen verslag werd opgemaakt?
Is dit dan een wettelijke opschortende voorwaarde?

@Roharro dat weet ik ook wel! De makelaar heeft de aankoopbelofte opgemaakt in de woning, m'n vriendin heeft die ondertekend en de verkoper heeft dat ook meteen ondertekend, waarbij hij haar bod heeft aanvaard!

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 mar 2013 20:13

Het keuringsverslag van de elektrische installatie is pas verplicht te overhandigen bij de ondertekening van de aankoopakte bij de notaris. Het moet niet vooraf of bij opmaken en ondertekenen van het compromis.
Het bodemattest en het EPC moeten wel aanwezig en gekend zijn bij ondertekening van het compromis.
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... e-woningen" onclick="window.open(this.href);return false;

StijnKonijn
Topic Starter

#10 , 03 mar 2013 20:25

De EPC-waarde werd meegedeeld, maar ze heeft het attest zelf niet gezien; het bodemattest niet meegedeeld of gezien.
Dus wat beide niet aanwezig/gekend zijn bij ondertekening van compromis?
En wat bv. als de meegedeelde EPC-waarde niet overeenstemt met het attest? Is dit eventueel een grond?
Bedankt voor jullie reacties!

VDG2

#11 , 03 mar 2013 20:28

Cassatie trekt dit door naar de aankoopbelofte voor wat betreft het bodemattest. De inhoud dient eveneens opgenomen te zijn in de aankoopbelofte.

Even uit andere topic gehaald: http://www.juridischforum.be/forum/view ... odemattest" onclick="window.open(this.href);return false;
Bodemattest is inderdaad verplicht, en de inhoud dient reeds in de compromis opgenomen te worden. Het ontbreken van het bodemattest kan de nietigheid van de overeenkomst tot gevolg hebben.
http://www.epc-platform.be/files/Handle" onclick="window.open(this.href);return false; ... 2-OVAM.pdf

zie ook dit topic: viewtopic.php?f=54&t=40471&hilit=bodemattest

StijnKonijn
Topic Starter

#12 , 03 mar 2013 20:31

@mava105 Het keuringsverslag van de elektriciteit moet niet vooraf overhandigd worden. Maar mag zij als koper er wel op voorhand om vragen?

StijnKonijn
Topic Starter

#13 , 03 mar 2013 20:55

Is dit van toepassing op de aankoopbelofte? (is dit maw een onderhandse akte)
Een onderhandse akte is het geschreven bewijs dat de partijen zelf opstellen. Om geldig te zijn moet de akte opgesteld worden in zoveel originelen als er partijen met onderscheiden belangen zijn en elk origineel moet het aantal opgestelde exemplaren vermelden.

Indien de akte betrekking heeft op een geldsom moet het bedrag voluit in letters geschreven worden.

Turaki

#14 , 03 mar 2013 21:36

Is dit van toepassing op de aankoopbelofte? (is dit maw een onderhandse akte)
Een onderhandse akte is het geschreven bewijs dat de partijen zelf opstellen. Om geldig te zijn moet de akte opgesteld worden in zoveel originelen als er partijen met onderscheiden belangen zijn en elk origineel moet het aantal opgestelde exemplaren vermelden.

Indien de akte betrekking heeft op een geldsom moet het bedrag voluit in letters geschreven worden.
Dit klopt, maar hoe gaat u bewijzen dat er maar 1 exemplaar is opgemaakt? En een rechter zal niet snel een verkoopbelofte nietig verklaren omdat het bedrag niet voluit geschreven is.

StijnKonijn
Topic Starter

#15 , 03 mar 2013 21:42

Inderdaad, nu ik daar over denk, is moeilijk te bewijzen. Is woord tegen woord... De verkopers hebben ook geen exemplaar ontvangen, maar zij zullen dit misschien verzwijgen...
"Elk origineel moet het aantal opgestelde exemplaren vermelden". Dit zou ook niet het geval zijn...

Het is misschien vergezocht, maar waarom zijn er dan vormvereisten?

Terug naar “Kopen”