Mogelijk probleem bij verlopen akte

Sederis
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mogelijk probleem bij verlopen akte

#1 , 17 jan 2025 21:31

Beste forumleden,

Mijn ervaring in het kopen van huizen is redelijk beperkt, dus ik probeer mij zo goed mogelijk in te lichten, vandaar deze post.

Wij hebben in oktober het compromis getekend voor de aankoop van een huis, dat de verkoper daar zelf een dikke 5 jaar voordien gezet had (verkoper heeft een eigen bouwbedrijf). Vlak daarvoor, bij het ter gronde doornemen van de laatste documenten die we via de notaris gekregen hadden, ontdekten we dat er een (bij de stad niet gekende) bouwovertreding was, vermits de verkoper de voortuin, die volgens vergunning een groenzone met hoogstamboom moest hebben, als parkeerplek verhard had (met een kleine hoogstamboom tegen de perceelgrens aan geplaatst). Na nakijken bij onze notaris en de balie bouwen hebben we in het compromis laten opnemen dat de verkoper dit ten laatste tegen het verlijden van de akte "volgens de regels van de kunst" en conform de vergunning in orde zal brengen, en dat zij ons, ook tegen het verlijden van de akte, de schriftelijke toestemming van de bevoegde diensten zullen bezorgen dat dit voor hen conform gebeurd is.

Het verlijden van de akte komt nu echter zeer dicht bij, en terwijl de groenzone ondertussen onthard is (blote grond nu, kan uiteraard nog niet gezaaid worden), staat de boom nog waar hij stond. Onder die groenzone liggen immers een hoop leidingen en tanks (septische tank, hemelwater tank, infiltratievaten), waardoor er niet echt plaats is om een hoogstamboom te zetten.

De balie bouwen had ons eerder al laten weten dat alles sowieso volgens vergunning moest gebracht worden, inclusief de boom, en dat een boom tegen de perceelgrens nooit als vergunningscomform aanvaard zou worden (vermits de buurman die dan eender wanneer terug weg zou kunnen laten halen), dus er is een bestaande kans dat zij deze toestand niet zullen aanvaarden.

Zijn er bepaalde zaken of handelingen die we best al ondernemen om ons voldoende in te kunnen dekken? We willen immers uiteraard geen huis met een bouwovertreding op kopen, maar het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat er alsnog een boom bovenop de leidingen geplaatst wordt (met alle nadelige wortelproblematiek die daaraan verbonden is).

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt,

De TS

Reclame