Aannemer weigert zonnepanelen te plaatsen

Ann F.
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aannemer weigert zonnepanelen te plaatsen

#1 , 05 okt 2023 08:05

Begin 2022 heb ik een handelsruimte op plan gekocht. De voorlopige oplevering is begin dit jaar gebeurd. Bij de aankoop had de makelaar gezegd dat er zonnepanelen zouden voorzien worden. In het lastenboek is opgenomen dat er in functie van het EPB voor de handelsruimte enkele zonnepanelen worden voorzien.
Dit is niet gebeurd, volgens de aannemer zijn zonnepanelen niet nodig gezien het E-peil werd behaald (E55) volgens het EPB.
Van de energiedeskundige verneem ik dat het EPB nog moet worden opgemaakt, en dat ze daarvoor de gegevens van mijn verlichting nodig hebben. Doch de verlichting heb ik zelf laten plaatsen op mijn kosten, nà de oplevering.
De energiedeskundige heeft mij bevestigd dat zonder deze gegevens het E-peil niet wordt behaald.
In het lastenboek staat ook vermeld dat de verlichting de verantwoordelijkheid blijft van de koper.
Ik heb de aannemer al een aangetekende ingebrekestelling gestuurd, zonder resultaat.
Mag ik zonnepanelen eisen en kunnen ze mij verplichten de gegevens van mijn verlichting te bezorgen ?

Franciscus

#2 , 05 okt 2023 12:53

Waarom zou u de gegevens van de verlichting niet doorgeven?

Ann F.
Topic Starter

#3 , 05 okt 2023 13:34

Omdat dan het E-peil wordt behaald, en er dus geen noodzaak is om zonnepanelen te plaatsen.
De aannemer moest ervoor zorgen dat het E-peil werd behaald op het ogenblik van de oplevering, en ik heb de verlichting pas nadien geplaatst.

Reclame

Thomas_A

#4 , 05 okt 2023 20:30

Wat is het nu? Moest de aannemer zonnepanelen plaatsen of zorgen dat het energiepeil behaald werd?

In het geval van het eerste: dan maakt het toch niet uit dat u de informatie over de verlichting deelt en daardoor een beter energiepeil gehaald wordt.

Franciscus

#5 , 05 okt 2023 21:17

"In het lastenboek is opgenomen dat er in functie van het EPB voor de handelsruimte enkele zonnepanelen worden voorzien."

Ann F.
Topic Starter

#6 , 06 okt 2023 07:23

Juist. De aannemer moet zorgen dat het E-peil wordt behaald op het ogenblik van de oplevering, zonder verlichting dus. Wordt het E-peil niet behaald op het ogenblik van de oplevering moet hij dit compenseren met zonnepanelen.
Gezien hij de gegevens van mijn verlichting nodig heeft om het E-peil te behalen, moet hij m.i. dus zonnepanelen plaatsen.

KJ86

#7 , 06 okt 2023 10:54

Wat zegt het lastenboek expliciet? Zoals ik het begrijp worden de zonnepanelen enkel geplaatst als het e-peil niet behaald zou worden.

U houdt als kopende partij de voltooiing van het epb-dossier tegen omdat u de factuur van de verlichting niet wilt delen. Ik denk dat de aannemer in zijn recht is om die op te vragen, de standaardwaarden geven een vertekend beeld en hebben een negatieve impact op het e-peil.

Terug naar “Kopen”