Woning kopen om te verhuren terwijl ik bij vriend inwoon

gerdegeem
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Woning kopen om te verhuren terwijl ik bij vriend inwoon

#1 , 19 jul 2024 01:30

TLDR: Ik woon momenteel bij mijn vriend en betaal hier een zeer beperkte huur. Ik zou een eigen appartement willen kopen met de intentie dit op te knappen en nog enkele jaren te verhuren, tot wij op termijn samen kopen. Hoe lang moet ik in het appartement "wonen" voor ik het kan verhuren zonder de 12% registratie te moeten betalen en het op 3% te houden.

Om het registratierecht van 12% te vermijden en gebruik te kunnen maken van de 3% zou ik een periode in het appartement gaan "wonen" (lees een tijdelijke mancave van maken zodat het appartement effectief gebruikt wordt en het geloofwaardig is dat het mijn domicilie is, met electriciteit, water, internet,..). Aangezien hij nachten werkt zou ik hier zeer frequent ook gewoon gaan slapen en "wonen".

De makelaars waar ik mee sprak zeiden dat ik na 6 maand mijn domicilie terug naar mijn huidige woonst zou kunnen veranderen en het verhuurproces zou kunnen starten.

Klopt dit? Is dit realistisch en zijn er nog tips?

Alvast bedankt aan allen!

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jul 2024 05:48

De voorwaarde is er binnen de 3 jaar gedomicilieerd te gaan wonen. Er is geen strikte voorwaarde om er een bepaalde minimumtijd gedomicilieerd die zijn.

Maar dit weet u ongetwijfeld. Aangezien u spreekt over “wonen” tussen aanhalingstekens, “mancave”, … gaat het gewoon over domiciliefraude en dat is niet de bedoeling van dit forum om over te adviseren.

Reclame

Terug naar “Kopen”