huis gekocht maar zit nog makelaar op

oeps
Topic Starter

huis gekocht maar zit nog makelaar op

#1 , 14 aug 2011 11:32

Ik heb een maand geleden een huis gekocht rechtstreeks vd eigenaar. We hebben bij de notaris de aan-en verkoopbelofte getekend voor een prijs.
Ik heb 10% voorschot betaald bij de notaris en de sleutels gekregen omdat ik er al mag wonen(pand staat leeg)
Nu blijkt dat er nog een exclusief makelaarscontract opzit. Dit contract heeft de ex-eigenaar opgezegd maar de makelaar eist nu volledige commissie op
de vraagprijs die veel hoger is. Makelaar weet niet dat het pand verkocht is maar eist nu nog 3 maanden te mogen verkopen,anders moet de ex eigenaar volledige commissie betalen.
Nu zit ik in zak en as, wat gebeurt er als er een koper opduikt? Ik woon er al en heb al 8000 euro kosten gedaan aan omheining en grote buitenspa die ik onmogelijk terug kan meenemen. Ik heb ook mijn oude woning te koop gesteld. Moet ik nu hopen dat de makelaar geen koper vindt?
Nu liet de ex eigenaar me weten dat (indien er een koper de vraagprijs zou geven) hij het bod zou willen aanvaarden en mij de helft van het hogere bedrag zou willen "delen". Maar dat bedrag is eigenlijk gelijk aan 10% van de prijs die ik voor het huis betaal dus in principe heb ik die 10% als schadevergoeding zowieso terug als hij weigert de verkoop te laten doorgaan met me.
Wat moet ik doen? Ik zit nu in een situatie die me verhindert om de boel er gezellig in te richten en die me ook verhindert om mijn huis te kunnen verkopen. En ik weet dat de eigenaar bereid zal zijn om een hogere prijs te ontvangen als er een koper opduikt. Kunnen de nieuwe eigenaars me er zo uitkieperen? Ik heb geen huurcontract,enkel de sleutels en de goedkeuring om er "gratis" al te wonen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 14 aug 2011 11:59

Het zou ongelooflijk dom zijn van de verkoper (of de makelaar) om de woning nog een tweede keer te verkopen. Met het tekenen van het compromis bij de notaris is de verkoop aan u namelijk officieel. Mocht het toch gebeuren, kan u de verkoop afdwingen (desnoods via gerechtelijke weg) en kan de tweede koper schadevergoeding van de verkoper eisen (desnoods ook via gerechtelijke weg) omdat die verkoop onmogelijk kan doorgaan. Verder mag het u worst wezen dat de verkoper contractbreuk gepleegd heeft met zijn makelaar en dat de makelaar zijn commissie (waar hij volgens de kleine lettertjes recht op heeft) opeist.
De verkoper kan geen profijt halen uit het alsnog proberen verkopen aan een hogere prijs. De commissie aan de makelaar gaat hij sowieso mogen afdragen. Een mogelijke schadevergoeding aan een tweede koper hangt hem extra boven het hoofd.

basejumper

#3 , 14 aug 2011 12:23

Beste,

Lightning heeft gelijk. De verkoop aan u is rechtsgeldig.
U heeft geen zaken met de relatie eigenaar - makelaar. Dat is een contract tussen hen beiden waar u niets mee te maken heeft. In voorkomend geval zal de eigenaar een schadevergoeding moeten betalen aan de makelaar maar dat is uw proibleem niet. De makelaar KAN de woning niet opnieuw verkopen. Er is een compromis getekend en de verkoop is dus een feit. Geen enkele notaris zal zich hier aan wagen.
Moeilijker wordt het natuurlijk als de verkoper niet zou komen opdagen om de akte te verlijden. In deze is het ook niet verstandig al werken te beginnen voor de akte verleden wordt. Dat heeft al dikwijls geleid tot disputen...
Zeker is zeker : ik zou persoonlijk een advocaat aanstellen en een brief laten schrijven waarin je de huidige eigenaar aanmaant om zijn verplichtingen na te komen.
Als de makelaar blaft en jij blaft ook via een advocaat, zal hij wel beseffen datr hij zijn flater niet op jou moet verhalen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

oeps
Topic Starter

#4 , 15 aug 2011 09:55

Als ik de verkoper afdwing om toch te verkopen aan mij en hij wil niet ? Wat dan? Zekerheid heb ik toch niet nu? Hoe zou je zelf zijn als er iemand plots meer een bod doet op je huis dat 100.000 euro hoger is dan het bod dat je al aanvaard hebt? Geld maakt mensen sluw weet je....

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 aug 2011 12:24

Je hebt toch een aan en verkoopsovereenkomst getekend. Heeft de verkoper die ook ondertekend? Indien ja, zit hij zo vast als wat, en hoef je niet ongerust te zijn. ook heb je al een voorschot betaald aan de notaris.
Voor een rechtbank staat die verkoper NERGENS als hij toch nog aan iemand anders zou verkopen

oeps
Topic Starter

#6 , 15 aug 2011 15:45

ja inderdaad,dat heeft hij ook getekend,een aan-en verkoopbelofte hebben we beiden ondertekend.

Vandebos

#7 , 15 aug 2011 17:17

Advies van Basejumper volgen. Als de eigenaar u nadien nog contacteert deze resoluut doorverwijzen naar uw advocaat.

mapleleiah

#8 , 17 aug 2011 01:10

Let op: is hier wel al een COMPROMIS getekend? Ik lees alleen over een aankoop/verkoopbelofte ... Is dat wel hetzelfde?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

wdl

#9 , 17 aug 2011 10:45

Let op: is hier wel al een COMPROMIS getekend? Ik lees alleen over een aankoop/verkoopbelofte ... Is dat wel hetzelfde?

Lenny
Indien door de verkoper ondertekend kan de koper dit inderdaad afdwingen.

Terug naar “Kopen”