huis kopen die verhuurd wordt voor eigen gebruik

Pierre2
Topic Starter

huis kopen die verhuurd wordt voor eigen gebruik

#1 , 20 feb 2012 17:45

Hoi,

Wat zijn de gevaren als je een huis koopt die momenteel verhuurd wordt en hoe kun je je er tegen beschermen?

Wat gebeurt er als de huurders niet uit het huis willen na de opzegperiode van 6 maand?
(huurcontract 9j, met vaste datum en geregistreerd)
Komt dit bij de vrederechter terecht en kan hij ook in het voordeel van de huurders pleiten?
Huurder heeft een bvba maar in huurcontract staat dat er op dat adres geen beroepsactiviteit mag uitgeoefend worden.

En hoe kun je je beschermen tegen verwaarlozing of schade van de woning in die opzegperiode?
Bij compromis notaris, schatter, deurwaarder laten komen?
Er is al reeds een plaatsbeschrijving opgemaakt bij begin vd huur. (enkele jaren geleden)

Bedankt vr de reacties ;-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2012 17:59

En is het een woninghuur voor hoofdbewoning of een handelshuurcontract.

Pierre2
Topic Starter

#3 , 20 feb 2012 18:18

Het is een huurcontract voor hoofdbewoning, er staat letterlijk in dat er geen enkele beroepsactiviteit mag uitgeoefend worden.

Reclame

Nachtuil

#4 , 20 feb 2012 18:31

Bent u van plan de woning om de woning zelf te betrekken? Te verbouwen?
Wil u de woning verhuren aan andere huurders?

Pierre2
Topic Starter

#5 , 20 feb 2012 18:35

We willen de woning zelf betrekken, niet verhuren aan andere. Grote verbouwwerken zijn er niet.

wdl

#6 , 21 feb 2012 18:19

Je kan opzeggen vanaf de 1ste van de volgende maand vanaf het moment dat u eigenaar bent. Gewoon vermelden dat je opzegt om er zelf in te wonen. Normaal 6 maand opzeg periode, maar... de huurders kunnen tot 2 maal toe uitstel verkrijgen via de vrederechter. In het slechtste geval duur het dan een 9 tal maanden dacht ik.
Indien ze dat via de vrederechter bekomen, jah, dan is daar niets tegen in te brengen.

Dingen waar ik zou op letten:
-vraag vooraf het contract op, en bekijk of er geen clausule in staat die het onmogelijk maakt om op te zeggen om er zelf in te gaan wonen. Ik heb ooit een huis gekocht met huurders, en in dat contract stond dat in de eerste 4 jaar het contract niet opzegbaar was om die reden.
-vraag vooraf ook de plaatsbeschrijving op. Indien er geen is, dan zit u mogelijk met een probleem (huurder vanalles meenemen, of in het slechtse geval "het kot afbreken"). Ook hier spreek ik uit ervaring (geen plaatsbeschrijving... na 6 maand toegang verkregen tot een half afgebroken woning).
In principe kun je dan ook geen nieuwe plaatsbeschrijving meer opmaken. Maar ik zou in dat geval toch tenminste proberen wat foto's te maken enzo.
-weet ook dat je er effectief 2 jaar moet zelf in gaan wonen, zo niet, ben je de huurder een schadevergoeding van 18 maanden huur verschuldigd.

Turaki

#7 , 21 feb 2012 22:39

-vraag vooraf ook de plaatsbeschrijving op. Indien er geen is, dan zit u mogelijk met een probleem (huurder vanalles meenemen, of in het slechtse geval "het kot afbreken"). Ook hier spreek ik uit ervaring (geen plaatsbeschrijving... na 6 maand toegang verkregen tot een half afgebroken woning).
In principe kun je dan ook geen nieuwe plaatsbeschrijving meer opmaken. Maar ik zou in dat geval toch tenminste proberen wat foto's te maken enzo.
In principe heb je, als eigenaar, 1 maal per jaar het recht om de woning te inspecteren (indien niet opgenomen in contract, wel te verkrijgen bij vrederechter als huurders moeilijk doen). Vraag aan de verkoper wanneer dit de laatste keer was (en bezoek voor verkoop telt hier niet mee).
Niets weerhoud u er dan van om op dat moment foto's te nemen (met respect voor de privacy van de bewoners natuurlijk), of zelfs een PB op te stellen (als de huurders hier mee akkoord gaan).

Terug naar “Kopen”