Verdeling bij verkoop...

Marco V
Topic Starter

Verdeling bij verkoop...

#1 , 14 dec 2005 15:23

Allereerst een pluim voor dit forum :!:

Het probleem :

In 1997 hebben m'n toenmalige vriendin en ikzelf een huis aangekocht waarvan ik toen via erfenisrecht al 1/3 van in mijn bezit had.
Dit huis word nu verkocht.
De verdeling is een ander probleem.
Beiden hebben we tot op heden steeds elk de helft van de aflossing betaald van de hypothekaire lening,deze loopt nog 7 jaar met een openstaand bedrag van 16.000?.
De lening is aangegaan met de bedoeling dat zij later de helft van het huis in haar bezit zou krijgen.
Nu is mijn vraag : als we ieder de helft afbetalen van de lening,hoe zit dan de verdeling van de verkoopprijs daar ik eigenlijk minder moet betalen dan zij en ik toch steeds de helft ervan heb betaald?
Als ik de zaak een beetje logisch bekijk (ben totaal geen advocaat ofzo :wink: ) dan denk ik dat de verdeling gaat uitkomen op 2/3 voor mij en 1/3 voor haar als alles betaald is.
Kan er iemand mij hier eens enige uitleg over verschaffen?

Dank bij voorbaat,

Marco

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2005 17:57

Hebben jullie al die tijd samen in het huis gewoond?

scorpioen

Marco V
Topic Starter

#3 , 14 dec 2005 19:16

Tot op 14 mei 2005.

Reclame

scorpioen

#4 , 14 dec 2005 22:38

De verkoopprijs van de woning moet verdeeld worden in verhouding tot de het eigendomsrecht. Je moet dus in de eigendomsakte nagaan wie voor welk deel eigenaar is.

Ij was al voor 1/3 eigenaar. Hoe is de rest gekocht? Ieder de helft? Dan is jou ex-vriendin eigenaar van 1/2 x 2/3 = 1/3 en heb jij 2/3. Of werd een andere verdeling overeengekomen?

Iets anders is het terugvorderen van het hetgeen men "teveel" voor de lening betaald heeft. Dat zal heel moeilijk zijn.

scorpioen

Marco V
Topic Starter

#5 , 15 dec 2005 00:25

In de akte staat dat zij 4/6 en ik 2/6 van de afbetaling van de lening moet betalen zodat we allebei 50% van het huis in handen zouden hebben.
Maar wat indien we beiden ieder de helft betalen?
Is er dan een groter aandeel voor mij in de verkoopprijs van het huis?
Ik betaalde dan : 3/6 maar ik had al 1/3 van het huis
Zij betaalde dan : 3/6 van 2/3 van het huis
Volgens mezelf heeft ze dan recht op 1/3 van de verkoopprijs en ik op 2/3 van de verkoopprijs van het huis.
In de akte staat wel vermeld dat na de afbetaling het huis voor de helft van ieder van ons zou zijn,maar is dat niet pas van toepassing als we de afbetaling stipt volgen,dus dat zij 4/6 betaald en ik 2/6?

Pff,wat een gedoe :?

scorpioen

#6 , 15 dec 2005 10:00

Het is quasi onmogelijk om zonder de aktes te lezen een fatsoenlijk advies te geven. Ga eens langs bij een notaris.

Je spreekt altijd van akte (in het enkelvoud). Er moeten echter twee aktes zijn: de lening- en de aankoopakte. De verdeling van de eigendom zou in de aankoopakte moeten staan, niet in de leningakte.

Wat een rechtbank zal doen omdat jij meer dan wat je contractueel overeengekomen was betaald hebt voor de lening is niet te voorspellen. De rechtbank kan beslissen dat je ex-vriendin hetgeen je teveel betaald hebt aan jou moet terugbetalen. De rechtbank kan ook beslissen dat jij vrijwillig mee betaald hebt, dat dit jou "tussenkomst in de huishoudkosten" is en er geen reden is om je terug te betalen.

scorpioen

Terug naar “Kopen”