deel bouwgrond kopen van (schoon)ouders

roosje1979
Topic Starter

deel bouwgrond kopen van (schoon)ouders

#1 , 07 aug 2012 11:48

Beste,

Volgende situatie:

De ouders van mijn vriend (wijzelf wettelijk samenwonend) hebben een mooi perceel bouwgrond liggen dat ze bereid zijn aan een gunstige prijs aan ons te verkopen.

De grond is echter aanliggend aan hun eigen perceel en ze zouden graag een 100 vierkante meter afsnijden en bij hun eigen tuin voegen.

Volgens de notaris hebben we 2 opties:

* ofwel vragen we een herverkaveling aan waarbij we aan iedereen in de verkaveling goedkeuring (lees een handtekening) moeten vragen. Volgens hem zou het kadaster dit met argusogen bekijken en zouden we dan officieel een vrij hoge prijs per vierkante meter moeten betalen. (en dus ook registratierechten op deze prijs)

* ofwel kopen we het ganse stuk aan en schenken wij nadien de 100 vierkante meter aan de ouders van mijn vriend. Hierbij zou het kadaster minder argwaan hebben, en zouden we de officiele grondprijs iets lager kunnen laten.

Iemand hier ervaring mee? wat zijn de risico's? zijn er andere scenarios mogelijk?

alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 aug 2012 13:22

Ook in geval twee moet er "herverkaveld" worden, anders kan men geen deel van de grond wegschenken....
Een achterdochtig kadaster???? Waarom? Ze zijn niet verantwoordelijk voor ruimtelijke ordening, dat is de gemeente.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roosje1979
Topic Starter

#3 , 07 aug 2012 13:49

@ Roharro: volgens notaris moet er bij de herverkaveling na een schenking geen goedkeuring gevraagd worden aan de andere eigenaars binnen de verkaveling.

Met 'het kadaster' veronderstel ik ik dat hij de ontvanger van de registratie bedoelt..

Gesteld dat de vraagprijs per vierkante meter rond de 275 euro zou liggen.. Gaat de ontvanger van de registratie moeilijk doen over een verkoopprijs van 225-250€ per vierkante meter?

Reclame

Terug naar “Kopen”