Verborgen gebreken: aircos werken niet

Teizman2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebreken: aircos werken niet

#1 , 06 jan 2025 12:23

Hallo, ik kocht eind 2023 een ruime woning met in zowat elke ruimte een airco systeem.
De airco leken te werken maar langzamerhand begon ik door te krijgen dat ze enkel wat lucht blazen. De buiten unit is zelfs niet aangesloten, nog aan de electriciteit nog aan de koelleidingen.
Vakman laten komen en verdikt ka duidelijk. Airco systeem is niet te herstellen, producent bestaat zelfs niet meer en stukken niet meer voorradig.

De airco maken bijvoorbeeld wel deel uit van het epc document, uiteraard.

Ik hoop dat ik hier een rechtzetting van kan krijgen, want de woning werd verkocht met een complex airco systeem ( multisplit met chillers)

Heb ik een kans? Dien ik via advocaat te procederen?

Thx

Tijs.

Meeboo

#2 , 06 jan 2025 13:04

Dat is geen verborgen gebrek. bij deftig nazicht van het systeem had u kunnen zien dat de buitenunit niet aangesloten was. tenzij de verkoper dit bewust verborgen zou hebben u dat kan bewijzen

Teizman2
Topic Starter

#3 , 06 jan 2025 13:20

Dank.
Maar het energie prestatie certificaat neemt deze toestellen op als zijnde werkend maar de toestellen werken niet naar behoren
Bij aankoop hebben we de binnenunit la laten draaien, maar dat is werkelijk al wat er gebeurt

De lucht wordt wel rond geblazen maar zonder koeling en/verwarming

Reclame

mava105

#4 , 06 jan 2025 19:44

Dat is geen verborgen gebrek. Je kon dat (laten) onderzoeken.

Lanox

#5 , 07 jan 2025 12:48

Bewust verzwegen gebreken zijn voor de koper altijd een bittere pil om te slikken. In de praktijk wordt een gebrek pas als verborgen beschouwd als de verkoper actie ondernomen heeft om het gebrek te verbergen. Daar komt nog bij dat de bewijslast volledig bij de koper ligt.
In uw geval, als er al sprake zou zijn van een verborgen gebrek, is de tijd sinds de aankoop al problematisch voor uw bewijslast.

Terug naar “Kopen”