huis kopen en deel verhuren

triske
Topic Starter

huis kopen en deel verhuren

#1 , 27 dec 2008 19:30

hallo,

wij wonen momenteel in een huis dat we huren, aan de voorzijde van het huis is een app ingedeeld, huis is ruim genoeg, het zijn ook 2 huisnummers maar 1 gebouw, nu willen we huis van de eigenaar kopen, het word in zijn geheel verkocht dus met bijhorend app, nu was mijn vraag of je het vanaf dag 1 kan verhuren het app, ik heb namelijk gehoord als je iets koopt, je de eerste 5 jaar niet mag verhuren...
kan iemand mij helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 27 dec 2008 23:32

De beperking op verhuren en trouwens ook verkopen geldt enkel als u een woning met klein beschrijf koopt. Indien u groot beschrijf betaalt, is er op dit vlak geen probleem.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

triske
Topic Starter

#3 , 28 dec 2008 15:00

dus als ik groot beschrijf betaal kan ik het voorste deel verhuren (wat nu de eigenaar dus ook doet) 1 huis, 2 woningen beide verhuurt hij, maar ik het koop zou ik in het huis blijven wonen en het voorste deel verhuren, maar dit kan dus niet bij klein beschrijf, en wat is daar de reden dan voor?
ik heb hier al zoveel proberen van op te zoeken maar vind niets terug wanneer je niet mag verhuren

Reclame

wolf2

#4 , 28 dec 2008 17:10

"maar dit kan dus niet bij klein beschrijf, en wat is daar de reden dan voor?"

Klein beschrijf is (samengevat) een gunstmaatregel voor wie (in het Vlaams Gewest) "slechts" 1 eigen bescheiden huis heeft en er zelf in gaat wonen binnen een bepaalde tijd (3 jaar) en er ook blijft in wonen gedurende 3 jaar.

Zie de brochure (downloaden of bestellen):

http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf ... g_2008.pdf

op blz. 15

mijnhuurder

#5 , 03 jan 2009 17:38

vraag me af of je in dit geval niet kan werken met een basisakte (dus maw, de 2 eigendommen opsplitsen in 2 aparte stukken) voor zover dat nog niet het geval was.

Dan kan je desgevallend je eigen huis kopen aan klein beschrijf en daar 5% op uitsparen, en het appartement vooraan aan groot beschrijf (maar wel vrij om te verhuren).

Maar als je zegt dat het 2 huisnr's zijn, dan zijn het misschien al 2 aparte eigendommen die nu 'toevallig' samen verkocht worden.

Verhuren mag je altijd, 't is maar wat je er voor over hebt :-) (cfr www.mijnhuurder.be)
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

simonjo

#6 , 03 jan 2009 19:13

Je komt dan toch in conflict met de definitie van klein beschrijf zou ik denken:

>
Klein beschrijf is (samengevat) een gunstmaatregel voor wie (in het Vlaams Gewest) "slechts" 1 eigen bescheiden huis heeft en er zelf in gaat wonen binnen een bepaalde tijd (3 jaar) en er ook blijft in wonen gedurende 3 jaar.
<

Bij opsplitsing zijn het 2 eigendommen, of het zou toegelaten moeten zijn eerst de eigen woonst te kopen en pas daarna (5 min later) zogezegd het appartement eigendom.

Ik weet niet of je slechts 1 eigendom mag hebben gedurende die 3 jaar dat je er moet wonen !?

mijnhuurder

#7 , 03 jan 2009 20:42

Goed punt, in hoeverre blijft klein beschrijf bestaan als je na de aankoop van de eerste eigendom er nog eentje verwerft ? Volgens de vermelde brochure zie ik eigenlijk geen probleem *NA* de verwerving.

Zijn jullie getrouwd ? If not, elk eentje kopen, dan is er zeker geen probleem :-)

(ps. let wel op met het max KI ... cfr blz 16 van de link)
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

Terug naar “Kopen”